Οι επενδύσεις στην Ελλάδα αποτελούσαν το 26% του ΑΕΠ το 2007, αλλά βούλιαξαν στο 11% το 2016, και έφθασαν στο 13,7% το 2022. Παραμένουν όμως πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, που διαμορφώνεται στο 22,7%. Ασφαλώς τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης μπορούν να βοηθήσουν να κλείσει αυτό το επενδυτικό χάσμα, αλλά σύμφωνα με τους αναλυτές της Morningstar DBRS απαιτείται η δημιουργία ενός ελκυστικού επενδυτικού κλίματος. Και αυτό σημαίνει αντιμετώπιση των δομικών αδυναμιών της Ελλάδας όπως είναι η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις στη δικαιοσύνη, η προώθηση των οικονομιών κλίμακας και η ολοκλήρωση του κτηματολογίου. Επιπλέον, χρειάζεται ένα σταθερό πολιτικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με μια ευρεία πολιτική συναίνεση για τις βασικές οικονομικές πολιτικές που μπορούν να ενισχύσουν το προφίλ της Ελλάδας ως επενδυτικού προορισμού, τονίζει ο οίκος αξιολόγησης.
Συνεχίζεται η απεμπλοκή της UniCredit από τη Ρωσία
Με φόντο την πρόσφατη απόφαση διαιτητικού δικαστηρίου της Αγίας Πετρούπολης σε βάρος της UniCredit για τη δέσμευση τοπικών περιουσιακών στοιχείων της ύψους 462,7 εκατ. ευρώ, πηγές της εταιρείας ξεκαθαρίζουν ότι το συγκεκριμένο ποσό δεν αφορά περιουσιακά στοιχεία που έχουν κατασχεθεί, αλλά αυτά που επιδιώκει να κατασχέσει η ρωσική πλευρά. Οι ίδιες πηγές τονίζουν, μάλιστα, ότι δεν είναι δεδομένο ότι η Ρωσία θα καταφέρει να αποκτήσει πρόσβαση σε οποιαδήποτε περιουσιακά στοιχεία της τράπεζας, προσθέτοντας πως αυτά αφορούν αποκλειστικά την υπόθεση που εκδικάστηκε έπειτα από αγωγή της RusKhimAlians (κοινοπραξίας της Gazprom και της Rusgazdobych) και όχι συνολικά τη θυγατρική της UniCredit στη Ρωσία. Ο CEO του ομίλου, Αντρέα Ορσέλ, μιλώντας στους αναλυτές για τα αποτελέσματα α’ τριμήνου της UniCredit έστειλε το μήνυμα πως ο Ομιλος θα έχει μηδενίσει πλήρως μέχρι το τέλος του 2025 τη διασυνοριακή του έκθεση στη Ρωσία, η οποία ανέρχεται σήμερα στα 400 εκατ. ευρώ, και θα συνεχίσει να μειώνει την παρουσία της στη χώρα. Ο Orcel δήλωσε ότι η τράπεζα έχει ήδη μειώσει κατά 91% τη διασυνοριακή της έκθεση στη Ρωσία ενώ η τοπική δραστηριότητά της έχει μειωθεί κατά 67% και, μάλιστα, όπως είπε, με ελάχιστο κόστος. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο ίδιος «τα τελευταία δύο χρόνια, με ηρεμία και οργανωμένο τρόπο, μειώσαμε τη διασυνοριακή μας έκθεση κατά 5,6 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 91%, και αυτή θα μηδενιστεί πρακτικά τους επόμενους 15-18 μήνες. Στη ρωσική αγορά, έχουμε μειώσει την έκθεσή μας κατά 67% και συνεχίζουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Η στρατηγική μας είναι η ίδια, της σταδιακής, αποφασιστικής και οργανωμένης απεμπλοκής τα επόμενα χρόνια». Σύμφωνα με τον όμιλο, ακόμα και σε ένα ακραίο σενάριο όπου η τράπεζα θα επωμιστεί τη μέγιστη ζημιά, το πλήγμα στα κεφάλαια θα είναι μόλις 40 μ.β., με τον δείκτη CET1 να μειώνεται σε 15,8% από 16,2% που είναι σήμερα.
