Το πρώτο φως στα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης και κόστισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους, αναμένεται να δώσει το προκαταρκτικό πόρισμα των εμπειρογνωμόνων του ΟΣΕ που πρόκειται να εκδοθεί την Παρασκευή. Η τρελή πορεία της αμαξοστοιχίας Intercity IC58, που ύστερα από τον εκτροχιασμό της διεμβόλισε με τη μηχανή της παρακείμενο κτίριο, εγείρει πληθώρα ερωτημάτων για την κατάσταση του δικτύου, καθώς και στο παρελθόν είχε σημειωθεί ατύχημα ακριβώς στο ίδιο σημείο. Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες του ΟΣΕ εξετάζουν και το ενδεχόμενο του ανθρωπίνου λάθους, καθώς σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας, ο οποίος έχασε τη ζωή του, φέρεται να είχε αναπτύξει πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα από την επιτρεπόμενη. Ενώ οι κανονισμοί του ΟΣΕ ορίζουν ότι η ταχύτητα των διερχόμενων τρένων από το συγκεκριμένο σημείο δεν πρέπει να ξεπερνά τα 60 χλμ./ώρα, οι πρώτες ενδείξεις του ταχογράφου της αμαξοστοιχίας κάνουν λόγο για ταχύτητα κίνησης 130 χλμ./ώρα. Το σημείο στο οποίο σημειώθηκε το δυστύχημα αποτελεί τμήμα του παρακαμπτήριου δικτύου στο οποίο υπάρχει αυστηρό όριο ταχύτητας.
Στελέχη του οργανισμού αφήνουν να εννοηθεί ότι δεν αποκλείεται ο μηχανοδηγός να μην αντελήφθη ότι εισήλθε σε παρακαμπτήριο δίκτυο λόγω προβλημάτων στην τηλεδιοίκηση – φωτοσήμανση, που έπρεπε να τον ειδοποιήσουν εγκαίρως. Στο μεταξύ, σημαντικός αριθμός δρομολογίων καταλήγει να διέρχεται από τις παρακαμπτήριες, ακόμα και εάν δεν πραγματοποιούν στάσεις σε περιφερειακούς σταθμούς, καθώς δεν υπάρχει τις βραδινές ώρες προσωπικό (κλειδούχοι) να αλλάζει την κατεύθυνση των κλειδιών ώστε να οδηγούν στο κεντρικό δίκτυο αντί του περιφερειακού. Ακόμη ένα στοιχείο το οποίο επιβαρύνει το σιδηροδρομικό τοπίο αποτελεί το γεγονός ότι η εν λόγω αμαξοστοιχία ήταν από τα παλιά Intercity, καθώς ορισμένα από τα νεότερα τρένα είναι ακινητοποιημένα λόγω ελλείψεων σε ανταλλακτικά.