Κάθε σημαντική πρεμιέρα τρέφει μεγάλες προσδοκίες. Κυρίως όταν οι προβολείς ανάβουν και στη «μαρκίζα» φιγουράρει το πιο δυνατό, το πιο σαγηνευτικό όνομα του χώρου. Λίγο πριν από το ντεμπούτο της στις 31 Μαρτίου, η Vogue Greece καλλιεργεί προσμονή από λάτρεις της μόδας, αλλά και από εκείνους που την παρακολουθούν από λίγο πιο μακριά.
Ευρύτερα γνωστή και ως η «Βίβλος της Μόδας», η Vogue διανύει σήμερα μια ιδιαίτερα δυναμική, εξωστρεφή και υπερπολιτισμική περίοδο. Στο πλαίσιο αυτό, η Vogue Greece καταγράφεται ως η 25η διεθνής έκδοση του ιστορικού τίτλου, αποτέλεσμα της συνεργασίας της «Καθημερινής» και της Condé Nast International. H «Καθημερινή» γιορτάζει φέτος 100 χρόνια στην πρώτη δημοσιογραφική γραμμή και συγχρόνως η Condé Nast International είναι σήμερα ο μεγαλύτερος παίκτης στην παγκόσμια αρένα των glossy περιοδικών. Για την εκδοτική ιστορία, ο όμιλος Λυμπέρη είχε λανσάρει τη Vogue Hellas το 2000, έκδοση που σταμάτησε όταν η εταιρεία ανέστειλε τις εργασίες της το 2012.
Εκδότρια της νέας Vogue Greece είναι η Νατάσσα Μπουτεράκου, διευθύντρια η Θάλεια Καραφυλλίδου –η οποία στα 29 της χρόνια κατέχει τον τίτλο της νεότερης διευθύντριας Vogue στην ιστορία του περιοδικού– και διευθυντής δημιουργικού και μόδας ο Νικόλας Γεωργίου. Η μηνιαία έκδοση θα κυκλοφορεί ένθετη στην «Καθημερινή της Κυριακής» και κατόπιν θα διατίθεται στα περίπτερα σε Ελλάδα και Κύπρο. Παράλληλα με την έντυπη «ναυαρχίδα», η Vogue Greece χτίζει μια έγκυρη, καθημερινά τροφοδοτούμενη, ιστοσελίδα και προετοιμάζεται για να κατακτήσει τη δική της θέση στα παντοδύναμα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Συγχρόνως, η Vogue Greece θα αναπτύξει μια «βεντάλια» εκδηλώσεων μέσα και γύρω από τον χώρο της μόδας, της ομορφιάς και του πολιτισμού.
Κομψότητα ακριβείας σε εικονογραφημένο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue το 1930. © Eduardo Garcia Benito / Conde Nast by Getty Images /Ideal Image
Διεθνής, αλλά και ελληνική
«Ο στόχος μας είναι να καθιερώσουμε τη Vogue Greece όχι μόνο ως μια “multimedia” πλατφόρμα, αλλά και ως μια κοινωνική δύναμη. Φιλοδοξούμε να χτίσουμε μια ανοιχτή κοινότητα, που θα υποδέχεται καλλιεργημένους, ανεξάρτητους, δυναμικούς, δημιουργικούς και με κοινωνική αντίληψη ανθρώπους. Οραματιζόμαστε μια Vogue Greece ανοιχτή σε όλους αλλά και εκλεκτική, διεθνή αλλά και ντόπια, εντυπωσιακή οπτικά αλλά και πνευματικά ανήσυχη, που θα προσθέσει τη φωνή της στη συνεχιζόμενη συζήτηση για το τι ορίζει την πολυτέλεια στον 21ο αιώνα. Επιθυμία μας είναι να καθιερώσουμε τη νέα Vogue Greece ως έναν τίτλο που αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους, υψώνει την έγκυρη φωνή της σε σημαντικά θέματα και προωθεί την εκπληκτική δουλειά των Ελλήνων σχεδιαστών και ταλέντων παγκοσμίως», σημειώνει η Θάλεια Καραφυλλίδου.
