Στήριξη και ιδιωτικών επενδύσεων, εκτός από τις δημόσιες, θα επιδιώξει η κυβέρνηση να εντάξει στο πρόγραμμα που θα υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οπως αναφέρουν πηγές που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, δεδομένου ότι ένας από τους βασικούς στόχους του νέου ταμείου είναι η στήριξη της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης, οι επενδύσεις είναι αυτονόητα επιλέξιμες και δεν μπορεί αυτές να περιορίζονται στον δημόσιο τομέα.
Η Ελλάδα έχει το επιπλέον επιχείρημα ότι αντιμετωπίζει μεγάλο επενδυτικό κενό τα τελευταία χρόνια, όπως η ίδια η μελέτη της Επιτροπής είχε επισημάνει. Στην κυβέρνηση υποστηρίζουν ακόμη ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις έχουν μικρότερο γραφειοκρατικό βάρος και θα μπορούσαν να προωθηθούν ταχύτερα από τις δημόσιες.
Η μορφή της στήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, ωστόσο έχουν εξετασθεί ιδέες όπως η επιτάχυνση των αποσβέσεων ή οι υπεραποσβέσεις, ένα μέτρο που αποτελεί και προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης. Επίσης, θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί η ενίσχυση της ψηφιακής υποδομής των επιχειρήσεων, συνδυάζοντας και τον στόχο της Κομισιόν για την ψηφιακή μετάβαση. Ακόμη, αναφέρεται η δυνατότητα να δοθούν φορολογικά κίνητρα για έρευνα και ανάπτυξη, έναν τομέα στον οποίο η Ελλάδα είναι πίσω σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
«Χρειαζόμαστε ευέλικτα σχήματα και έργα των οποίων η ωρίμανση να μην αργεί», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι πηγές. Οι ίδιες προσθέτουν ότι στον τομέα της πράσινης ενέργειας και της ψηφιακής μετάβασης, που αποτελούν προτεραιότητες της Κομισιόν, υπάρχουν έργα που είναι ώριμα για να χρηματοδοτηθούν άμεσα.
Οι μεταρρυθμίσεις
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού τιμολογίου σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες είναι εξάλλου ένα άλλο έργο, το οποίο θα μπορούσε να ενταχθεί στο πακέτο, σύμφωνα με άλλη πηγή του οικονομικού επιτελείου. Το έργο έχει ήδη ξεκινήσει, με την έννοια ότι έχουν εκδοθεί δύο σχετικές αποφάσεις και αναμένεται η πιλοτική εφαρμογή του στις αρχές Οκτωβρίου. Το έργο συνιστά σαφέστατα και μεταρρύθμιση, συμβαδίζοντας με τους στόχους του πακέτου ανάκαμψης. Αλλες τέτοιες περιπτώσεις επενδύσεων που συνδέονται με μεταρρυθμίσεις είναι η εφαρμογή θεραπευτικών πρωτοκόλλων στα νοσοκομεία, η επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και βεβαίως η εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στον δεύτερο πυλώνα ασφάλισης, όπως πρότεινε και η επιτροπή Πισσαρίδη στις προτάσεις που υπέβαλε πρόσφατα.
Ως προς το ευέλικτο σχήμα, η δομή του αναμένεται να ανακοινωθεί άμεσα από τον πρωθυπουργό. Οι πληροφορίες των τελευταίων ημερών ανέφεραν ότι θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό ο υφυπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, ο οποίος πιθανώς να αναβαθμιστεί σε αναπληρωτή υπουργό, καθώς και τα στελέχη του πρωθυπουργικού γραφείου, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Ακης Σκέρτσος, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης, ο διευθυντής του Γραφείου του πρωθυπουργού Γρηγόρης Δημητριάδης και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Μιχάλης Αργυρού.
Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι η Ελλάδα θα είναι από τις καλύτερα προετοιμασμένες χώρες για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, δεδομένου ότι έχει εμπειρία και είναι πρόθυμη να κάνει μεταρρυθμίσεις. Επισημαίνουν ότι για τις άλλες χώρες, το έδαφος ίσως είναι άγνωστο και προβλέπουν ότι «εμείς θα είμαστε μεταξύ των καλών παιδιών, πιο μεταρρυθμιστές από άλλους».
Επίσης, υποστηρίζουν ότι η Επιτροπή θα δείξει διάθεση συνεργασίας και ότι «δεν θα είναι συγκρουσιακό το πνεύμα» στις διαπραγματεύσεις.
Οι προθεσμίες
Η πίεση υφίσταται, πάντως, καθώς το 70% των κονδυλίων (32 δισ. ευρώ) πρέπει να δεσμευθεί ώς το 2022 και τα υπόλοιπα ώς το 2023. Η τελική προθεσμία υποβολής του προγράμματος είναι το τέλος Απριλίου του 2021, ωστόσο η κυβέρνηση θα ήθελε να υποβάλει τις προτάσεις της στα μέσα Οκτωβρίου, επιτρέποντας επαρκή χρόνο διαπραγμάτευσης.