Την ένταξη των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων σε πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης συζητούν το υπουργείο Ναυτιλίας και το υπουργείο Οικονομικών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που αναμένεται να δεχθούν χτύπημα της τάξεως των 290 εκατ. ευρώ φέτος.
Παράλληλα, με πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, οι Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των επιχειρήσεων θαλάσσιων μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων όπως οι ακτοπλοϊκές εντάχθηκαν στα μέτρα στήριξης λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Οικονομικών. Αυτό θα επιτρέψει στους ναυτεργάτες όσων πλοίων αποδρομολογηθούν και ανασταλούν οι συμβάσεις εργασίας τους να λάβουν τη στήριξη των 800 ευρώ μηνιαίως και να απαλλαγούν μέχρι τη λήξη των μέτρων των φορολογικών και ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων. Αυτές θα ανασταλούν ομοίως και για τις επιχειρήσεις.
Το υπουργείο προκειμένου να βοηθήσει τη βιωσιμότητα του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών αποφάσισε επίσης να παρατείνει την τρέχουσα χειμερινή περίοδο, που προβλέπει συγκεκριμένες περιορισμένες δρομολογήσεις και επανδρώσεις και πέραν της 1ης Απριλίου οπότε και υπό κανονικές συνθήκες θα άρχιζε η θερινή περίοδος.
Επιπλέον, αποφασίστηκε η μείωση αρχικά κατά 15% των λιμενικών τελών και εφόσον η κρίση παραταθεί ενδέχεται να φθάσει ακόμα και στο 50%. Ειδικά για τον ΟΛΠ αποφασίστηκε να διατηρηθεί το χειμερινό τιμολόγιο ελλιμενισμού που είναι το μισό περίπου από το θερινό. Παράταση δίδεται και στην ακινησία πλοίων για να καλυφθούν τα ταχύπλοα που δεν θα δρομολογηθούν.
Φυσικά μένει να αποσαφηνιστεί και το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης που θα λάβει το κάθε πλοίο όταν θα ολοκληρωθούν οι σχετικές διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Υπολογίζεται πως για τα πολύ μεγάλα πλοία αυτό το ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 40.000 ευρώ ημερησίως, ενώ για τα άλλα περίπου 30.000 ευρώ.
Σε εξέλιξη βρίσκεται επίσης και επακριβής προσδιορισμός των ελάχιστων δρομολογίων τα οποία πρέπει να εκτελούνται σήμερα έπειτα από συνεννόηση των ακτοπλόων με την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου.
Πρόθεση του υπουργού Ναυτιλίας, και της κυβέρνησης εν γένει, είναι να στηριχθούν τόσο η σύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική επικράτεια και ο επαρκής εφοδιασμός της όσο και η διάσωση των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, ο στόλος των οποίων κινδυνεύει με αποψίλωση εάν οι πιστωτές τους προχωρήσουν σε αναγκαστικές εκτελέσεις με πλειστηριασμούς πλοίων όταν η εξυπηρέτηση των απαιτήσεών τους καταστεί αδύνατη.
Είναι χαρακτηριστικό του εύρους του πλήγματος για τον κλάδο το γεγονός πως η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου υπολογίζεται πως θα ξεπεράσει τα 290 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), προειδοποιώντας πως ο κλάδος απειλείται με κατάρρευση. Σε αυτό το περιβάλλον ο ΣΕΕΝ ζήτησε τον χαρακτηρισμό των ελαχίστων αναγκαίων δρομολογίων που πρέπει να εκτελούνται υπό τις σημερινές συνθήκες για την εξυπηρέτηση των νησιών, ως Δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας και την υπογραφή σχετικών συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας με τα πλοία τα οποία έχουν σήμερα δρομολογιακές υποχρεώσεις. Είναι αυτή η ρύθμιση που συζητείται τώρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και για την οποία αναμένεται ενημέρωση και έγκριση τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Να σημειωθεί πως όλες οι υφιστάμενες άγονες γραμμές (Δημόσιες Υπηρεσίες) εκτελούνται και θα συνεχίσουν να εκτελούνται κανονικά, ενώ ο υπουργός έχει ήδη αυξήσει το σχετικό κονδύλι από τα 90 στα 130 εκατομμύρια ευρώ.