Οι πρόσφατες μεγάλες καθυστερήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια, εξαιτίας των παθογενειών συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίες, θα μπορούσαν να είναι πολύ μεγαλύτερες εάν πολλά από αυτά δεν είχαν αποκρατικοποιηθεί. Οι ανεπαρκείς και ασυντήρητες υποδομές και η εικόνα εγκατάλειψης που μέχρι το 2017 δέσποζε στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Και ούτε ένα λεπτό αργότερα από ό,τι χρειαζόταν: η μεγάλη αύξηση της κίνησης των επιβατών που σημειώθηκε τα τελευταία χρόνια θα ήταν αδύνατο να εξυπηρετηθεί χωρίς τις αναβαθμίσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Περισσότερα τετραγωνικά χώρων, περισσότερα check-in points, περισσότερα σημεία ελέγχου ασφαλείας, περισσότερες θύρες πρόσβασης, περισσότεροι χώροι για τα αεροσκάφη, καλύτεροι διάδρομοι, καλύτερες υπηρεσίες, περισσότεροι εμπορικοί χώροι.
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece τo 2018 σημειώθηκε ρεκόρ κίνησης με 29,877 εκατ. επιβάτες έναντι 27,433 εκατ. το 2017 (+8,9%). Ο αριθμός των επιβατών εσωτερικού της Fraport Greece σημείωσε οριακή μόνον αύξηση της τάξεως του 1,2% στα 6,962 εκατ., αλλά ο αριθμός των διεθνών επιβατών αυξήθηκε κατά 11,5% στα 20,55 εκατομμύρια. Σαντορίνη και Μύκονος ξεχωρίζουν για τις θετικές τους επιδόσεις με αύξηση επιβατών κατά 16,8% και 15,6% αντιστοίχως. Η άνοδος, αν και με μικρότερους ρυθμούς συνεχίζεται και φέτος. Αλλά τα προβλήματα υπάρχουν ακόμα και μένει να γίνουν πολλά μέχρι να γυρίσουν οριστικά σελίδα και να μπουν σε μια νέα εποχή.
Στα 14 αεροδρόμια τα κατασκευαστικά έργα συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, ακόμα και εν μέσω υψηλής τουριστικής περιόδου. Η επένδυση ύψους 415 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece έχει υλοποιηθεί σήμερα κατά το 51%, με τα αεροδρόμια Χανίων, Καβάλας, Ζακύνθου και Ακτίου να έχουν παραδοθεί πλήρως ανακαινισμένα και εκσυγχρονισμένα. Τα έργα ξεκίνησαν την άνοιξη του 2017, αμέσως μόλις η εταιρεία, στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων, ανέλαβε τα 7+7 αεροδρόμια και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2021. Και οι περίπου 200.000 τ.μ. των χώρων τους με την ολοκλήρωση θα ανέλθουν σε άνω των 300.000 τ.μ. Το πλάνο περιλαμβάνει τη δημιουργία πέντε νέων τερματικών σταθμών, με αυτόν της Θεσσαλονίκης να ξεπερνάει σε έκταση τις 34.000 τ.μ., την επέκταση άλλων πέντε τερματικών σταθμών συμπεριλαμβανομένων της Μυκόνου και της Σαντορίνης και την πλήρη αναμόρφωση των υπολοίπων, ενώ και οι 15 διάδρομοι απογείωσης-προσγείωσης ανακαινίζονται.
Τα πρώτα δείγματα γραφής από τα 4 «καινούργια» αεροδρόμια, όπου οι επενδύσεις ολοκληρώθηκαν, είναι μάλλον ενθαρρυντικά. Στη Ζάκυνθο υλοποιήθηκαν η ανακαίνιση και η αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού και η εγκατάσταση μοντέρνου συστήματος ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών. Τα check-in αυξήθηκαν κατά 35% και τα σημεία ασφαλείας κατά 150%. Αναδιοργανώθηκαν και ανακαινίστηκαν οι χώροι προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών, ενώ χτίστηκε και νέος πυροσβεστικός σταθμός. Στο αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» των Χανίων αναδιοργανώθηκε πλήρως ο αεροσταθμός, οι πύλες αυξήθηκαν κατά 25% και τα σημεία ασφαλείας και ελέγχου διπλασιάστηκαν. Ανάλογες εργασίες ανακαίνισης πραγματοποιήθηκαν και στον διάδρομο απογείωσης-προσγείωσης όπως άλλωστε και στην Καβάλα, όπου πλέον εφαρμόζεται ο «push-back» τρόπος στάθμευσης των αεροσκαφών και άρα επιτυγχάνεται η πλήρης αξιοποίηση της χωρητικότητας των αεροδρομίων.
