Ουραγός είναι η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή ενηλίκων σε προγράμματα διά βίου μάθησης, παρότι αυτά έχουν δημιουργηθεί ακριβώς για να ενισχύουν τα όπλα κατά της ανεργίας.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η απόφαση έγκρισης του υπουργείου Παιδείας σχετικά με το επιχειρησιακό πρόγραμμα για την εκπαίδευση και τη διά βίου μάθηση 2014-2020, παρά τις συντονισμένες προσπάθειες, οι οποίες έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για την οργάνωση του συστήματος της διά βίου μάθησης, το ποσοστό συμμετοχής των ατόμων 25-64 ετών στα εν λόγω προγράμματα παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, το 2013, το ποσοστό συμμετοχής στη χώρα μας δεν ξεπέρασε το 3%, στοιχείο το οποίο κατατάσσει την Ελλάδα μαζί με τη Ρουμανία (2,0%), τη Βουλγαρία (1,7%), την Ουγγαρία (2,8%) και την Κροατία (2,9%), στις τελευταίες θέσεις των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης των «27». Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2013 ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν 10,0%. Ωστόσο, σύμφωνα με την αναπτυξιακή πολιτική της «Ευρώπης 2020», ο στόχος σε επίπεδο δεικτών είναι αύξηση σε 15% του ποσοστού των ενηλίκων 25-64 ετών που συμμετέχουν στη διά βίου μάθηση.
Μάλιστα, είναι η χαμηλή συμμετοχή ατόμων με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης, τα οποία απειλούνται περισσότερο από την ανεργία και τη φτώχεια και εξαρτώνται περισσότερο από τις κοινωνικές παροχές. Ειδικότερα, το 5,6% των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συμμετέχει σε προγράμματα διά βίου μάθησης και μόλις το 3,3% των αποφοίτων της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το ποσοστό αυτό πέφτει κάτω από 1% για τους αποφοίτους δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποδηλώνοντας την παγίωση σημαντικών ανισοτήτων πρόσβασης στην εκπαίδευση ενηλίκων στη χώρα μας. Το ποσοστό ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στις λεγόμενες «βασικές ικανότητες» στην Ελλάδα είναι σχετικά υψηλό και εκτιμάται στο 27,7%. Παράλληλα, από το 2007 έως σήμερα η συμμετοχή των ανέργων στη διά βίου μάθηση μειώνεται σταδιακά (3,7% το 2007 σε 2,8% το 2013), ενώ σταθερά χαμηλή παραμένει και η συμμετοχή των εργαζομένων στη διά βίου μάθηση (1,7% το 2007 και 2,8% το 2013).
Πολύ μικρή αποδοχή έχει επίσης ο θεσμός της μαθητείας στη χώρα μας, όπου λιγότερο από το 1% του ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων είναι μαθητευόμενοι. Το ποσοστό αυτό σε χώρες με παράδοση στη μαθητεία, όπως είναι η Γερμανία (5,3%), η Αυστρία (4,7%) και η Σλοβακία (3,6%) είναι πολύ υψηλότερο.