Δεν είναι λίγες φορές που μέσα στο χαρμόσυνο κλίμα των διακοπών πέφτουμε θύματα αισχροκέρδειας. Προκειμένου να αποφευχθούν τέτοια περιστατικά, η ένωση καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ εξέδωσε οδηγίες προς… ναυτιλλομένους, δεδομένου ότι φέτος το καλοκαίρι οι οικονομικές δυνατότητες των εκδρομέων είναι ακόμα πιο περιορισμένες, ενώ ο ΦΠΑ στην εστίαση έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Προτού, λοιπόν, φτάσουμε στον θερινό μας προορισμό, η Ενωση μας υπενθυμίζει ότι τα κυλικεία που βρίσκονται σε αεροδρόμια, λιμάνια, πλοία, τρένα, ΚΤΕΛ, μουσεία, αθλητικούς και αρχαιολογικούς χώρους, όπως και νοσοκομεία, παρέχουν είδη σε καθορισμένες ανώτατες τιμές, τις οποίες οφείλουν να έχουν αναρτήσει σε εμφανές για τους καταναλωτές σημείο. Συγκεκριμένα, το εμφιαλωμένο νερό των 50 ml πωλείται 0,35 ευρώ, ο μονός ελληνικός καφές 1,20 ευρώ, ο γαλλικός, ο στιγμιαίος και το τσάι 1,30 ευρώ, ο εσπρέσο 1,45 ευρώ, το τοστ ή το σάντουιτς με τυρί 1,25 και όταν προστίθεται και ζαμπόν 1,45 ευρώ. Επισημαίνεται ότι η τιμή του καφέ δεν αλλάζει όταν προστεθεί επιπλέον γάλα, όπως συχνά επικαλούνται πολλοί μαγαζάτορες. Οι τιμές, επίσης, διαφοροποιούνται όταν έχει προβλεφθεί χώρος για καθήμενους πελάτες. Οι παραπάνω τιμές ισχύουν για κυλικεία, όπου οι πελάτες είναι όρθιοι, κάτι που οφείλουν τα κυλικεία να διευκρινίζουν.
Στα εστιατόρια, οι ιδιοκτήτες οφείλουν να παρέχουν έναν τιμοκατάλογο ανά δύο άτομα, ο οποίος πρέπει να είναι γραμμένος στα ελληνικά και προαιρετικά και σε κάποια ξένη γλώσσα. Παράλληλα, το μενού πρέπει να είναι αναρτημένο και στην είσοδο του καταστήματος εστίασης, ώστε ο πελάτης να είναι προετοιμασμένος για τις τιμές. Στο μενού αναγράφονται οι τελικές τιμές, στις οποίες περιλαμβάνεται και ο ΦΠΑ, μαζί με τη γνωστή ένδειξη ότι «ο καταναλωτής δεν έχει υποχρέωση να πληρώσει, εάν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο, απόδειξη ή τιμολόγιο». Ως προς τα προσφερόμενα εδέσματα: πρέπει να διευκρινίζεται τι εξ αυτών είναι κατεψυγμένο, προμαγειρεμένο ή προτηγανισμένο. Ο σεφ πρέπει να κάνει μια λεπτομερή περιγραφή των συστατικών της σαλάτας, αλλά και τα είδη των ελαίων που χρησιμοποιεί. Το σημαντικότερο, δε, που υπενθυμίζει το ΕΚΠΟΙΖΩ είναι ότι το κουβέρ, δηλαδή η εξυπηρέτηση, δεν χρεώνεται ξεχωριστά, παρά τα όσα ισχυρίζονται κατά καιρούς οι εστιάτορες. Τέλος, τα καταστήματα μαζικής εστίασης οφείλουν να διαθέτουν στην έξοδό τους εις τριπλούν ένα «δελτίο παραπόνων», όπου ο δυσαρεστημένος καταναλωτής θα μπορεί να αναφέρει τις ενστάσεις του και να τις στείλει στο Τμήμα Εμπορίου κάθε περιφέρειας. Γνωρίζοντας τα βασικά μας δικαιώματα ως καταναλωτές, μπορούμε να είμαστε οχυρωμένοι έναντι του χειρότερου ενδεχομένου.