Σε αυξήσεις των χρεώσεων στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες προχωρούν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι. Από το τέλος του περασμένου έτους, οι τρεις μεγαλύτεροι πάροχοι τηλεπικοινωνιών αναπροσαρμόζουν τις χρεώσεις τους προς τα επάνω.
Η αρχή έγινε από την Cosmote. Η εταιρεία ξεκίνησε με μικρές αυξήσεις της τάξης του 5% έως 7% στα πακέτα καρτοσυμβολαίου Cosmote at Home. Αύξησε και την τιμή πώλησης του πακέτου, αλλά και τις χρεώσεις εκτός του ενσωματωμένου χρόνου ομιλίας. Στα μέσα Ιουλίου, η εταιρεία αύξησε και τις χρεώσεις των υπηρεσιών ομιλίας και μετάδοσης μηνυμάτων στα πακέτα What’s Up και Cosmoκάρτα.
Την Cosmote ακολούθησε πρόσφατα η Vodafone, η οποία ανακοίνωσε ότι από την 1η Νοεμβρίου 2016, σε όλα τα πακέτα καρτοκινητής (Vodafone CU, καρτοκινητό Vodafone, Vodafone International, καρτοκινητό Ολυμπιακός και Taza Mobile) θα γίνουν αυξήσεις έως και 20%. Επίσης η εταιρεία, από τις αρχές του μήνα, αύξησε τις χρεώσεις της ομιλίας μετά την παρέλευση του ενσωματωμένου χρόνου, από 0,99 ευρώ/λεπτά το δευτερόλεπτα, σε 1,08 ευρώ/λεπτά το δευτερόλεπτο.
Οι αυξήσεις δεν αφορούν μόνον την καρτοκινητή, αλλά και τα συμβόλαια. Τον περασμένο Μάιο, η Cosmote αύξησε τις χρεώσεις σε όλα τα πακέτα Cosmote Mobile Plus, ενώ αντίστοιχες αυξήσεις επέφερε και η Wind στα πακέτα της Wind to All τον περασμένο Ιούλιο. Oι αυξήσεις στα πακέτα είναι της τάξης των 2 έως 3 ευρώ.
Αυξήσεις ακόμη καταγράφονται και στις χρεώσεις των κλήσεων προς διεθνείς προορισμούς, ενώ ιδιαίτερα σημαντικές είναι και οι αυξήσεις των χρεώσεων αποστολής μηνυμάτων. Τέλος, ένας άλλος τρόπος αύξησης των χρεώσεων είναι μέσω της μείωσης του χρόνου ισχύος του πακέτου. Οι εταιρείες ανακοινώνουν ότι ο δωρεάν χρόνος ομιλίας, SMS και megabytes δεν ισχύουν για 30 ημέρες άλλα για 28 ή και λιγότερο. Ετσι μειώνουν τον κύκλο ζωής του πακέτου.
Στελέχη των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας παραδέχονται τις αυξήσεις των χρεώσεων, τις οποίες ο αναγνώστης μπορεί να δει στους ιστότοπους των επιχειρήσεων ή στους λογαριασμός του (για όσους έχουν προγράμματα συμβολαίου). Οι εταιρείες είναι ρυθμιστικά υποχρεωμένες να αναρτήσουν τις μεταβολές των τιμών τους τουλάχιστον ένα μήνα νωρίτερα από την ημερομηνία ισχύος τους. Επίσης, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα να διακόψουν τα συμβόλαια εντός ενός μηνός μετά τη γνωστοποίηση της αλλαγής των χρεώσεων. Λίγοι όμως αντιλαμβάνονται τις νέες χρεώσεις, καθώς οι χρήστες ποτέ δεν κοιτούν προσεκτικά τις ανακοινώσεις των επιχειρήσεων στους λογαριασμούς τους.
Πάντως, όπως αναφέρουν οι άνθρωποι της αγοράς, οι μικρές αυξήσεις που γίνονται τους τελευταίους μήνες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τη ραγδαία αποκλιμάκωση των χρεώσεων που σημειώθηκε τα τελευταία χρόνια. Οι ίδιοι παραδέχονται ότι είναι η πρώτη φορά που οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας δεν καθοδηγούνται από το «πάθος» του ανταγωνισμού, καθώς πλέον, όπως σημειώνουν, τίθενται ζητήματα επιβίωσης. Οι εταιρείες έχουν χάσει πάνω από το 50% του τζίρου τους από το 2008 και μετά, κυρίως λόγω υψηλού ανταγωνισμού. Επιπλέον, όπως αναφέρουν, ειδικά για τα πακέτα συμβολαίου, καθώς αυτά αποτελούν μέρος της διαπραγμάτευσης μεταξύ πωλητή και αγοραστή, οι πραγματικές χρεώσεις συνήθως είναι χαμηλότερες από τις ονομαστικές.