Δύο δισ. ευρώ έχουν χαθεί τα τελευταία οκτώ χρόνια από το λιανεμπόριο μόνο κατά τις θερινές εκπτώσεις, καθώς η δραστική μείωση του διαθέσιμου προς κατανάλωση εισοδήματος οδήγησε σε λιγότερες και φθηνότερες αγορές.
Αν και από το 2016 καταγράφεται ελαφρώς οριακή αύξηση στον τζίρο του λιανεμπορίου, η οποία αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση του τουρισμού και μάλιστα στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αττική, ο τζίρος βρίσκεται ακόμη πολύ μακριά από τα προ μνημονίου επίπεδα.
Ο εμπορικός κόσμος, πάντως, αισιοδοξεί ότι αυτή η ανοδική τάση θα συνεχισθεί και κατά τις φετινές θερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκινούν επισήμως μεθαύριο Δευτέρα 9 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή 31 Αυγούστου. Υπενθυμίζεται ότι την επόμενη Κυριακή 15 Ιουλίου τα εμπορικά καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοικτά από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) ο τζίρος του λιανεμπορίου το 2017 κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο διαμορφώθηκε σε 6,02 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 0,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016. Το αντίστοιχο διάστημα του 2009 ο τζίρος στο λιανεμπόριο είχε διαμορφωθεί σε 8,05 δισ., κατά 25% υψηλότερα σε σύγκριση με τώρα.
Τη χρονιά εκείνη, μάλιστα, ανακόπηκε η ανοδική τάση που είχε εμφανισθεί το καλοκαίρι του 2014, όταν για πρώτη φορά από το 2009 είχε καταγραφεί αύξηση του τζίρου του λιανεμπορίου για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. H μεγαλύτερη μείωση σε ετήσια βάση καταγράφηκε το 2013, όταν ο τζίρος των θερινών εκπτώσεων υποχώρησε κατά 12% σε σύγκριση με το 2012 και διαμορφώθηκε σε 5,84 δισ. ευρώ από 6,64 δισ. ευρώ.
Για τις φετινές θερινές εκπτώσεις η ΕΣΕΕ εκτιμά ότι ο τζίρος θα σημειώσει οριακή αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, της τάξης του 0,7%, και θα διαμορφωθεί στο επίπεδο των 6,06 δισ. ευρώ. Η εκτίμηση αυτή, όπως σημειώνει η ΕΣΕΕ, βασίζεται στην πορεία που καταγράφει ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο από τις αρχές του έτους, πορεία ελαφρώς ανοδική με αύξηση 0,65% κατά το πρώτο τετράμηνο του 2018.
«Το κλίμα στον εμπορικό κόσμο είναι ανάμεικτο με ελπίδες για αύξηση του τζίρου αλλά και με έντονο προβληματισμό, καθώς οι θερινές εκπτώσεις πραγματοποιούνται σε περιβάλλον αυξημένων φορολογικών υποχρεώσεων όλων των καταναλωτών, με αποτέλεσμα οι αγορές να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Οι έμποροι, σε μεγάλο βαθμό, εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στην τουριστική κίνηση και την “εισαγόμενη κατανάλωση” που αυτή την περίοδο εντείνεται. Βασική προϋπόθεση, βεβαίως, είναι η ένταση του τουρισμού να αποτυπωθεί με θετικά αποτελέσματα τουριστικών εσόδων στο σύνολο του ελληνικού εμπορίου», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, με αφορμή την έναρξη των εκπτώσεων.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης κάλεσε, από την πλευρά του, το καταναλωτικό κοινό να επωφεληθεί της εκπτωτικής περιόδου, εμπιστευόμενο τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις.
Οι προεκπτώσεις
Ηδη πάντως από τις αρχές της περασμένης εβδομάδας πολλά εμπορικά καταστήματα, φυσικά αλλά και ηλεκτρονικά, έχουν προχωρήσει στη διενέργεια προεκπτώσεων, οι οποίες μάλιστα φτάνουν σε υψηλά ποσοστά της τάξης του 50%.