Αποδίδουν τα κίνητρα για κινηματογραφικές παραγωγές

Αποδίδουν τα κίνητρα για κινηματογραφικές παραγωγές

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολο και περισσότερες εταιρείες παραγωγής υποβάλλουν αιτήσεις για να γυρίσουν ταινίες στην Ελλάδα, αξιοποιώντας τα κίνητρα που έχουν θεσπιστεί. Εως τα τέλη Ιουνίου, στο Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) είχαν υποβληθεί συνολικά 106 αιτήσεις για το γύρισμα ταινιών. Από αυτές, οι 62 έχουν υπαχθεί στο κίνητρο του cash rebate, ενώ οι 23 βρίσκονται σε στάδιο εξέτασης ή/και αναμονής έγκρισης. Τα 62 εγκεκριμένα σχέδια έχουν προϋπολογισμένα έξοδα που θα πραγματοποιήσουν στην Ελλάδα ύψους 56.000.000 ευρώ. Οι 31 παραγωγές είναι διεθνείς, με προϋπολογισμένα έξοδα στην Ελλάδα ύψους 26 εκατομμυρίων ευρώ. Από τα γυρίσματα που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, δημιουργούνται περίπου 24.429 θέσεις απασχόλησης (ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθητικοί, συνεργεία κ.λπ.). Τα γυρίσματα πραγματοποιούνται σε όλη την Ελλάδα σε πάνω από 100 τοποθεσίες, μεταξύ των οποίων, η Αττική, η Ηπειρος, η Νίσυρος, η Δήλος, η Κέρκυρα, τα Καλάβρυτα, η Μύκονος, το Ηράκλειο, η Χαλκιδική, η Κως, η Αντίπαρος, η Αίγινα, ο Ισθμός, η Μονεμβασιά, το Ναύπλιο, η Αλίαρτος, η Θεσσαλονίκη, η Ηλεία, η Αρκαδία, η Αράχωβα, τα Κύθηρα, τα Χανιά, η Πάτρα, το Γαλαξίδι, η Θήβα, η Λαμία, τα Ζαγοροχώρια, τα Μετέωρα, η Πάρος, η Μακεδονία και η Θράκη.

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή ένα σχέδιο νόμου που βελτιώνει το πλαίσιο της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, το οποίο θα ψηφιστεί την ερχόμενη εβδομάδα. «Με την Ελλάδα να είναι ένα φυσικό κινηματογραφικό στούντιο, στόχος του νομοσχεδίου είναι τόσο η προσέλκυση ξένων παραγωγών όσο και η ενίσχυση ελληνικών παραγωγών που μπορούν να εξαχθούν», σημειώνουν αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες.

Το ΕΚΟΜΕ ιδρύθηκε το 2015, με αποστολή την υποστήριξη και ανάδειξη δημοσίων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών, εγχώριων και ξένων, στον κλάδο των οπτικοακουστικών μέσων και της επικοινωνίας στην Ελλάδα. Τώρα, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έρχεται να ενισχύσει τον κλάδο, αντιμετωπίζοντας νέες προκλήσεις και τονώνοντας μια βιομηχανία που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και έχει έναν τεράστιο πολλαπλασιαστή.

Προκειμένου κάθε χώρα να προσελκύσει παραγωγές, δίνει κίνητρα συνήθως με τη μορφή cash rebate, δηλαδή επιστροφής ποσοστού επιλέξιμων δαπανών που πραγματοποιούνται στη χώρα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων και του post production. Εως τώρα, στην Ελλάδα το ποσοστό ήταν στο 35%, με το Βέλγιο και τη Ρουμανία να το κρατούν στο 45%, τη Μάλτα στο 40%, τη Σιγκαπούρη στο 50%. Με το σχέδιο νόμου, το ποσοστό στην Ελλάδα αυξάνεται στο 40% επί του συνόλου των συνολικών επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής.

