Την υποψηφιότητά της για τη θέση της προέδρου στις εκλογές του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών ανακοίνωσε η Ιουλία Τσέτη, διευθύνουσα σύμβουλος του Ομίλου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη (ΟΦΕΤ), ολοκληρώνοντας την ομιλία της στο ετήσιο διεθνές συνέδριο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων. Πάντως, το φαβορί για την προεδρία εξακολουθεί να είναι ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ενώ παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο να διεκδικήσει τη συνέχιση της θητείας του ο σημερινός πρόεδρος του ΣΕΒ, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος.
Δημόσιες συμβάσεις: Βελτιωμένο πλαίσιο αλλά παραμένουν παραλείψεις και προβλήματα
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της διαΝΕΟσις, ο νέος νόμος του 2021 για τις δημόσιες συμβάσεις έφερε σημαντικές αλλαγές και παρέχει δυνατότητες που μέχρι τώρα δεν υπήρχαν. Το ίδιο είχε κάνει και ο προηγούμενος νόμος στο παλαιότερο, ακόμη πιο αναποτελεσματικό πλαίσιο. Για παράδειγμα έφερε απλούστευση των διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, απλοποίηση των διαδικασιών στις δημόσιες συμβάσεις μικρής οικονομικής αξίας, αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών και δικαστική προστασία. Ωστόσο η διαΝΕΟσις σημειώνει ότι δεν αρκεί ένας νόμος για να γίνουν ωφέλιμες αλλαγές, αλλά και η ορθή εφαρμογή του. Υπογραμμίζει δε στην έκθεση συνήθη προβλήματα κουλτούρας, διοικητικής ικανότητας και υποστελέχωσης τα οποία φαίνεται ότι επιμένουν παρά τις αλλαγές στο πλαίσιο. Αναφέρει για παράδειγμα ότι πολλές από τις προβλέψεις του νέου πλαισίου δεν έχουν εφαρμοστεί ακόμα στην πράξη. Ακόμη, ο συστηματικός μακροχρόνιος προγραμματισμός των δημοσίων προμηθειών παραμένει δύσκολος, ενώ οι προκαταρκτικές, επίσημες διαβουλεύσεις με την αγορά σπανίζουν. Επίσης, το νέο πλαίσιο προβλέπει «κατά παρέκκλιση» διαδικασίες για τις συμβάσεις μικρής οικονομικής αξίας, αντί να αξιοποιούνται υπάρχοντα εργαλεία, όπως οι «συμβάσεις-πλαίσιο». Τέλος, παραμένουν προβλήματα στην ψηφιοποίηση και στον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών, ενώ δεν παρέχονται συστηματικά και τακτικά στατιστικά στοιχεία για τα χαρακτηριστικά των δημοσίων συμβάσεων που συνάπτονται.
Bargain purchase
Αληθινό bargain purchase αποδείχθηκε για την Παγκρήτια Τράπεζα η εξαγορά της HSBC που ολοκληρώθηκε το περασμένο καλοκαίρι, αφού όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν χθες, οδήγησε τα κέρδη προ φόρων στα 90,7 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 6,4 εκατ. ευρώ που θα είχε η Τράπεζα για το 2023 αν δεν είχε απορροφήσει τη βρετανική τράπεζα. Για να τα λέμε τα πράγματα όμως όπως είναι, το αποτέλεσμα της Παγκρήτιας άνευ HSBC επιβαρύνθηκε από το υψηλό ζημιογόνο αποτέλεσμα που ενσωματώθηκε ως συνέπεια της απορρόφησης της Συνεταιριστικής Τράπεζας Κεντρικής Μακεδονίας. Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά είναι ιστορία, αφού τα δύσκολα έρχονται με τη δρομολογούμενη συγχώνευση με την Attica Bank, που προϋποθέτει την εξυγίανση των δύο τραπεζών με την ένταξη των κόκκινων δανείων τους στον Ηρακλή 3 και μια νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ. Στο τέλος της ημέρας το νέο σχήμα υπολογίζεται ότι θα έχει μονοψήφιο δείκτη κόκκινων δανείων κάτω του 5% και η Thrivest Holdings θα ελέγχει το 51% της ενιαίας τράπεζας.
