Το Δημόσιο υπολόγιζε ότι θα κοστίσουν 4,97 δισ. ευρώ, το κατασκευαστικό κόστος έφθασε όμως στα 6,27 δισ. ευρώ και αν συνυπολογιστούν αρχαιολογικά και απαλλοτριώσεις, στα 6,98 δισ. ευρώ. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε το υπουργείο Υποδομών για τους πέντε παραχωρημένους αυτοκινητοδρόμους. Οπως συνάγεται, ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνας – Πάτρας κόστισε 34% περισσότερο, ο Ε65 28% περισσότερο, η Ιονία Οδός 26% περισσότερο, ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Καλαμάτας 17% περισσότερο και το τμήμα Μαλιακού – Κλειδιού της ΠΑΘΕ 10% περισσότερο απ’ όσο είχε υπολογιστεί.
Τα απολογιστικά στοιχεία έδωσε χθες ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων Γιώργος Δέδες στο συνέδριο «Υποδομές και μεταφορές: προοπτικές ανάπτυξης» (που συνδιοργάνωσαν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr). Οπως ανέφερε:
1. Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα
Το σύνολο της δαπάνης κατασκευής (για το Δημόσιο) έφθασε το 1,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 447 εκατ. ευρώ ήταν αποζημιώσεις, 20 εκατ. ευρώ για πρόσθετες αρχαιολογικές εργασίες, 17 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές εργασίες μετακίνησης δικτύων κοινής ωφελείας, 25 εκατ. ευρώ για τα νέα στηθαία και 11 εκατ. ευρώ για εργασίες ενίσχυσης των υφισταμένων τμημάτων. Οι απαλλοτριώσεις έως τα τέλη του 2016 είχαν κοστίσει 223 εκατ. ευρώ, ενώ οι αρχαιολογικές έρευνες 16,7 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος του έργου για το Δημόσιο στα 2,07 δισ. ευρώ.
2. Ιονία Οδός
Το Δημόσιο πλήρωσε 1,47 δισ. ευρώ για τη δαπάνη κατασκευής του οδικού άξονα, εκ των οποίων τα 256,5 εκατ. ευρώ ήταν αποζημιώσεις, 16,5 εκατ. ευρώ πρόσθετες αρχαιολογικές εργασίες και 35 εκατ. ευρώ για τα νέα στηθαία. Οι απαλλοτριώσεις κόστισαν μέχρι σήμερα 151 εκατ. ευρώ, ενώ οι βασικές αρχαιολογικές έρευνες 13,7 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος του έργου για το Δημόσιο στο 1,64 δισ. ευρώ.
3. Μαλιακός – Κλειδί
Το Δημόσιο κατέβαλε 1,21 δισ. ευρώ για την κατασκευή (τρεις δίδυμες σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα). Επιπλέον, διέθεσε 112 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις, 20,5 εκατ. ευρώ για πρόσθετες εργασίες ενίσχυσης των υφιστάμενων τμημάτων, 5 εκατ. ευρώ για τα νέα στηθαία, 2 εκατ. ευρώ για πρόσθετες αρχαιολογικές εργασίες και 0,9 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές εργασίες μετακίνησης δικτύων κοινής ωφελείας. Οι απαλλοτριώσεις κόστισαν περί τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ οι βασικές αρχαιολογικές έρευνες 3,8 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος του έργου για το Δημόσιο στο 1,29 δισ. ευρώ.
4. Κόρινθος – Καλαμάτα
Το Δημόσιο δαπάνησε 1,02 δισ. ευρώ για την κατασκευή του δρόμου, εκ των οποίων 144 εκατ. ευρώ ήταν αποζημιώσεις, 17 εκατ. ευρώ συμπληρωματικές εργασίες λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων και 16 εκατ. ευρώ πρόσθετες δαπάνες μετακίνησης δικτύων. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν 110 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις και 8,7 εκατ. ευρώ για αρχαιολογικές έρευνες, που ανεβάζουν το συνολικό κόστος για το Δημόσιο σε 1,14 δισ. ευρώ.
5. Ε65
Ο ημιτελής δρόμος κόστισε 732 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 143 εκατ. ευρώ ήταν αποζημιώσεις και ακόμα 16 εκατ. ευρώ για τα νέα στηθαία. Οι απαλλοτριώσεις κόστισαν περί τα 83 εκατ. ευρώ και οι αρχαιολογικές ανασκαφές 16,4 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος για το Δημόσιο στα 831,4 εκατ. ευρώ.
Πολύ ενδιαφέροντα ήταν τα στοιχεία για… τη γαλαντομία των δικαστηρίων στον καθορισμό του κόστους των απαλλοτριώσεων. Οπως ανέφερε ο κ. Δέδες, οι απαλλοτριώσεις του τμήματος Ευαγγελισμού – Ραψάνης (Πρωτοδικείο Λάρισας) κόστισαν 3,26 εκατ. ευρώ, 623% περισσότερο απ’ ό,τι είχε προτείνει το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών. Αντιστοίχως, οι απαλλοτριώσεις στο τμήμα Αιγείρας – Καλαβρύτων κόστισαν 1,8 εκατ. ευρώ, 159% περισσότερο από την εκτίμηση του ΣΟΕ, και το τμήμα Αιγίου- Αραχωβίτικων 1,65 εκατ. ευρώ, 141% περισσότερο (οι αποφάσεις προέρχονται από τα Πρωτοδικεία Καλαβρύτων και Αιγίου, αντίστοιχα). Αντίθετα, στο Πρωτοδικείο Σπάρτης οι απαλλοτριώσεις του τμήματος Λεύκτρου – Σπάρτης κόστισαν 250.000 ευρώ, 27% λιγότερο απ’ ό,τι είχε εκτιμηθεί.