Αν η φράση «190 δισεκατομμύρια χάρτινες συσκευασίες» ισοδυναμεί στη σκέψη σας με ένα τεράστιο οικολογικό πρόβλημα, τότε μάλλον δεν γνωρίζετε ακόμα τι σημαίνει Planet Positive: ένας νέος τρόπος σκέψης με την υπογραφή της Tetra Pak, η οποία ξεκίνησε τη διαδρομή της πριν από σχεδόν επτά δεκαετίες και έχει πλέον κατακτήσει τον κόσμο χάρη στις πρωτοποριακές συσκευασίες της. Με την παγκόσμια εκστρατεία Planet Positive, η γνωστή σε όλους μας εταιρεία (μόνο το 2018, περισσότερες από 189 δις συσκευασίες Tetra Pak πωλήθηκαν σε πάνω από 160 χώρες) φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στον χώρο των πολυεθνικών, ενσωματώνοντας τις αρχές της βιωσιμότητας σε όλο το φάσμα των λειτουργιών της.
Το Planet Positive είναι, στην ουσία, ένας ρηξικέλευθος τρόπος σκέψης με κεντρικό άξονα την κυκλική οικονομία. Ωστόσο, αντί να περιοριστεί στον βασικό ορισμό της κυκλικής οικονομίας, που αναφέρεται στην ανακύκλωση, την μείωση των απορριμμάτων και την χρήση ανακυκλωμένων υλικών, η Tetra Pak προχωρά ένα βήμα μπροστά και θέτει ως στόχο της την μείωση των εκπομπών άνθρακα σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής, διάθεσης και ανακύκλωσης των προϊόντων της. Υπό αυτό το πρίσμα, το Planet Positive «ολοκληρώνει» την κυκλική οικονομία όπως την ορίζουμε σήμερα, συμπεριλαμβάνοντας νέες παραμέτρους και«μετονομάζοντας» την σε «κυκλική οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα».
Πώς όμως μπορεί μια χάρτινη συσκευασία, η οποία μάλιστα περιέχει ίχνη από πλαστικό ή και αλουμίνιο, να είναι φιλική προς το περιβάλλον; Καταρχάς, για την παραγωγή των συσκευασιών Τetra Pak χρησιμοποιούνται ίνες ξύλου αποκλειστικά από δάση πιστοποιημένα με τα πρότυπα του Forest Stewardship Council™ (η συγκεκριμένη ΜΚΟ δραστηριοποιείται στον τομέα της σωστής διαχείρισης των δασών ανά τον κόσμο και υποστηρίζεται από οργανισμούς όπως το WWF). Φυσικά, οι συσκευασίες της εταιρίας είναι ανακυκλώσιμες και τα υλικά που προκύπτουν από την ανακύκλωση τους μπορούν να
αξιοποιηθούν ως πρώτες ύλες για νέα προϊόντα, αλλά και να επαναχρησιμοποιηθούν ξανά και ξανά. Επιπλέον, το σχήμα τους επιτρέπει την εύκολη δεματοποίηση τους, έτσι ώστε να καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο, ενώ όταν αδειάσουν μπορούν να συμπιεστούν σε αντίθεση με τα κονσερβοκούτια ή τα γυάλινα μπουκάλια. Αυτό, σε συνδυασμό με το κατά πολύ μικρότερο βάρος τους, έχει ως συνέπεια έως και πέντε φορές χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σύγκριση με τις γυάλινες ή μεταλλικές συσκευασίες. Τέλος, η ασηπτική συσκευασία της Tetra Pak, επιτρέπει τη συντήρηση των προϊόντων για έξι με δώδεκα μήνες εκτός ψύξης. Έτσι λιγότερα τρόφιμα καταλήγουν στα σκουπίδια. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ, το 8% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου προέρχονται από τα απορρίμματα τροφών.
Στους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους της Tetra Pak εντάσσεται, επίσης, ο «μηδενισμός» των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην παραγωγική διαδικασία, μέσω της βελτίωση της αποδοτικότητας και της κατανάλωσης ενέργειας αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές έως το 20130. Στον τομέα της ανακύκλωσης, η εταιρεία επενδύει και εργάζεται συστηματικά σε όλο το φάσμα της αλυσίδας ανακύκλωσης, από την κατασκευή υποδομών και εργοστασίων έως την ενημέρωση των καταναλωτών και τη δημιουργία συνεργειών με φορείς και επιχειρήσεις σε περισσότερες από 70 χώρες. Η πρόσφατη συμφωνία της Tetra Pak με την Veolia προβλέπει την πλήρη ανακύκλωση όλων των χάρτινων συσκευασιών τροφίμων και ποτών στην Ευρώπη έως το 2025.
Περισσότερες λεπτομέρειες για το Planet Positive στο www.tetrapak.com/gr/sustainability/planet-positive.
Ο κ. Βασίλης Τσανός, Key Account Director & Sales Office Manager της Tetra Pak Hellas μίλησε στην «Κ»
Τι σημαίνει, με δυο λόγια, Planet Positive, και πως μπορεί να συμβάλλει στην προστασία του πλανήτη;
Το Planet Positive είναι ένας νέος τρόπος σκέψης που προτρέπει τις επιχειρήσεις να ενσωματώσουν τις αρχές της βιωσιμότητας σε όλο το φάσμα των λειτουργιών τους με στόχο να αντιμετωπίσουμε μαζί τις μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις.