Αναζήτηση κερδών πέραν των ορυκτών καυσίμων
Βασική επιδίωξη της Motor Oil τα επόμενη έτη είναι η διαφοροποίηση των πηγών εισοδήματος έτσι ώστε ένα σημαντικό μέρος των λειτουργικών κερδών να προέρχεται από δραστηριότητες πέραν των ορυκτών καυσίμων. Προς την κατεύθυνση αυτή, επιδιώκεται η ενίσχυση της παρουσίας του Ομίλου στους 4 βασικούς πυλώνες που αποτελούν τη στρατηγική ενεργειακής μετάβασης με ορίζοντα το 2030 ήτοι: διύλιση – εφοδιασμός & εμπορία, λιανική & Mobility, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα & κυκλική οικονομία. Στη διύλιση, η εταιρεία επιδιώκει μέσω στοχευμένων και συστηματικών επενδύσεων να επιτυγχάνει περιθώρια διύλισης στο ανώτερο εύρος του κλάδου καθώς και να βελτιώνει συνεχώς τη λειτουργική αποτελεσματικότητα και ευελιξία του διυλιστηρίου της, υλοποιώντας έργα που σχετίζονται με την αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης, τη βελτίωση των υποδομών, την αύξηση της παραγωγικής και αποθηκευτικής δυναμικότητας κοκ. Στον κλάδο λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων επιδιώκεται η διεύρυνση του μεριδίου αγοράς μέσω της επέκτασης του δικτύου πρατηρίων. Πέρυσι το δίκτυο της CORAL αυξήθηκε κατά 8 πρατήρια ενώ επιχειρείται και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου των θυγατρικών της CORAL που δραστηριοποιούνται στις αγορές του εξωτερικού. Προς την κατεύθυνση αυτή, προστέθηκαν 4 επιπλέον πρατήρια στην Κροατία, 2 στην Κύπρο και από 1 σε Σερβία και Β. Μακεδονία. Αναφορικά με την κινητικότητα (mobility), ο Oμιλος επιχειρεί την περαιτέρω διείσδυση στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης. Προς την κατεύθυνση αυτή εντάσσεται η συμμετοχή της 100% θυγατρικής εταιρείας NRG στη μετοχική σύνθεση της νεοσυσταθείσας εταιρείας Hellenic Fastcharging Services. Επιπρόσθετα, ο Oμιλος, μέσω της MORE επιχειρεί ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση και εδραίωση στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ειδικότερα η MORΕ εξαγόρασε πέρυσι το 75% της ΟΥΝΑΓΚΙ αποκτώντας πρόσβαση σε χαρτοφυλάκιο φωτοβολταϊκών έργων στη Μακεδονία και την Κεντρική Ελλάδα, ενώ τον Ιανουάριο 2024 απέκτησε το υπόλοιπο 25% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΜΟΣ RES. Ο Oμιλος Motor Oil διαθέτει σήμερα χαρτοφυλάκιο εν λειτουργία αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 839 MW από 280 MW στα τέλη του 2021, ενώ η MORE διαθέτει χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη έργων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 2,2 GW.