Στο «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας επεκτάθηκε ο τερματικός σταθμός κατά 2.029 τ.μ. και αυξήθηκαν κατά 20% τα check-in, ενώ μεγάλωσε και ανακαινίστηκε και ο πυροσβεστικός σταθμός. Στην ηπειρωτική χώρα, ένα ακόμα αεροδρόμιο που άλλαξε εντελώς είναι αυτό του Ακτίου, το οποίο επεκτάθηκε κατά 2.381 τ.μ., αναμορφώθηκε, έχει πλέον όλα τα σύγχρονα συστήματα για τις αποσκευές, 14 check-in, 8 πύλες αναχώρησης και διπλάσια σημεία ασφαλείας. Το μέχρι πρότινος άγνωστο για αρκετούς αεροδρόμιο που εξυπηρετεί όλη την Αιτωλοακαρνανία και όχι μόνο, γνώρισε τον Ιούλιο του 2019 αύξηση της τάξεως του 8,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Το πιο μεγαλόπνοο έργο, όμως, μεταξύ όλων των αεροδρομίων που ελέγχει η παραχωρησιούχος γίνεται στο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Η Fraport Greece φιλοδοξεί να το καταστήσει κόμβο όχι μόνο των Βαλκανίων αλλά και ευρύτερα της ΝΑ Ευρώπης. Με την ολοκλήρωσή των εργασιών θα φιλοξενεί 45% περισσότερα check-in, 7 ιμάντες παραλαβής αποσκευών, 24 πύλες αναχωρήσεων, ενώ τα σημεία ελέγχου θα αυξηθούν κατά 115%.
«Τροχοδρομούν» Μύκονος, Σαντορίνη, Κως, Κέρκυρα
Στα τέλη του Ιουνίου παρουσιάστηκε σε εκδήλωση της εταιρείας ο νέος αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του αεροδρομίου Μυκόνου, ο οποίος άλλαξε από τον αρχικό για να εναρμονίζεται με την κυκλαδίτικη αισθητική του περιβάλλοντος χώρου. Πέρα από την εξωτερική όψη, οι αλλαγές που έρχονται για το αεροδρόμιο του διασημότερου νησιού της χώρας είναι πολλές. Κατ’ αρχάς, η επέκταση κατά 3.450 τ.μ. και η ανακαίνιση του αεροσταθμού, παράλληλα με την εγκατάσταση όλων των σύγχρονων συστημάτων και οι αυξήσεις σε check-in, σημεία ελέγχου και πυλών. Επίσης, πραγματοποιήθηκε ολική ανακατασκευή του διαδρόμου απογείωσης-προσγείωσης και κατασκευάζεται ο νέος πυροσβεστικός σταθμός. Αξίζει να σημειωθεί, ότι τον φετινό Ιούλιο η Μύκονος σημείωσε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Στη γειτονική Σαντορίνη συντελείται μια μάλλον αδιανόητη, με βάση τη χωροταξία και δόμηση του νησιού, επέκταση 12.900 τ.μ. Με την ολοκλήρωση των εργασιών, η οποία χωρίς απρόοπτα αντί για το 2021 θα επιτευχθεί στα τέλη του 2020, θα προκύψουν 115% περισσότερα check-in, διπλασιασμός των ιμάντων παραλαβής αποσκευών μαζί με εγκατάσταση μοντέρνου συστήματος ελέγχου και διαχείρισής τους, 20% αύξηση του αριθμού πυλών, 250% αύξηση των σημείων ασφαλείας, ενώ θα αναπλαστεί ο περιβάλλων χώρος και το πάρκινγκ για το κοινό που μόνο τον Ιούλιο του 2019 ανήλθε σε 1.273.337 άτομα.
Οποιος έχει ταξιδέψει στην Κω αεροπορικώς, θα έχει δει ήδη το νέο τέρμιναλ συνολικής έκτασης 24.000 τ.μ. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα «δρόμος», καθώς οι εργασίες βρίσκονται στο 60% της ολοκλήρωσης. Οταν παραδοθεί το «Ιπποκράτης» θα υποδέχεται τους επιβάτες με 75% περισσότερα check-in και αυξημένα κατά 125% τα σημεία ασφαλείας. Η πίστα επεκτείνεται και ανακατασκευάζεται πλήρως, χτίζεται νέος πυροσβεστικός σταθμός, ενώ συντελούνται και εργασίες στις εγκαταστάσεις και στον χώρο περιμετρικά του αερολιμένα.
Στο ίδιο πλαίσιο, στην άλλη άκρη της χώρας «τρέχει» ένα ακόμα απαιτητικό πρότζεκτ, αυτό του αεροδρομίου της Κέρκυρας. Συγκεκριμένα, χτίζεται ο νέος τερματικός σταθμός επιφάνειας 10.350 τ.μ. ως επέκταση του υφιστάμενου με σκοπό να φιλοξενήσει 28 check-in, 8 σημεία ελέγχου και 12 πύλες αναχώρησης.