Η κυβέρνηση της Μαλαισίας ανέθεσε σήμερα σε μια αμερικανική ερευνητική εταιρία να ξεκινήσει και πάλι τις έρευνες για το αγνοούμενο αεροσκάφος της Malaysia Airlines που εκτελούσε την πτήση MH370, πιθανόν στην ύστατη προσπάθεια να λυθεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην ιστορία της αεροπορίας.
Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε μετά την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών της Μαλαισίας και της αμερικανικής εταιρίας Ocean Infinity, ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Λιόου Τιονγκ δήλωσε ότι η επιχείρηση έρευνας θα καλύψει μια έκταση 25.000 τετρ. χιλιομέτρων, με την προτεραιότητα να δίδεται στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό. Η συμφωνία είναι του τύπου «no cure no fee», που σημαίνει ότι η εταιρία δεν θα λάβει αμοιβή εάν οι έρευνες αποβούν άκαρπες, ενώ η επιχείρηση θα έχει διάρκεια 90 ημερών.
Σύμφωνα με τον Λιόου, αυτή τη στιγμή το σκάφος Seabed Constructor κατευθύνεται στην περιοχή ερευνών, εκμεταλλευόμενο τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. Αναμένεται να φθάσει στη ζώνη ερευνών έως τα μέσα Ιανουαρίου.
Η βασική αποστολή της Ocean Infinity είναι να ταυτοποιηθεί η περιοχή που έχει καταπέσει το αεροσκάφος και/ή οι καταγραφείς πτήσεις, δηλαδή ο καταγραφέας συνομιλιών του θαλάμου διακυβέρνησης και ο καταγραφέας των στοιχείων πτήσης, δήλωσε ο Λιόου.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας των δύο πλευρών, η πληρωμή στην Ocean Infinity θα εξαρτηθεί από το σημείο που θα βρεθούν τα συντρίμμια του αεροσκάφους. Στην εταιρία θα καταβληθούν 20 εκατ. δολάρια εάν το αεροσκάφος βρεθεί εντός των πρώτων 5.000 τετρ. χιλιομέτρων που θα ερευνηθούν. Η εταιρία θα λάβει 30 εκατ. δολάρια εάν το αεροσκάφος βρεθεί εντός μιας ακτίνας 10.000 τετρ. χιλιομέτρων και 50 εκατ. δολάρια εάν βρεθεί εντός 25.000 τετρ. χιλιομέτρων. Εάν το αεροσκάφος βρεθεί πέρα από τη ζώνη των 25.000 τετρ. χιλιομέτρων, που προτείνουν οι Αυστραλοί ερευνητές, η εταιρία θα λάβει 70 εκατ. δολάρια.
Ο Όλιβερ Πλάνκετ, διευθύνων σύμβουλος της Ocean Infinity, δήλωσε ότι το ερευνητικό σκάφος, που είναι εξοπλισμένο με οκτώ αυτόνομα υποβρύχια σκάφη που φέρουν αισθητήρες, ανιχνευτές και κάμερες, μπορεί να ‘χτενίζει’ περίπου 1.200 τετραγωνικά χιλιόμετρα την ημέρα, δηλαδή να κινηθεί πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με τις προηγούμενες απόπειρες εντοπισμού, πράγμα που σημαίνει ότι θα καλύψει ολόκληρη την περιοχή ερευνών των 25.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων μέσα σε τρεις ή τέσσερις εβδομάδες. Δήλωσε ότι η εταιρία του θα έχει 60 ημέρες για να συνεχίσει την έρευνα πέρα από την καθορισμένη περιοχή.
Ο Πλάνκετ δήλωσε ότι οι περαιτέρω αναλύσεις από τους επιστήμονες, το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκε ήδη έρευνα που κάλυψε 120.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα καθώς και η γενικότερη προσέγγιση της Ocean Infinity τον καθιστούν πιο αισιόδοξο για αυτή την επιχείρηση. Σημείωσε επίσης ότι η εταιρία έχει στην ομάδα της ανθρώπους με εμπειρία από τις έρευνες για το αεροσκάφος της Air France που κατέπεσε στον βόρειο Ατλαντικό το 2009.
Σύμφωνα με τον Λιόου, η μαλαισιανή κυβέρνηση θα καλύψει από μόνη της το κόστος της έρευνας, αλλά καθ’ όλη τη διαδικασία θα ενημερώνονται οι κυβερνήσεις της Κίνας και της Αυστραλίας.
Ο Σιμ Κοκ Τσάου, που ανήκει στην ομάδα των συγγενών των επιβαινόντων, παραβρέθηκε στην τελετή υπογραφής της συμφωνίας. Δήλωσε ότι η νέα έρευνα αναθέρμανε τις ελπίδες του να δοθεί μια απάντηση για το αγνοούμενο αεροσκάφος και ότι νιώθει σχεδόν την ίδια «νευρικότητα και άγχος που ένιωσε πριν από τέσσερα χρόνια με την πρώτη επιχείρηση έρευνας».
Η νέα περιοχή έρευνας είναι λίγο πιο βόρεια από την προηγούμενη που κάλυπτε μια έκταση 120.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, την οποία ερεύνησαν οι κυβερνήσεις της Μαλαισίας, της Κινας και της Αυστραλίας, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Η πτήση MH370, από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο και με 239 επιβαίνοντες, εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου του 2014.
(Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)