Τίτλοι τέλους για το Nikopolis – Εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα η πλευρά Μυστακίδη
Τίτλοι τέλους έπεσαν για το γνωστό πεντάστερο ξενοδοχείο Nikopolis του Χρήστου Καλιακάτσου. Σύμφωνα με τον επιχειρηματία, εκδόθηκε διαταγή πληρωμής για μη εξυπηρέτηση ενός δανείου, το οποίο δεν εντάχθηκε σε κανένα πρόγραμμα ενίσχυσης (ΓΕΦΥΡΑ Ι και ΙΙ) όπως συνέβη με άλλα δάνεια. Eνας άλλος λόγος για το λουκέτο ήταν η αύξηση του ενεργειακού κόστους. Θυμίζουμε ότι ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, Τέλης Μυστακίδης, ο οποίος είχε αγοράσει έναντι 8,5 εκατ. ευρώ από την Τράπεζα Αττικής το ληξιπρόθεσμο δάνειο του ξενοδόχου, είχε καταγγείλει τη δανειακή σύμβαση αφού δεν εξυπηρετούνταν. Σημειώνεται ότι ο Καλιακάτσος ήταν μισθωτής του ακινήτου με τη μορφή sales and lease back. Κάποιοι πάντως κάνουν λόγο για ένα λουκέτο το οποίο συνδέεται με μία άτυπη συμφωνία μεταξύ του Μυστακίδη που αποκτά το ακίνητο και του Καλιακάτσου που «γλιτώνει» τις δανειακές οφειλές. Η πλευρά Μουστακίδη σκοπεύει άμεσα να προχωρήσει σε ανακαίνιση του ξενοδοχείου, με όλα τα ενδεχόμενα να είναι ανοιχτά. Δηλαδή είτε να το πουλήσει είτε να δώσει τη διαχείριση σε τρίτο είτε να το λειτουργήσει η ίδια.
Συνεχίζονται τα χτυπήματα στους «πειρατές»
Συνεχίζονται τα «χτυπήματα» των Αρχών κατά των «πειρατών» στη συνδρομητική τηλεόραση, αν και γνώστες του modus operandi των συγκεκριμένων κυκλωμάτων υποστηρίζουν ότι το εγχείρημα της εξάρθρωσής τους μοιάζει περισσότερο με τον δεύτερο άθλο του Ηρακλή, την εξουδετέρωση της Λερναίας Υδρας. Πριν από μερικές ημέρες, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συνέλαβε 60χρονο, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με το αδίκημα της παράβασης της νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας και περί προστασίας συνδρομητικών υπηρεσιών, κατ’ εξακολούθηση. Επίσης, το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Λάρισας επέβαλε, πριν από μερικές ημέρες, ποινή φυλάκισης με αναστολή σε μεταπωλητή «πειραγμένων» συσκευών streaming –μην ξεχνάμε ότι ο παράνομος διαμοιρασμός συνδρομητικών υπηρεσιών που γίνεται κατ’ επάγγελμα είναι αδίκημα. Το παράνομο streaming προκαλεί αιμορραγία για τους παρόχους, αν ληφθεί υπόψη ότι υπολογίζεται πως η δραστηριότητα αυτή αποφέρει, ετησίως, «μαύρα» έσοδα στους πειρατές της τάξεως των 160 εκατ. ευρώ.
Προσωπικό από τρίτες χώρες
Το πρόβλημα εύρεσης προσωπικού υπογραμμίστηκε από τον Θάνο Μιχαηλίδη, CEO του κυπριακού ξενοδοχειακού ομίλου Thanos Hotels. Πρόκειται για ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα. Ειδικότερα στην Κύπρο, εξακολουθεί να υποτιμάται το ξενοδοχειακό επάγγελμα, καθώς οι περισσότερες οικογένειες προτιμούν τις επιλογές της Νομικής ή των Χρηματοοικονομικών για τα παιδιά τους. Στην Ελλάδα, η ραγδαία άνοδος του τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει προκαλέσει κενό χιλιάδων εργαζομένων, το οποίο πλέον μπορεί να καλυφθεί κυρίως από τρίτες χώρες, καθώς εκτός από τους Ελληνες και οι περισσότεροι Ευρωπαίοι βρίσκουν καλύτερες εναλλακτικές. Αυτό που φαίνεται να αλλάζει φέτος είναι ότι πολλοί ξενοδόχοι φροντίζουν να «τρέξουν» νωρίτερα τις αιτήσεις στα αρμόδια προξενεία προκειμένου να είναι έτοιμοι με την έναρξη της φετινής τουριστικής σεζόν.
