Σε περίπου 120 εκατομμύρια ευρώ αναμένεται να ανέλθει το συνολικό ύψος των προστίμων που θα επιβάλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις κατασκευαστικές εταιρείες που συμμετείχαν στο πολύκροτο καρτέλ, πρόστιμα πάντως που σε αρκετές περιπτώσεις είναι ακόμη και κατά 35% χαμηλότερα από τα αναμενόμενα. Ο λόγος; Αρκετές από τις εταιρείες επικαλέστηκαν τη δυσχερή οικονομική θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα τελευταία χρόνια. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, αρκετές από τις εταιρείες αναμένεται να επιδιώξουν συμψηφισμό των προστίμων με οφειλές του Δημοσίου προς αυτές ή/και καταβολή του προστίμου σε 12 δόσεις.
Σύμφωνα λοιπόν με πληροφορίες, στις 13 ελληνικές εταιρείες που υπήχθησαν στη λεγόμενη διαδικασία διευθέτησης πρόκειται να επιβληθούν συνολικά πρόστιμα περίπου 93 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα περισσότερα αφορούν τις εξής εταιρείες: «Ακτωρ» 38 εκατ. ευρώ (από 110 εκατ. ευρώ που αναμενόταν αρχικά), «J & P Αβαξ» 18 εκατ. ευρώ (από 27 εκατ. ευρώ αρχικά και δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να μειωθεί περαιτέρω το πρόστιμο), «ΓΕΚ Τέρνα» περίπου 19 εκατ. ευρώ και «Ιντρακάτ» έως περί τα 4,5 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία της διευθέτησης προβλέπει ότι οι εταιρείες που παραδέχονται τη συμμετοχή τους σε σύμπραξη παραιτούνται επί της ουσίας από τα ένδικα μέσα και γι’ αυτό τιμωρούνται με πρόστιμα μικρότερα κατά 15% από αυτά που θα επιβάλλονταν υπό άλλες συνθήκες. Η επιβολή προστίμων με μεγαλύτερες «εκπτώσεις» έχει πάντως εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις, χωρίς, μάλιστα, να ισχύει η επιλογή της διαδικασίας διευθέτησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην υπόθεση του «καρτέλ των πουλερικών», καθώς οι εμπλεκόμενες πτηνοτροφικές επιχειρήσεις βρίσκονταν την περίοδο που εκδόθηκε η ετυμηγορία της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε δεινή οικονομική θέση.
Στις ξένες εταιρείες που εμπλέκονται στην υπόθεση και που δεν υπήχθησαν στη διαδικασία της διευθέτησης (πλην της εταιρείας Siemens) εκτιμάται ότι θα επιβληθούν πρόστιμα συνολικού ύψους 20-30 εκατ. ευρώ. Η ακροαματική διαδικασία για τις εταιρείες αυτές ενώπιον της ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις 7 Απριλίου 2017.
Από την άλλη, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έχει ολοκληρωθεί η σχετική έρευνα που είχε ξεκινήσει ο εισαγγελέας Διαφθοράς με αφορμή τον σχετικό έλεγχο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, έρευνα από την οποία δεν προέκυψαν ευθύνες για πολιτικά πρόσωπα.
Θετική για τα ελληνικά συμφέροντα έκβαση αναμένεται να έχει εξάλλου το ζήτημα των ενδεχόμενων επιπτώσεων στους κοινοτικούς πόρους. Οι λόγοι είναι δύο: αφενός διότι εξαιρέθηκαν τελικώς της έρευνας οι συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και αφετέρου, διότι δεν αναμένεται τελικώς η ελληνική κυβέρνηση να επιστρέψει κονδύλια στα κοινοτικά ταμεία, αλλά να υπάρξει ανακατανομή των πόρων.