Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, ο Εϊντριαν Νιούι νιώθει την καρδιά του να σφίγγεται. Εδώ και τριάντα χρόνια, στον χώρο της Formula 1 η Πρωτομαγιά έχει συνδεθεί με τον τραγικό χαμό του Αϊρτον Σένα. Του κατά πολλούς κορυφαίου οδηγού όλων των εποχών, παρότι ο Βραζιλιάνος πιλότος είχε προλάβει να κερδίσει «μόλις» τρία παγκόσμια πρωταθλήματα.
Την Πρωτομαγιά του 1994, πριν από τριάντα χρόνια και μερικές ώρες δηλαδή, ο Σένα είχε ραντεβού με τον θάνατο στη στροφή Ταμπουρέλο της πίστας της Ιμολα, στην Ιταλία. Ο χαμός του πιο πετυχημένου Βραζιλιάνου αθλητή μετά τον Πελέ άλλαξε για πάντα στους κανόνες ασφαλείας της Formula 1, ενώ οδήγησε σε δίκη τα μέλη της ομάδας της Williams που κατασκεύασαν το μοιραίο μονοθέσιο.
Μεταξύ αυτών και ο 35χρονος τότε Νιούι, ο οποίος, όπως και οι υπόλοιποι μηχανικοί, αντιμετώπισε αρχικά την κατηγορία της ανθρωποκτονίας, από την οποία απαλλάχθηκε πρωτοδίκως τον Δεκέμβριο του 1997 και οριστικά τον Μάιο του 2005, αφού στο μεταξύ η υπόθεση είχε ανοίξει ξανά.
Κατά σύμπτωση, ανήμερα της 30ής επετείου από τον θάνατο του Σένα, η Red Bull, στην οποία ο Νιούι μεγαλούργησε στον σχεδιασμό του ανίκητου αυτοκινήτου που οδηγεί ο παγκόσμιος πρωταθλητής Μαξ Φερστάπεν, ανακοίνωσε την αποχώρηση-βόμβα του Βρετανού οραματιστή, ύστερα από 18 χρόνια λαμπρής παρουσίας στην ομάδα.
Η είδηση, όχι άδικα, θεωρείται παρόμοιας (ή ακόμα και μεγαλύτερης) βαρύτητας σε σχέση με τη μεταγραφή του επτάκις παγκόσμιου πρωταθλητή Λιούις Χάμιλτον από την επόμενη σεζόν στη Ferrari, η οποία βεβαίως φιλοδοξεί να κάνει δικό της τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι του σπορ, όπως είναι το καθ’ όλα τιμητικό παρατσούκλι που ακολουθεί τον Νιούι.
Ο ίδιος, άλλωστε, βρίσκεται πίσω από την κατάκτηση 13 παγκοσμίων πρωταθλημάτων πιλότων και δώδεκα παγκοσμίων πρωταθλημάτων κατασκευαστών, όντας μάλιστα μακριά από παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου, όπως η Mercedes, η Honda ή η Ferrari (πάτησε κορυφή με Williams, McLaren και Red Bull).
Η ιταλική σκουντερία, η οποία έχει να πανηγυρίσει τίτλο από το 2007 με τον ιδιόρρυθμο, πλην ιδιοφυή, Κίμι Ράικονεν, θέλει να επιστρέψει σύντομα στον θρόνο, όπου άλλωστε έχει καθίσει 15 φορές. Τις περισσότερες από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή, αφού η δεύτερη McLaren την ακολουθεί με δώδεκα και η τρίτη Mercedes με εννέα.
Στην τέταρτη θέση της λίστας βρίσκεται με επτά τίτλους η Red Bull, η οποία τους κατέκτησε όλους από το 2010 και μετά (με Σεμπάστιαν Φέτελ και Φερστάπεν). Ολοι φέρουν ανεξίτηλη τη σφραγίδα του Νιούι, τον οποίο η Ferrari έχει ήδη προσεγγίσει για να δημιουργήσει μια τρομακτική τριάδα στα κόκκινα με τον Χάμιλτον και τον νέο αγωνιστικό διευθυντή Φρεντ Βασέρ.
Η Red Bull, βεβαίως, έσπευσε να ενημερώσει κάθε ενδιαφερόμενο για τον κορυφαίο σχεδιαστή μονοθεσίων στην ιστορία ότι ο Νιούι έχει συμβόλαιο εν ισχύ το οποίο δεν του επιτρέπει να αποχωρήσει από την ομάδα πριν από το 2027, εφόσον δεν υπάρξει συμφωνία για τη λύση του συμβολαίου.
Τι χρειάζεται για να επέλθει αυτή; Περί τα… εκατό εκατ. ευρώ (!), τα οποία φέρεται διατεθειμένη να δώσει η Ferrari για να κάνει δικό της (και) τον Νιούι, προκειμένου να προσφέρει το πόστο του «σούπερ συμβούλου» στον τεχνικό διευθυντή της Red Bull, ο οποίος όμως θέλει να ταξιδεύει σε όλα τα Γκραν Πρι και να έχει άμεση συνεργασία με τους οδηγούς.
