Οι εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών, γνωστών και e-scooters, καλούνται να ικανοποιήσουν πλέον όχι μόνον τους πελάτες τους αλλά και τις Αρχές, γεγονός που θέτει πρώτη φορά όρια στην ανάπτυξή τους. Τα e-scooters άνθησαν σε ένα περιβάλλον με μεγάλα νομικά κενά σε ό,τι αφορά τη χρήση τους. Επειτα από λίγο καιρό, όμως, προκλήθηκαν αντιδράσεις για το επιχειρηματικό μοντέλο τους, την ασφάλεια και τον συνωστισμό στα πεζοδρόμια, όπως αναφέρει σε εκτενές δημοσίευμα η ειδησεογραφική ιστοσελίδα Politico.
Ο πληθυσμός των ηλεκτρικών πατινιών έχει πολλαπλασιαστεί στις πόλεις της Ευρώπης μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το 2018, η αμερικανική Lime έκανε το ποδαρικό στο Παρίσι. Σήμερα υπάρχουν 19 εταιρείες ενοικίασης e-scoοters στην Ευρώπη, αιφνιδιάζοντας τις τοπικές αρχές. Η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, έθεσε τον Μάιο όρια στην απότομη αύξηση των ηλεκτρικών πατινιών στους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας και ζήτησε από τις εταιρείες ενοικίασης να «παγώσουν» ή ακόμη και να μειώσουν τον στόλο τους. Λίγο μετά την ανακοίνωση αυτή, πέντε εταιρείες εγκατέλειψαν το Παρίσι και ο αριθμός των e-scooters μειώθηκε από 20.000 σε 15.000. Εχει, παράλληλα, δρομολογηθεί αυτό το φθινόπωρο η εφαρμογή νομοσχεδίου στη Γαλλία που θα δίνει τη δικαιοδοσία στις πόλεις να ρυθμίζουν τις πλατφόρμες ενοικίασης των ηλεκτρικών πατινιών. Στις Βρυξέλλες λειτουργούν έξι εταιρείες ενοικίασης με συνολικό στόλο 7.000 e-scooters, θέτοντας τις Αρχές σε εγρήγορση για τη λήψη μέτρων. Από τον Σεπτέμβριο θα τεθούν στη βελγική πρωτεύουσα αυστηρά όρια για τους χώρους που θα επιτρέπεται η στάθμευσή τους. Οι εταιρείες, στο μεταξύ, φοβούνται πως μέτρα σαν αυτά θα έχουν επιπτώσεις στο επιχειρηματικό μοντέλο τους. «Θα υπάρξουν οικονομικές επιπτώσεις εάν μειώσουμε τον στόλο μας», σχολιάζει στο Politico η υπεύθυνη επικοινωνίας για τις χώρες Μπενελούξ της Circ, Ντανιέλ Σιλέι.
Οι Lime και Bird ήταν οι εταιρείες που καθιέρωσαν τη χρήση των e-scoοters στα μεγάλα αστικά κέντρα. Σήμερα, η Lime αποτιμάται στο 1 δισ. δολάρια και η Bird περίπου σε 2 δισ. δολάρια. Ομως, όπως σημειώνεται σε δημοσίευμα του ηλεκτρονικού περιοδικού The Verge, οι εργαζόμενοι ανταμείβονται ελάχιστα. Ουσιαστικά αναφερόμαστε σε αυτούς που συλλέγουν τα ηλεκτρικά πατίνια από διάφορα σημεία της πόλης και αναλαμβάνουν τη φόρτιση των μπαταριών κατά τη διάρκεια της νύχτας για να τα επανατοποθετήσουν τους χώρους στάθμευσης-ενοικίασης. Είναι μια διαδικασία που η Lime αποκαλεί «συγκομιδή». H εργασία αυτή ανταμείβεται από 3 έως 20 δολάρια ανάλογα με την εταιρεία και τον χρόνο που χρειάζεται για να φορτίσει η μπαταρία κάθε ηλεκτρικού πατινιού.
Αμφιβολίες έχουν, επίσης, εκφραστεί για τα περιβαλλοντικά οφέλη. Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία 6-Τ στη Γαλλία καταλήγει στο συμπέρασμα πως αυτή η νέα τάση των μετακινήσεων δεν έχει επηρεάσει τη χρήση αυτοκινήτων στα αστικά κέντρα. Αντί αυτού, τονίζει το Politico, φαίνεται πως αποθαρρύνει τον κόσμο από το να χρησιμοποιεί φιλικότερα ως προς το περιβάλλον μέσα μαζικής μεταφοράς. Το 44% των ερωτηθέντων στην έρευνα της 6-T είπαν πως το ηλεκτρικό πατίνι αντικαθιστά έναν περίπατο και το 30% δήλωσαν πως εάν είχαν αυτήν την επιλογή θα χρησιμοποιούσαν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Τα οφέλη των e-scooters, όμως, άρχισαν να αμφισβητούνται όταν συνέβησαν δυστυχήματα που έδειξαν την έλλειψη πρόνοιας και κανόνων για την ασφάλεια των οδηγών. Το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα συνέβη στις Βρυξέλλες τον Μάιο. Τον Ιούνιο, ένας 25χρονος άνδρας έχασε τη ζωή του εξαιτίας σύγκρουσης με φορτηγό. Ανάλογη μοιραία κατάληξη είχε η νεαρή και διάσημη Βρετανίδα Εμιλι Χάρτζιτζ, ενώ έχουν συμβεί και άλλα δυστυχήματα.