To αίτημα της αγοράς για παράταση της περιόδου διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης, η οποία λήγει στις 30 Απριλίου, μέχρι και τις 15 Μαΐου υιοθέτησε η κυβέρνηση, σε μια κίνηση τόνωσης της ζήτησης αλλά και διευκόλυνσης των καταναλωτών, προκειμένου να προμηθευθούν καύσιμο για την επόμενη χειμερινή σεζόν σε χαμηλές τιμές. Η σχετική ρύθμιση, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, θα περιλαμβάνεται στη νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αναμένεται να εκδοθεί εντός της εβδομάδος.
Η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης έχει υποχωρήσει στα 78 λεπτά το λίτρο, μειωμένη σε ποσοστό περίπου 35% από τη μέση τιμής της χρονιάς (1.150 με 1.200 ευρώ το χιλιόλιτρο), που σημαίνει όφελος περί τα 400 ευρώ στα χίλια λίτρα. Αυτός είναι και ο λόγος που καταναλωτές και χονδρέμποροι σπεύδουν τις τελευταίες ημέρες να αποθεματοποιήσουν ποσότητες για την επόμενη χειμερινή περίοδο, που οι τιμές του αργού στη διεθνή αγορά αναμένεται να έχουν εξομαλυνθεί ανεβάζοντας προς τα πάνω τις τιμές των προϊόντων. Η ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης στη χονδρική αγορά είναι αυξημένη σε σύγκριση με τον περυσινό Απρίλιο κατά 120% και στη λιανική κατά 50%. Η αύξηση της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανση αποτελεί την περίοδο του κορωνοϊού και το μοναδικό ανάχωμα της αγοράς καυσίμων. Τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας έχουν προκαλέσει πτώση της ζήτησης στις βενζίνες κατά 70% και στο πετρέλαιο κίνησης κατά 45%.
Η παράταση της διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης προσφέρει μια μικρή ανάσα ρευστότητας για εταιρείες εμπορίας και πρατήρια που πιέζονται ασφυκτικά. Μετά τις 15 Μαΐου, οπότε θα σταματήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, οι παράγοντες που θα κρίνουν την πορεία της αγοράς είναι ο βαθμός αποκλιμάκωσης των μέτρων που ελήφθησαν για τον κορωνοϊό και επαναδραστηριοποίησης των επιχειρήσεων και, βέβαια, το πώς θα κινηθεί ο τουρισμός τους θερινούς μήνες. Ο παράγοντας τουρισμός θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό τις αντοχές των πρατηρίων στις τουριστικές περιοχές της χώρας, αφού το μεγαλύτερο μέρος του ετήσιου τζίρου τους χτίζεται τους θερινούς μήνες. Ο κίνδυνος να υπάρξουν λουκέτα τόσο σε πρατήρια όσο και σε μικρές εταιρείες εμπορίας του κλάδου, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καυσίμων, είναι μεγάλος μετά τη λήξη και της παράτασης για τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης.
Ο κλάδος πέραν της μείωσης της ζήτησης έχει δεχθεί πιέσεις στη ρευστότητα και από το μέτρο της παράτασης μεταχρονολογημένων επιταγών, ενώ δεν έχει συμπεριληφθεί σε κανένα ΚΑΔ. Πρόσθετες πιέσεις δέχεται από την υποχρέωση προπληρωμής φόρων και δασμών, που μάλιστα αντιστοιχούν στο 70% της αξίας των προϊόντων. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) με δύο επιστολές μέσα στον Απρίλιο προς το υπουργείο Οικονομικών ζητάει παροχή πίστωσης ενός μήνα στις πληρωμές φόρων και δασμών, επισημαίνοντας τους κινδύνους βιωσιμότητας για τις εταιρείες του κλάδου από την έλλειψη ρευστότητας.