Ταυτόχρονα, απλοποιούνται γραφειοκρατικές διαδικασίες, ώστε η χώρα μας που διαθέτει ένα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό αλλά και πολύ καλές υποδομές στον κλάδο, να μπορεί να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει απαιτητικές παραγωγές που θα προβληθούν παγκοσμίως. Ηδη, μετά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής νόμου 4487/2017 διαπιστώθηκε ότι, ενώ περιλαμβάνονταν όλα τα είδη παραγωγών, η γενική προϋπόθεση υπαγωγής στο επενδυτικό καθεστώς για επιλέξιμες δαπάνες ύψους τουλάχιστον 100.000 ευρώ ουσιαστικά απέκλειε παραγωγές εκτός των κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών ταινιών. Θεσπίστηκαν έτσι, με το άρθρο 18 του νόμου 4563/2018, επιμέρους όρια ανά είδος παραγωγής. Ενάμιση χρόνο μετά, η εμπειρία δείχνει ότι αυτά τα ελάχιστα όρια επιλέξιμων δαπανών απαιτούν περαιτέρω εκλογίκευση, η οποία εισάγεται με το προς ψήφιση σχέδιο νόμου. Ειδικότερα:

• Για κινηματογραφική ή τηλεοπτική ταινία το όριο επιλέξιμων δαπανών παραμένει στις 100.000 ευρώ.

• Για κινηματογραφική ή τηλεοπτική ταινία με περιεχόμενο δημιουργική τεκμηρίωση (ντοκιμαντέρ) και μικρού μήκους τίθεται όριο επιλέξιμων δαπανών 60.000 ευρώ έναντι 100.000 ευρώ.

• Για επεισόδιο ή κύκλο επεισοδίων τηλεοπτικής ή μίνι τηλεοπτικής σειράς ανεξαρτήτως αριθμού επεισοδίων και χρονικής διάρκειας (προηγούμενο όριο: 30.000 ευρώ) τίθεται όριο επιλέξιμων δαπανών: 25.000 ευρώ ανά επεισόδιο για περιεχόμενο μυθοπλασίας και 20.000 ευρώ ανά επεισόδιο για περιεχόμενο δημιουργικής τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) ή κινούμενο σχέδιο.

• Εάν στην παραπάνω περίπτωση πρόκειται για επεισόδιο ή κύκλο επεισοδίων τηλεοπτικής ή μίνι τηλεοπτικής σειράς τουλάχιστον 100 επεισοδίων, καθιερώνεται όριο επιλέξιμων δαπανών 15.000 ευρώ ανά επεισόδιο.

• Για τμήματα επεισοδίων τηλεοπτικής ή μίνι τηλεοπτικής σειράς ανεξαρτήτως αριθμού επεισοδίων και χρονικής διάρκειας (προηγούμενο όριο: 100.000 ευρώ) με περιεχόμενο μυθοπλασίας το όριο επιλέξιμων δαπανών παραμένει στις 100.000 ευρώ. Με περιεχόμενο τη δημιουργική τεκμηρίωση (ντοκιμαντέρ) ή κινούμενο σχέδιο τίθεται όριο επιλέξιμων δαπανών 60.000 ευρώ.

• Για ψηφιακό παιχνίδι τίθεται όριο επιλέξιμων δαπανών 30.000 ευρώ (προηγούμενο όριο: 60.000 ευρώ).

Επίσης, το ΕΚΟΜΕ αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τη διεκπεραίωση της διαδικασίας χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων και, πλέον, οι εγκρίσεις των χρηματοδοτήσεων δεν απαιτούν την έκδοση υπουργικών αποφάσεων. Τυχόν καταβολές επιστροφών επίσης δεν θα προαπαιτούν τη δημοσιοποίησή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, όπως συμβαίνει σήμερα, και θα μπορούν να υλοποιούνται αποκλειστικά με αποφάσεις του ΕΚΟΜΕ και την υποχρέωση δημοσιοποίησής τους στη Διαύγεια.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT