Παρά τις διεθνείς αντιδράσεις, άλλες πιο ηχηρές και δραματικές (όπως της UNESCO και του Πάπα) και άλλες πιο υποτονικές (όπως της Μόσχας), ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν προχωράει στην επαναλειτουργία της Αγίας Σοφίας ως τζαμιού, στις 24 Ιουλίου, ημέρα Παρασκευή, χωρίς να συναντά κάποια αντιπολιτευτική φωνή στο εσωτερικό της χώρας με ευρεία επιρροή. Ακόμη και ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, Εκρέμ Ιμάμογλου, από τους σημαντικότερους πολιτικούς αντιπάλους του στην Τουρκία, απέφυγε να εκφράσει επιφυλάξεις για την ενέργεια: «Ανέκαθεν έλεγα ότι η Αγία Σοφία είναι τζαμί. Για μένα έχει παραμείνει τζαμί από το 1453. Κάποια τηλεοπτικά κανάλια, που αυτοχαρακτηρίζονται συντηρητικά, ισχυρίζονται πως η προσευχή θα γίνει για πρώτη φορά στην Αγία Σοφία στις 24 Ιουλίου. Ωστόσο, προσευχές διενεργούνται πέντε φορές τη μέρα στην Αγία Σοφία τα τελευταία 30 χρόνια», είπε στην εφημερίδα «Χουριέτ».
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της προεδρίας, Ιμπραήμ Καλίν, διαβεβαίωσε ότι οι θρησκευτικές εικόνες στο εσωτερικό της εκκλησίας θα παραμείνουν ανέγγιχτες για τους πιστούς όλων των δογμάτων, απαντώντας σε όσους ανησυχούν για την τύχη τους. Σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα της περασμένης Παρασκευής, η είσοδος στην Αγία Σοφία θα είναι δωρεάν για τους επισκέπτες. O πρώτος ιμάμης που θα πει τις προσευχές στην Αγία Σοφιά είναι ο Φερούχ Μουστουέρ, βοσνιακής καταγωγής και γεννημένος το 1971, ο οποίος έχει διατελέσει ιμάμης στο Γενί (Νέο) Τζαμί της Κωνσταντινούπολης.
«Η Τουρκία είναι μια χώρα στην οποία η θρησκεία και ο εθνικισμός τέμνονται, έτσι ώστε πολλά μέλη του εχθρικού προς τον Ερντογάν μετώπου υποστηρίζουν την αρχή της τουρκικής κυριαρχίας επί του μνημείου», σχολιάζει στην «Ουάσιγκτον Ποστ» ο Λούις Φίσμαν, καθηγητής στο Κολέγιο του Μπρούκλιν. «Με αυτό το δεδομένο είναι βέβαιο πως θα εξαερωθεί η συζήτηση κατά πόσον η Αγία Σοφία πρέπει να είναι μουσείο ή τζαμί».
Ο αρθρογράφος της αμερικανικής εφημερίδας, Ισχάν Ταρούρ, επιμένει ότι η απόφαση έχει αποκλειστικό γνώμονα τις τουρκικές ψήφους και όχι τη συγκριτική θρησκειολογία. Η αλλαγή του στάτους της Αγίας Σοφίας έχει απήχηση στην εκλογική βάση και επιβεβαιώνει την έως τώρα πολιτική του σφραγίδα: τον εθνικισμό που συνδυάζεται με τη θρησκευτικότητά του και τον φέρνει σε αντιπαράθεση με τους υπέρμαχους της παράδοσης του κεμαλισμού και μιας πιο εκκοσμικευμένης εκδοχής του τουρκικού κράτους.
Διαβάστε επίσης
Κυρώσεις για Τουρκία στο «τραπέζι» Ε.Ε.
Το «τάμα» Ερντογάν στην Αγία Σοφία