Στον πυρήνα της Vogue παραμένουν πολλές αξέχαστες, εξωπραγματικές για κάποιους, εικόνες – τόσο εκείνες που θυμόμαστε όσο και εκείνες που ακόμη δεν έχουμε δει. Κάποιοι τις διατηρούν στη σκέψη τους πολύ καθαρά: Ανάμεσα στις αγαπημένες Vogue εικόνες της Άννα Γουίντουρ, διευθύντριας της αμερικανικής έκδοσης τα τελευταία τριάντα χρόνια, βρίσκονται οι σοφιστικέ, προπολεμικοί «Swimmers» (Κολυμβητές) του George Hoyningen-Huene από το 1930, μια υπέρκομψη γυναικεία παρέα ντυμένη με λαμπερό σατέν από τον Charles James σε φωτογράφιση του Σέσιλ Μπίτον το 1948, αλλά και ο Σερ Γουίνστον Τσόρτσιλ, με διακριτικά αξιώματος, φωτογραφημένος από τον Toni Frissell το 1965.
Κλασική αξία
«H Vogue σηματοδοτούσε πάντα το καινούργιο, όχι όμως με την έννοια του μοντέρνου, γιατί τη Vogue δεν την ενδιαφέρει κάτι τέτοιο. Γνωρίζει πολύ καλά ότι το μοντέρνο είναι και εφήμερο… Και η Vogue έχει απόλυτα κλασική αξία», σημειώνει στο «Κ» ο σχεδιαστής Βασίλης Ζούλιας. «Η Vogue οφείλει να εξυμνεί την κουλτούρα της κάθε χώρας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, και αυτό είναι κάτι που ήδη συμβαίνει για πάνω από εκατό χρόνια. Το κάνει δε τόσο χαρακτηριστικά, που απλώς ξεφυλλίζοντας τις σελίδες, ακόμα και αν δεν έχεις δει το εξώφυλλο ή τη γλώσσα, μπορείς να αισθανθείς όλες τις επιρροές σε πολιτιστικό, κοινωνικό, ακόμα και πολιτικό επίπεδο. Αρκεί να θυμηθούμε το υπέροχο editorial μόδας σε ένα βομβαρδισμένο Λονδίνο κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην αγγλική έκδοση ή τα τεύχη αφιερωμένα σε Γάλλους καλλιτέχνες τη δεκαετία του ’80 στη γαλλική».
Η Vogue Greece καταφτάνει σε μια παγκοσμιοποιημένη, αλλά και συγχρόνως έντονα «τοπική» στιγμή. Έννοιες όπως η ποικιλομορφία και η ενσωμάτωση πρωταγωνιστούν στην εποχή κινημάτων όπως το #metoo, ενώ η διεθνής Vogue οικογένεια οδηγεί τις εξελίξεις: το 2012 οι διευθύντριες και οι διευθυντές του τίτλου παγκοσμίως συμφώνησαν να προωθήσουν συστηματικά μια πιο θετική, υγιή εικόνα του γυναικείου σώματος, υποστηρίζοντας μια προσπάθεια που είχε ξεκινήσει νωρίτερα η αμερικανική ένωση Αμερικανών σχεδιαστών, CFDA. Στο μεταξύ, στη σημερινή Ελλάδα, οι ευρύτεροι κοινωνικοί προβληματισμοί ενώνονται με εκείνους που παρακολουθούν τη συνολική πορεία της χώρας.
«Η επανακυκλοφορία της Vogue έρχεται σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή. Βρίσκει την ελληνική κοινωνία σε μια διαδικασία αυτογνωσίας, έχοντας αντιμετωπίσει τη βαθιά κρίση ταυτότητας που ήρθε μαζί με την οικονομική κρίση», λέει στο «Κ» ο σχεδιαστής κοσμημάτων Γιάννης Σεργάκης. «Περιμένω λοιπόν ένα περιοδικό με το κύρος και την ιστορία της Vogue, πλαισιωμένο από άξιους επαγγελματίες, να λειτουργήσει ως εργαλείο που θα επισπεύσει με τον δικό του τρόπο τη διαδικασία αυτή, προτείνοντας παράλληλα τρόπους που θα φέρουν το ελληνικό γίγνεσθαι σε ισότιμο διάλογο με ό,τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στον κόσμο».
Ένας τίτλος, μια ιστορία
Τι έχει αλλάξει από τον Δεκέμβριο του 1892, όταν η εικονογράφηση μιας ντεμπιτάντ μέσα σε ένα σύννεφο τριαντάφυλλων κοσμούσε το πρώτο εξώφυλλο της Vogue; Η ιστορία του τίτλου ξεκινά με εβδομαδιαίους ρυθμούς στη Νέα Υόρκη το 1892, όταν ο επιχειρηματίας Arthur Baldwin Turnure επιθυμεί να αναδείξει το στιλ και το «savoir vivre» της ανερχόμενης «καλής κοινωνίας» της πόλης, που βρίσκεται σε μόνιμη εγρήγορση. Το 1909, ένα ιδιαίτερα πρωτοποριακό μυαλό, ο Condé Montrose Nast, ιδρυτής του μετέπειτα εκδοτικού γίγαντα Condé Nast, αγοράζει τον τίτλο και βάζει τα θεμέλια για μια «ειδικού ενδιαφέροντος» μηνιαία έκδοση, με γυναικεία «καρδιά» και «ψυχή» τη μόδα.
Εκατόν δέκα χρόνια αργότερα, πολλά μοιάζουν διαφορετικά, όμως τα κεντρικά στοιχεία της Vogue παραμένουν αναλλοίωτα. Η «καρδιά» βρίσκεται ακόμη στη θέση της και η «ψυχή» της συνεχίζει μια ατελείωτη, αναγκαία εκ φύσεως, αναζήτηση. Αλλάζουν όμως τα «εργαλεία» και ο κόσμος γύρω της. Η Vogue China, π.χ., ξεκίνησε το 2005 σε συνεργασία με κρατικό εκδοτικό οίκο της χώρας. Στο πρόσφατο September Issue (το μεγαλύτερο της χρονιάς) της αμερικανικής έκδοσης, η Αφροαμερικανίδα σταρ Μπιγιονσέ φωτογραφήθηκε από τον Τάιλερ Μίτσελ, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που ένας Αφροαμερικανός φωτογράφος έβαζε την υπογραφή του στο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue. Πριν από λίγους μήνες, η βρετανική έκδοση, υπό τις οδηγίες του διευθυντή της Έντουαρντ Ένινφουλ (με τη σειρά του, ο πρώτος μαύρος στο τιμόνι του βρετανικού τίτλου), φιλοξένησε ένα εξώφυλλο-πορτφόλιο μοντέλων με διαφορετικούς σωματότυπους και θρησκευτικές πεποιθήσεις, ανάμεσα στις οποίες ήταν η Αμερικανίδα-Σομαλή μουσουλμάνα Χαλιμά Αντέν με χιτζάμπ. Τις συχνά δύσκολες ισορροπίες ανάμεσα στον νόμο της σαρία και στην κοσμικότητα διαχειρίζεται η Vogue Arabia, που απευθύνεται σε χώρες της Μέσης Ανατολής και της αραβικής διασποράς.
Οι ειδικοί
Παράλληλα, ο Γουόλφγκαγκ Μπλάου, πρόεδρος της Condé Nast International, μιλώντας πρόσφατα στους New York Times, χαρακτήρισε την αναπτυσσόμενη πλατφόρμα της διεθνούς οικογένειας της Vogue ως «το μεγαλύτερο δίκτυο ειδικών μόδας». Συγχρόνως, το όνομα Vogue επεκτείνεται: η πρώτη Vogue Wedding μπουτίκ γάμου εγκαινιάστηκε στο Τόκιο πρόσφατα, η νέα ιστοσελίδα Vogue Business αποκαλύπτει και αναλύει τις εξελίξεις της βιομηχανίας, ενώ το ετήσιο ραντεβού των υψηλών στελεχών της, το Condé Nast International Luxury Conference, οργανώνεται φέτος τον Απρίλιο για πρώτη φορά στη Νότια Αφρική, πάντα με οικοδέσποινα έναν θρύλο της δημοσιογραφίας της μόδας, τη Σούζι Μένκες.
Σε αυτό το συναρπαστικό πλαίσιο, η ομάδα της Vogue Greece βρίσκεται σε δημιουργική εγρήγορση, με στόχο να παρέχει έγκυρη και έγκαιρη κάλυψη ενός γοητευτικού, πολύπλευρου κόσμου. Από τη front row, την περίφημη πρώτη σειρά της μόδας, ο νέος τίτλος θα αναλύει τάσεις, θα προτείνει εκείνα που ξεχωρίζει, θα συστήνει νέα πρόσωπα και θα αποκαλύπτει τα «μυστικά» πολλών αγαπημένων. Θα εστιάζει στις εξελίξεις στον τεράστιο χώρο της ομορφιάς, θα μοιράζεται ιστορίες πολιτισμού, θα «ταξιδεύει» και θα επεξεργάζεται τη μεταλλασσόμενη έννοια της καλής ζωής. Θα «συζητάει» μέσα από το glossy χαρτί αλλά και από τις ψηφιακές προκλήσεις που χαρακτηρίζουν σήμερα τον χώρο. Και ένα από τα μεγάλα του στοιχήματα θα είναι η ανάδειξη του εγχώριου ταλέντου που γεννιέται, υπάρχει, επιβιώνει και μεγαλουργεί εντός και διεθνώς.
«Η απουσία της ελληνικής Vogue όλα αυτά τα χρόνια ήταν αισθητή. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά περιοδικά και η χαρά που επέστρεψε είναι μεγάλη», λέει στο «Κ» η σχεδιάστρια Λουκία, ενώ ο πολυσχιδής Γιάννης Τσεκλένης εύχεται «η Vogue Greece να μείνει για πάντα στην Ελλάδα, γιατί τη χρειαζόμαστε».
«Σε μια περίοδο αλλαγών και εξελίξεων για τη χώρα μας, σε όλα τα επίπεδα, είναι ανάγκη να καταγραφούν οι αλλαγές στην αντίληψη και στην εφαρμογή της μόδας. Υπάρχει στον χώρο της δημιουργίας άλλος καταλληλότερος γι’ αυτό από τη Vogue, τη Βίβλο της Μόδας και του υλικού πολιτισμού;» σημειώνουν στο «Κ» οι συνιδρύτριες της Zeus+Δione, Μαρέβα Γκραμπόφσκι και Δήμητρα Κολοτούρα. «Εμείς, στη Zeus+Δione, έχουμε συμβάλει σε αυτή την αλλαγή της αντίληψης περί ελληνικότητας της μόδας και μαζί μπορούμε να την αναδείξουμε, να κάνουμε έναν διεθνή διάλογο και να ονειρευτούμε μια αναγέννηση».
Η έλευση του νέου τίτλου «μπορεί να σημάνει την αναγνώριση της ελληνικής μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο», συμπληρώνει ο Β. Ζούλιας. «Ελπίζω η ελληνική Vogue να είναι ελληνική. Ελπίζω επίσης να υπάρχουν σωστές δόσεις εσωστρέφειας και εξωστρέφειας με τρόπο τέτοιο, ώστε η ελληνική Vogue να κάνει τη διαφορά σε έναν κόσμο που τείνει να τα θέλει όλα ίδια… Vogue πάνω απ’ όλα σημαίνει ταυτότητα».
Στο μεταξύ, η Vogue Greece ξεκινάει τη διαδρομή της με έναν μοναδικό «συνοδοιπόρο». Πολλές από τις ξεχωριστές, ονειρικές εικόνες της θα «ξετυλίγονται» σε διαφορετικά μέρη της Ελλάδας, η οποία θα λειτουργεί ως ένας πλούσιος, φαντασμαγορικός καμβάς για τις ιστορίες που η Vogue Greece θα μοιράζεται με το εγχώριο αλλά και το διεθνές κοινό της. Οι προβολείς ανάβουν στις 31 Μαρτίου. Ραντεβού στην πρεμιέρα. ■