Στη σύσταση της κυβερνητικής επιτροπής που θα συμμετάσχει στον συντονισμό του έργου διακυβέρνησης των ΔΕΚΟ, έτσι όπως προβλέπεται από τον ιδρυτικό νόμο του υπερταμείου, προχώρησε η κυβέρνηση. Με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) που υπέγραψε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δημιουργείται η ειδική κυβερνητική επιτροπή, η οποία εγκρίνει τις πολιτικές διακυβέρνησης των ΔΕΚΟ που υπάγονται στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ). Η νέα επιτροπή ονομάζεται Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Διακυβέρνησης Δημοσίων Επιχειρήσεων (ΚΕΣΔΔΕ). Πρόεδρός της ορίζεται ο υπουργός Οικονομικών (Χρήστος Σταϊκούρας) και μέλη της είναι οι υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων (Αδωνις Γεωργιάδης), Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Κωστής Χατζηδάκης), Υποδομών και Μεταφορών (Κώστας Καραμανλής) και Επικρατείας (Κυριάκος Πιερρακάκης).
Επίσης με δικαίωμα ψήφου στην επιτροπή συμμετέχουν ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ με αρμοδιότητα τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου (Αρης Σκέρτσος), ο υφυπουργός Οικονομικών αρμόδιος για τη Δημοσιονομική Πολιτική (Θεόδωρος Σκυλακάκης), ο γενικός γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής (Χρήστος Τριαντόπουλος) και η γ.γ. Συντονισμού Οικονομικών της Προεδρίας της Κυβέρνησης (Βίκυ Λοΐζου). Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Σκέρτσος και η γ.γ. Συντονισμού Οικονομικών κ. Λοΐζου αναμένεται να αποτελέσουν τον βασικό μηχανισμό υποστήριξης της λειτουργίας της νέα κυβερνητικής επιτροπής.
Στην ΚΕΣΔΔΕ, εφόσον κληθούν, μπορούν να συμμετάσχουν με δικαίωμα ψήφου οι υπουργοί, οι αναπληρωτές υπουργοί και οι υφυπουργοί άλλων υπουργείων, συναρμόδιων για μια δημόσια επιχείρηση. Επίσης μπορεί να συμμετάσχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου οι γενικοί γραμματείς, οι σύμβουλοι, οι εμπειρογνώμονες κ.λπ. των συναρμόδιων υπουργείων. Βασικός στόχος της ΚΕΣΔΔΕ είναι:
1. Η έγκριση της αποστολής όλων των δημοσίων επιχειρήσεων που ελέγχονται από το υπερταμείο.
2. Η αξιολόγηση, σε συνεργασία με το ΓΛΚ, της αξίας των δημόσια επιδοτούμενων υπηρεσιών που παρέχουν οι ΔΕΚΟ.
3. Η παρακολούθηση των στόχων και της απόδοσης των επιχειρήσεων.
4. Η συμμόρφωση των επιχειρησιακών στόχων των ΔΕΚΟ με εκείνους του στρατηγικού σχεδιασμού που έχει εκπονήσει το υπερταμείο.
5. Η διαμόρφωση τυχόν προτάσεων επέκτασης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ΔΕΚΟ.
6. Η επίτευξη συμφωνίας, σε περίπτωση που η ΔΕΚΟ δεν θέλει να αναλάβει υποχρεώσεις, οι οποίες δεν έχουν περιγραφεί στο καταστατικό της επιχείρησης. Ο ιδρυτικός νόμος του υπερταμείου δίνει το δικαίωμα σε μια ΔΕΚΟ που ελέγχεται από την ΕΕΣΥΠ, να αρνείται την ανάληψη υποχρεώσεων, τις οποίες στο σύνηθες πλαίσιο της επιχειρηματικής της πρακτικής δεν θα αναλάμβανε.
Με βάση την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, η ΚΕΣΔΔΕ έχει λόγο σε κάθε θυγατρική του υπερταμείου, συμπεριλαμβανομένων του ΤΑΙΠΕΔ, της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Στην πράξη όμως θα εστιαστεί στις «λοιπές θυγατρικές» του υπερταμείου. Πρόκειται για τον όμιλο ΟΑΣΑ, με τις θυγατρικές των ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, τα ΕΛΤΑ, τη ΔΕΗ, τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ κ.λπ. Τα πρώτα κρας τεστ μεταξύ υπερταμείου και ΚΕΣΔΔΕ αναμένονται στα ΕΛΤΑ και στον ΟΑΣΑ. Στην πρώτη περίπτωση, αυτή των ΕΛΤΑ, επείγει η διάσωση της επιχείρησης, αφού προς αυτή την κατεύθυνση θα αξιοποιηθεί η αποζημίωση, από το Ελληνικό Δημόσιο, του κόστους παροχής της καθολικής υπηρεσίας στα ταχυδρομεία. Το δεύτερο κρας τεστ αναμένεται λόγω μεγέθους στον ΟΑΣΑ. Αυτό συμβαίνει τόσο λόγω του μεγέθους της επιχείρησης, όσο και εξαιτίας των εκτεταμένων υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ) που παρέχει η εταιρεία.
Στελέχη του υπερταμείου ανέφεραν ότι ο τρόπος προσδιορισμού της παροχής κοινωνικών υπηρεσιών, όπως είναι η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και των ΑμεΑ κ.ά., θα αποτελέσει οδηγό για πολλές άλλες δημόσιες επιχειρήσεις που προσφέρουν ΥΓΟΣ. Ετσι, η κάθε πλευρά θα γνωρίσει με μεγαλύτερη ακρίβεια απ’ ό,τι στο παρελθόν, τι εισφέρει η απέναντι και πόσο αυτό αποτιμάται με σύγχρονα χρηματοοικονομικά εργαλεία.
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 η κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΑ ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ και το 2017 τα 200 εκατ. ευρώ. «Ο μηχανισμός συντονισμού βάζει στην πράξη όλους τους ενδιαφερόμενους στο ίδιο τραπέζι και επιδιώκει τη συναντίληψη για τις αστικές συγκοινωνίες, π.χ. τι συγκοινωνίες θέλουμε, τι παροχές δίνουν και πώς το επιτυγχάνουμε», παραδέχεται στέλεχος του υπερταμείου.
Με βάση τον μηχανισμό συντονισμού τον τελικό λόγο θα έχει η κυβέρνηση.