Με αυτή την εργασιακή λογική, άλλωστε, έχει κερδίσει πάνω από 200 Γκραν Πρι σε μια θρυλική καριέρα, η οποία του έχει αποφέρει πάνω από 150 εκατ. ευρώ συνολικά, με τις ετήσιες αποδοχές του να κυμαίνονται γύρω στα είκοσι εκατ. και να έχουν, βεβαίως, αυξητικές τάσεις.
Γιατί, αν στα ομαδικά αθλήματα ο προπονητής είναι ο ιθύνων νους και αυτός που καθοδηγεί τους αθλητές, στη Formula 1 ο μηχανικός είναι αυτός που παρέχει στον οδηγό τα απαραίτητα εχέγγυα προκειμένου να φτάσει στην επιτυχία.
Ο Νιούι, ο οποίος στα νιάτα του πήρε με άριστα πτυχίο Αεροναυτικής και Αστροναυτικής από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, μπήκε στον μαγικό κόσμο της Formula 1 μόλις στα 22 του χρόνια. Και, παρότι είχε ένα σύντομο (επίσης πετυχημένο) πέρασμα από τα Indy Car, ήξερε ότι αυτή θα ήταν η ζωή του.
Το Μαϊάμι φιλοξενεί το Σαββατοκύριακο το έκτο Γκραν Πρι της σεζόν και, όπως είναι λογικό, η αποχώρηση-βόμβα του Νιούι είναι το (σχεδόν) αποκλειστικό θέμα συζήτησης μεταξύ των οδηγών. «Εάν είχα μια λίστα επιθυμιών, ο Νιούι θα ήταν στην πρώτη θέση της και θα ήμουν πολύ τυχερός να συνεργαστώ μαζί του», δήλωσε με νόημα και ένα τεράστιο χαμόγελο στα χείλη ο Χάμιλτον.
«Ο Νιούι είναι μια ιδιοφυΐα και πάντα είναι καλύτερο να τον έχεις στην ομάδα σου, παρά απέναντί σου», πρόσθετε ο Φερνάντο Αλόνσο με Aston Martin, η έτερη ομάδα που «παίζει» για να κάνει δικό της τον Νιούι, ο οποίος στο παρελθόν έχει δηλώσει επανειλημμένως πόσο θα του άρεσε να συνεργαστεί με τον Ισπανό πιλότο.
Ο «γάμος» Νιούι – Ferrari, ο οποίος μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο με ένα ποσό που θα αγγίζει τον τριψήφιο αριθμό εκατομμυρίων, μπορεί να αποτελέσει το σημείο αναφοράς για να αλλάξουν τα πάντα στη Formula 1 και να βιώσει ξανά η ιταλική σκουντερία τις ένδοξες ημέρες με αστέρι τον Μίχαελ Σουμάχερ, ο οποίος κατέκτησε πέντε σερί τίτλους ντυμένος με την κόκκινη φόρμα, από το 2000 έως το 2004.
Λίγο καιρό αργότερα, τον Νοέμβριο του 2005, η Red Bull ανακοίνωνε την πρόσληψη του Νιούι από τη McLaren. Μια κίνηση που σε βάθος χρόνου άλλαξε την ιστορία της ομάδας με αυστριακή άδεια, αλλά έδρα στη Μεγάλη Βρετανία.
Ο Νιούι, ο οποίος θυμάται τον εαυτό του από την ηλικία των δέκα ετών να θέλει να ασχοληθεί με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ως σχεδιαστής αυτοκινήτων, έκανε τότε τις πρώτες του κατασκευές και δεν θα ξεχάσει ποτέ την πρώτη, και μοναδική όπως αποδείχθηκε, συνέντευξη για δουλειά.
Οταν ήταν 22 ετών, ο Χάρβεϊ Πόστλγουεϊτ της ομάδας Fittipaldi τον κάλεσε στο τηλέφωνο. Εμφανίστηκε στη συνέντευξη φορώντας δερμάτινα και οδηγώντας μια μηχανή που του είχε αγοράσει η γιαγιά του. Ο θρυλικός Πόστλγουεϊτ του ζήτησε να την πάει μια βόλτα. Την πήρε για 15 λεπτά, χάθηκε στο βάθος του οριζόντα και, όταν επέστρεψε, είπε μόνο τέσσερις λέξεις στον Νιούι: «Πότε μπορείς να ξεκινήσεις;».
Εκτοτε, ο Βρετανός δεν κοίταξε ποτέ ξανά πίσω, παρά μόνο μπροστά. Και τώρα, στα 65 του, πλήρης τίτλων, επιτυχιών, αλλά και οικογενειακών εμπειριών με τρεις γάμους και πέντε παιδιά, τέσσερα εκ των οποίων κορίτσια, ξέρει πολύ καλά ότι ο επόμενος «γάμος» του μπορεί να αλλάξει για πάντα την ιστορία της Formula 1.