Εξοδα χωρίς έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο θα μπορεί στο εξής να πραγματοποιεί το Δημόσιο εφόσον ψηφιστεί το σχετικό σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διατάξεις «επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου αρμοδιότητας υπουργείου Εσωτερικών», οι οποίες έχουν στόχο να άρουν τις δυσκολίες στην εφαρμογή της πολιτικής πριμοδότησης του δημόσιου τομέα που επιχειρεί η κυβέρνηση παρά τις ασφυκτικές δημοσιονομικές συνθήκες.
Ετσι, τα χρηματικά εντάλματα των δαπανών του κράτους δεν θα υποβάλλονται για θεώρηση στην υπηρεσία του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και η θεώρησή τους δεν αποτελεί προϋπόθεση για την πληρωμή τους. Το Ελεγκτικό Συνέδριο μπορεί, σύμφωνα πάντα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, να διενεργεί στοχευμένους ελέγχους με την ιδιότητα του εξωτερικού ελεγκτή. Υπενθυμίζεται ότι σε κάθε δημόσιο οργανισμό και σε κάθε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχει τοποθετηθεί υπεύθυνος επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα να εγκρίνει κάθε δαπάνη στο πλαίσιο του δημοσιονομικού ελέγχου για τον περιορισμό των δαπανών του Δημοσίου. Ιδιαίτερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού πολλές φορές έχει ζητήσει να περιοριστεί ο έλεγχος που δημιουργεί επιπλέον γραφειοκρατία και καθυστερήσεις, ενώ πολλές φορές οι δήμαρχοι αναφέρουν ότι ασκείται από τους δικαστές έλεγχος σκοπιμότητας καθώς δεν εγκρίνουν δαπάνες με προσωπικά κριτήρια. Με αυτή τη διάταξη επιλύεται επίσης το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από το ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει μπλοκάρει με απόφασή του την καταβολή των δεδουλευμένων σε συμβασιούχους καθαριότητας των οποίων η σύμβαση είχε παραταθεί για το 2016 και πρόσφατα και για το 2017.
Υπάλληλοι καθαριότητας
Παράλληλα διάταξη του νομοσχεδίου «λύνει τα χέρια» των δημάρχων, οι οποίοι ανέφεραν ότι δεν μπορούσαν να παρατείνουν τις συμβάσεις των υπαλλήλων καθαριότητας, καθώς δεν διαθέτουν τους αναγκαίους πόρους. Οι υπάλληλοι καθαριότητας αμείβονται από τα ανταποδοτικά κονδύλια, δηλαδή από τα χρήματα που εισπράττουν οι δήμοι μέσω των τελών, τα οποία είναι περιορισμένα και συγκεκριμένα – εκτός αν πραγματοποιηθεί αύξηση τελών. Ωστόσο, με το άρθρο 25 παράγραφος 2 του νομοσχεδίου δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να χρησιμοποιούν και άλλα κονδύλια από τα έσοδά τους που προορίζονται για την κάλυψη άλλων δαπανών.
Με το νομοσχέδιο (άρθρο 26) οι πρώην δημοτικοί αστυνομικοί που έχουν ενταχθεί στην ΕΛ.ΑΣ. μονιμοποιούνται είτε ως ειδικοί φρουροί είτε ως μόνιμο πολιτικό προσωπικό. Δίνεται παράλληλα η δυνατότητα μετάταξης και στους υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως ισχύει για τους μόνιμους υπαλλήλους, όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση, προκειμένου να εξασφαλιστούν η εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών και η ομαλή μετάβαση στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας.
Διεύθυνση Ιθαγένειας
Παράλληλα ιδρύεται ξεχωριστή Διεύθυνση Ιθαγένειας, η οποία μάλιστα υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εκλογών του υπουργείου Εσωτερικών και όχι στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, όπως ήταν ο έως τώρα σχεδιασμός. Για τη Διεύθυνση Ιθαγένειας θα λειτουργεί τμήμα γραμματειακής υποστήριξης, κάτι που κρίνεται απαραίτητο καθώς ο όγκος των εγγράφων που διακινούνται είναι μεγάλος.
Με το άρθρο 40 του νομοσχεδίου παρατείνεται για ένα χρόνο (τέλος του 2017) η δυνατότητα υπογραφής συμβάσεων για την αντιμετώπιση του προσφυγικού κύματος από τα υπουργεία και τις αποκεντρωμένες διοικήσεις της χώρας με απευθείας αναθέσεις, κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας, με το σκεπτικό ότι καλύπτουν έκτακτες και επείγουσες ανάγκες.
Επίσης στο άρθρο 47 ορίζεται ότι στους οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων προσλαμβάνεται προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου εκτός των διαδικασιών του ΑΣΕΠ με αίτημα πρόσληψης από τον πρόεδρο του Δ.Σ. του οργανισμού, ενώ η τελική έγκριση εκδίδεται από τον συντονιστή της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης ή από τον ασκούντα καθήκοντα γενικού γραμματέα.