Στην Tetra Pak, η βιωσιμότητα είναι ένας από τους τέσσερις πυλώνες της επιχειρηματικής στρατηγικής μας, και ως εκ τούτου αποτελεί κοινό παρονομαστή σε όλες μας τις δραστηριότητες, από τον σχεδιασμό των προϊόντων και λύσεων, στη λειτουργία των εργοστασίων, μέχρι την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των υλικών. Παράλληλα όμως αναγνωρίζουμε ότι για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αυτό δεν είναι αρκετό. Μόνοι μας μπορούμε να συνεισφέρουμε σε περιορισμένο βαθμό. Προκειμένου αυτό που κάνουμε να έχει ουσία απαιτούνται συνέργειες σε όλους τους τομείς και σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Με το Planet Positive λοιπόν, καλούμε όλα τα μέλη της επιχειρηματικής κοινότητας να συμβάλλουμε μαζί στην προστασία του πλανήτη υιοθετώντας τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και δημιουργώντας συνέργειες με στόχο την αποτελεσματική διαχείριση της κλιματικής αλλαγής.
Πώς μπορεί μια επιχείρηση από τον χώρο της συσκευασίας να έχει θετικό αντίκτυποσυμβάλλει θετικά στο περιβάλλον χωρίς να κάνει «εκπτώσεις» στην ποιότητα των προϊόντων της;
Πάνω από το 70% μιας χάρτινης συσκευασίας Tetra Pak αποτελείται από χαρτί, που προέρχεται από ξύλο το οποίο με τη σειρά του προέρχεται από δάση που λειτουργούν σύμφωνα με τα πρότυπα διαχείρισης του FSC™. Η υπεύθυνη διαχείριση δασών που υπαγορεύουν τα συγκεκριμένα πρότυπα, σημαίνει ότι τα δάση αυτά αναπτύσσονται συνεχώς, προστατεύοντας τους φυσικούς βιότοπους καθώς και τις τοπικές κοινωνίες που αναπτύσσονται γύρω από αυτούς. Όσον αφορά στις μικρές ποσότητες πλαστικού που περιέχονται στη συσκευασία, στόχος μας είναι στο εγγύς μέλλον, όλο το πλαστικό που χρησιμοποιούμε να προέρχεται από φυτικές ύλες. Ήδη από το 2014, έχουμε δημιουργήσει την πρώτη συσκευασία στον κόσμο από 100% φυτικά υλικά, δηλαδή χαρτί και πλαστικό από ζαχαροκάλαμο, η οποία κυκλοφορεί σε αρκετές αγορές.
Εκτός από τα παραπάνω, οι λύσεις επεξεργασίας τροφίμων και ποτών καθώς και συσκευασίες μας συμβάλλουν στη σημαντική μείωση των απορριμμάτων τροφών, τόσο λόγω της ασηπτικής συσκευασίας που επιτρέπει τη συντήρηση των προϊόντων για μεγάλο χρονικό διάστημα όσο και λόγω των λύσεων επεξεργασίας που μειώνουν τα απορρίμματα κατά τη διαδικασία παραγωγής.
Σε τι διαφέρει η «ολοκληρωμένη» κυκλική οικονομία που προτείνει η Tetra Pak από τον τυπικό ορισμό της φράσης;
Το Planet Positive αφορά σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας και έχει ως βάση του την κυκλική οικονομία. Στο βασικό ορισμό της, η κυκλική οικονομία αναφέρεται στην ανακύκλωση, στη μείωση των απορριμμάτων και στη χρήση ανακυκλωμένων υλικών. Η διαφοροποίηση του Planet Positive έγκειται στην ένταξη μιας ακόμα διάστασης: αυτής του αποτυπώματος του άνθρακα. Πολύ απλά, αυτό που λέμε είναι ότι δε φτάνει μόνο να έχουμε μια κυκλική οικονομία, πρέπει παράλληλα να εξασφαλίζουμε ότι οι εκπομπές άνθρακα σε όλα τα στάδια αυτής, είναι στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο. Ως εκ τούτου μιλάμε για μια «κυκλική οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα».
Για παράδειγμα, η χρήση φυτικών υλικών, όπως είναι το ξύλο, έχει χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα σε σχέση με την εξόρυξη ορυκτών καυσίμων. Έχει υπολογισθεί ότι όταν οι πρώτες ύλες αντλούνται από δάση που αναπτύσσονται συνεχώς χάρη στη σωστή διαχείρισή τους, τότε τα δάση αυτά μπορούν να δεσμεύσουν έως και 25% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ποιοι είναι οι βασικοί κλιματικοί στόχοι της Tetra Pak που έλαβαν την έγκριση της πρωτοβουλίας Science Based Targets και τι πρόοδο έχει σημειώσει η εταιρεία μέχρι σήμερα;
To 2017, η Tetra Pak ήταν η πρώτη εταιρία από τον κλάδο συσκευασίας τροφίμων που πήρε έγκριση από τον οργανισμό Science Based Targets για τους στόχους μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό σημαίνει ότι οι στόχοι μας είναι μετρήσιμοι σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και ότι οι προσπάθειές μας στον τομέα αυτό συνεισφέρουν στο να μην αυξηθεί η θερμοκρασία του πλανήτη πέραν του επιτρεπτού ορίου.
Σύμφωνα με τους στόχους αυτούς, λοιπόν, έχουμε δεσμευθεί να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από τις δικές μας μονάδες, κατά 42% μέχρι το 2030 και κατά 58% μέχρι το 2040, με βάσει τις μετρήσεις του 2015. Παράλληλα και παρ’ολο που αυτό δεν υπαγορεύεται από τα Science Based Targets έχουμε δεσμευθεί να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας μας κατά 16% μέχρι το 2020 με βάσει το 2010. Σύμφωνα με τις μετρήσεις που δημοσιεύθηκαν το 2018 (για τα νούμερα του 2017), έχουμε ήδη μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρη της αλυσίδα αξίας, κατά 13% ενώ στο ίδιο διάστημα παράξαμε 19% περισσότερες συσκευασίες. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε κοντά στο στόχο μας για το 2020.