Αφελής όποιος περίμενε από την Αριστερά να έχει πρόγραμμα για την οικονομία. Αφελής ή αυταπατώμενος. Για τους κατοίκους του πλανήτη Σύριζα, η οικονομία στον κόσμο μας είναι η ενσάρκωση του κακού. Από τις «σαρκοβόρες» και «τοκογλυφικές» αγορές ώς τον περιπτερά, όλοι κινούνται με γνώμονα το κέρδος και τα «συφέροντά» τους – χωρίς μι παρακαλώ. Μυξόκλαιγαν ψηφίζοντας το μνημόνιο σαν αδιάβαστα παιδιά που δικαιολογούνται στον δάσκαλο λέγοντας «χθες είχαμε κόσμο σπίτι και δεν πρόλαβα». Στα μέρη μας, θα μου πείτε, η Κεντροδεξιά δεν έχει καταφέρει να παρουσιάσει ένα αξιόπιστο πρόγραμμα για την οικονομία. Τι να κάνει κι η δόλια η Αριστερά;
Αφελής αποδεικνύεται και όποιος πίστευε πως η Αριστερά θα έχει πρόγραμμα για την παιδεία. Δεκαετίες τώρα, μας έχουν αλαλιάσει με την ιδέα ότι αν είσαι σοβαρός διανοούμενος, πρέπει οπωσδήποτε να είσαι αριστερός. Αντε και κεντροαριστερός αν πέσεις σε καλή παρέα. Δεκαετίες τώρα, μας έχουν ταράξει στην κατάληψη και τη διαδήλωση επειδή, λέει, το σύστημα το εκπαιδευτικό δεν είναι έτσι, δεν είναι αλλιώς, δουλεύει για τις αγορές και διάφορες ανοησίες. Κι αν η Αριστερά είναι δημοφιλής στη μαθητιώσα νεολαία, αυτό το οφείλει στο γεγονός ότι με την πολιτική της εκπλήρωνε την επιθυμία της: είτε χιονίζει είτε απεργούμε, αν γλιτώσουμε μία ώρα μάθημα όλα καλά.
Και η Αριστερά προϊόν του τόπου τούτου είναι. Παιδί του Λεβιάθαν που κατάπιε τόσα δισεκατομμύρια επί δεκαετίες, έφτιαξε Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά ένα δημόσιο σχολείο κι ένα πανεπιστήμιο της προκοπής δεν μπόρεσε να φτιάξει. Πόσες σχολικές βιβλιοθήκες έγιναν σε όλ’ αυτά τα χρόνια; Μην ανησυχείτε, θα φροντίσει ο πλανήτης Σύριζα για τις ελλείψεις και οι παρατρεχάμενοι διανοούμενοι που μειώνουν τις διδακτικές ώρες από 35 σε 33. Πότε να προλάβουν τα παιδιά να πάνε σε βιβλιοθήκη; Αχρείαστη να είναι.
Ο πρόεδρος της επιτροπής για την παιδεία, που επέπλεε κάποτε στα απόνερα του Κ. Σημίτη και τώρα του κ. Φίλη –έχει και μεγαλύτερο εκτόπισμα–, ο οργίλος κ. Λιάκος, είπε ότι τα αρχαία πρέπει να διδάσκονται σε μετάφραση για να μπαίνει το παιδί στο πνεύμα τους. Το αφεντικό του πλειοδότησε λέγοντας ότι η διδασκαλία τους στο γυμνάσιο είναι «παρά φύσιν». Εχει ταλέντο στην έκθεση ιδεών ο κ. Φίλης. Αν θυμάστε είχε πει πως την Ελληνική Επανάσταση την έκαναν οι «εθνικές συλλογικότητες». Κι αν δεν μάθουν αρχαία τα παιδιά, ας μάθαιναν τουλάχιστον Θεοτοκά, Τερζάκη ή Βενέζη.
Ας μην κοροϊδευόμαστε. Δεν αντέχουν τον ελληνικό πολιτισμό όπως ο τυφλοπόντικας δεν αντέχει το φως. Φοβούνται τον ελληνικό πολιτισμό διότι δεν τον ξέρουν. Η παιδεία των διανοουμένων τους άντε να έχει βάθος δύο αιώνων, στην καλύτερη περίπτωση. Πες ότι φτάνει ώς τη Ρόζα Λούξεμπουργκ και τον Μαρξ. Και βέβαια, ως ιθαγενείς, θαμπώνονται από τις χάντρες των μεταμοντέρνων οι οποίοι θεωρούν την κλασσική παιδεία εχθρό του σύγχρονου κόσμου.
Αν μπορεί να γίνει κάτι για την εκπαίδευση, είναι να πάψει να αντιμετωπίζεται ο ελληνικός πολιτισμός ως περιττό βάρος. Και να βρουν τρόπους να διδάσκεται χωρίς να πλήττει αφόρητα ο μαθητής.