Το μέτωπο της εκκρεμοδικίας
Η εκκρεμοδικία, απόρροια του αργού ρυθμού απονομής της δικαιοσύνης, εντοπίζεται στην Ελλάδα τουλάχιστον από το δεύτερο μισό του τρίτου αιώνα π.Χ. Εκείνη την περίοδο, με παρέμβαση του βασιλιά Αντιγόνου, εγκαταστάθηκε στην Κίμωλο ο δικαστής Χαρίανθος, από την Κάρυστο, προκειμένου να εκδικάσει και να επιλύσει υποθέσεις –κυρίως διαφορές μεταξύ πιστωτών και οφειλετών– που εκκρεμούσαν για χρόνια. Από τότε ο αργός ρυθμός απονομής της δικαιοσύνης φαίνεται ότι εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της χώρας. Τώρα χάρη στο Ταμείο Ανάκαμψης επιδιώκεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία συζήτησης, ενώπιον των Διοικητικών Πρωτοδικείων, των αγωγών κατά του ΕΦΚΑ για τις μειώσεις συντάξεων την περίοδο των μνημονίων. Βρίσκονται σε εκκρεμότητα τουλάχιστον τα τελευταία 12χρόνια! Μέσω λοιπόν, έργου 372 χιλ. ευρώ, που εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης, επιδιώκεται να κλείσει το μέτωπο αυτό. Προς την κατεύθυνση αυτή, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση της ομάδας εργασίας που επεξεργάζεται τις σχετικές αγωγές και η δημιουργία ενιαίου αρχείου καταγραφής δικαστικών αγωγών.
Ευκαιρίες για τους Ισπανούς
Ευκαιρίες για ισπανικούς Ομίλους στην Ελλάδα σε υποτομείς ηλεκτροδότησης, καθώς και εκσυγχρονισμού σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης / συστημάτων σιδηροδρομικών επικοινωνιών εντόπισε ο επικεφαλής επιχειρηματικής ανάπτυξης της ισπανικής Ομοσπονδίας της Σιδηροδρομικής Βιομηχανίας (MAFEX), Aitor Ballestero, σε ημερίδα που πραγματοποίησε τον περασμένο μήνα η MAFEX. Οπως αναφέρεται σε σχετικό report του γραφείου ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στη Μαδρίτη, ο κ. Ballestero εστίασε στη σημασία που έχει ο σιδηροδρομικός εκσυγχρονισμός της Ελλάδας ως παράγοντας που θα συντελέσει καθοριστικά στην αναβάθμιση του διεθνούς στρατηγικού ρόλου της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου. Εκανε μάλιστα ιδιαίτερη αναφορά και στη δημιουργία υποδομών πολυτροπικών (multimodal) μεταφορών με κατασκευή σιδηροδρομικών διασυνδέσεων με λιμάνια και αεροδρόμια, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο στρατηγικό λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Η παρουσίαση της MAFEX συμπεριέλαβε επίσης έργα κατασκευής / επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου, των μετρό Αθήνας & Θεσσαλονίκης και του τραμ. Οι μοναδικές «κάπως αρνητικές αναφορές» στην παρουσίαση του κ. Ballestero για την ελληνική σιδηροδρομική αγορά αφορούσαν τη γραφειοκρατία στον τομέα ανάθεσης κρατικών συμβάσεων που δημιουργεί καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων, την ύπαρξη ορισμένων δυνατών κατασκευαστικών Ομίλων στην εγχώρια αγορά οι οποίοι αναλαμβάνουν έργα (τονίζοντας ωστόσο την ανάγκη σύμπραξης των ισπανικών Ομίλων με τους κύριους «παίκτες» της ελληνικής αγοράς), καθώς και την αρκετά ισχυρή παρουσία των Ιταλών στην αγορά.
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει.Για να σχολιάσετε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας (όνομα, επώνυμο) στο λογαριασμό σας.Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ». Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.