Αντίστροφη μέτρηση
Τις ημέρες μετρούν οι (μικρο)μέτοχοι της Aegean για την καταβολή μερίσματος 0,75 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2023, για πρώτη φορά, ύστερα από τέσσερα χρόνια. Χθες, Δευτέρα παρήλθε η ημερομηνία αποκοπής του μερίσματος, σήμερα Τρίτη θα πραγματοποιηθεί η καταγραφή του προσδιορισμού των δικαιούχων και η πληρωμή θα γίνει τη Δευτέρα 27 Μαΐου 2024. Η συγκεκριμένη ημέρα συμπίπτει σχεδόν με την επέτειο 25 χρόνων της Aegean που πραγματοποίησε τις πρώτες πτήσεις της προς Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη από το αεροδρόμιο του Ελληνικού στις 28 Μαΐου 1999. Σημειώνεται ότι τόσο το 1ο τρίμηνο του 2024, όσο και ειδικότερα ο Απρίλιος, έδειξαν τη δυναμική των Ελλήνων οι οποίοι ταξιδεύουν τόσο στο εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό, με την πληρότητα να φτάνει το 80%. Η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων άγγιξε το 12%, γεγονός που επηρεάστηκε και από την περίοδο του Καθολικού Πάσχα. Αυτά επισημαίνουν στελέχη της Aegean, σύμφωνα με τα οποία στο δίκτυο του εσωτερικού η αύξηση των προσφερόμενων θέσεων έφτασε το 2%, με πληρότητα 81%, κοντά δηλαδή στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, που ήταν το Ορθόδοξο Πάσχα. Ο Μάιος, μέχρι στιγμής, φαίνεται να είναι ένας «δυναμικός» μήνας, τόσο για το δίκτυο του εσωτερικού όσο και για το δίκτυο του εξωτερικού που ενισχύθηκε και από την περίοδο του Πάσχα. Οι περισσότεροι Ελληνες προτίμησαν το εξωτερικό, ενώ το Μαρόκο ήταν πρώτο στις προτιμήσεις τους με 100% πληρότητα την περίοδο του Πάσχα. Οι ενδείξεις για την επόμενη χρονική περίοδο είναι θετικές παρουσιάζοντας αυξημένη ζήτηση, με τη συχνότητα των κρατήσεων να φτάνει αυτή τη στιγμή τα επίπεδα του 2019 και τις αναζητήσεις των επισκεπτών για τη χώρα μας στις μηχανές αναζήτησης να παραμένουν αυξημένες.
Τα νέα δρομολόγια
Στο εξωτερικό, οι αγορές που η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει για το 2024 είναι η Κύπρος, η Τουρκία, παραδοσιακά η Ιταλία και η Γερμανία αλλά και η περιοχή της Ιβηρικής (Ισπανία και Πορτογαλία), η Ολλανδία και η Αλβανία στα Βαλκάνια. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον Κόλπο πέρα από το νέο ετήσιο δρομολόγιο στο Ντουμπάι, σημαντική αύξηση σημειώνεται και στη Σαουδική Αραβία με αυξημένο αριθμό συχνοτήτων, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, σε Τζέντα και Ριάντ. Στο δίκτυο εσωτερικού καταγράφεται περαιτέρω ενίσχυση της χωρητικότητας, τόσο σε δρομολόγια μεγάλης κίνησης όπως Αθήνα-Ηράκλειο, Αθήνα-Χανιά, Αθήνα-Ρόδος με επιπλέον καθημερινή συχνότητα, όσο και σε Λήμνο, Σητεία, Κάρπαθο. Από τη Θεσσαλονίκη αυξάνεται σημαντικά τόσο ο αριθμός των εβδομαδιαίων πτήσεων στο σύνολο της περιόδου προς Κω, Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο. Τέλος, προστίθενται στο δίκτυο εσωτερικού νέα δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς Νάξο, από Ηράκλειο προς Καλαμάτα και από Ρόδο προς Κάρπαθο-Κάσο-Σητεία.
Αλλαγές στο Airbnb
Ζήτημα αναθεώρησης του υπάρχοντος καθεστώτος για τη βραχυχρόνια μίσθωση τύπου Airbnb εκτιμάται ότι θα ανοίξει το ερχόμενο φθινόπωρο η κυβέρνηση. Ωστόσο, ασκούνται πιέσεις από δύο κατευθύνσεις για την τελική μορφή των ρυθμίσεων. Από τη μία πλευρά, οι τουριστικές βιομηχανίες πιέζουν ώστε να τεθούν περισσότερες προδιαγραφές για τα ακίνητα που μισθώνονται, για να θεωρηθούν τουριστικά καταλύματα. Από την άλλη πλευρά, οι ιδιοκτήτες ακινήτων πιέζουν για διασφάλιση των δικαιωμάτων τους, καθώς τονίζουν πως σε διαφορετική περίπτωση πλήττεται το δικαίωμά τους στην ελεύθερη διάθεση των περιουσιακών τους στοιχείων.
Φθηνότερο μέσο καλάθι
Ερευνα του ΙΕΛΚΑ σε ένα δείγμα πάνω από 6.000 τιμών προϊόντων και 40 διαφορετικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε οκτώ χώρες, δείχνει ότι πέντε χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (24% η Γερμανία, 20% η Γαλλία, 25% το Ηνωμένο Βασίλειο, 16% η Ιταλία, 7% η Πορτογαλία). Η Ισπανία και η Ρουμανία είναι αρκετά κοντά με την Ελλάδα αλλά ακριβότερες κατά 5% και 1% αντίστοιχα. Εάν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα, η Γερμανία είναι κατά 31% ακριβότερη από την Ελλάδα, η Γαλλία κατά 28%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 33%, η Ιταλία κατά 24%, η Ισπανία κατά 12%, η Πορτογαλία κατά 10% και η Ρουμανία κατά 6%. Βέβαια στις περισσότερες από αυτές τις χώρες, το μέσο εισόδημα των καταναλωτών είναι υψηλότερο από αυτό των Ελλήνων…
Ζητούμενο η επιτάχυνση
Στη σφαίρα του φανταστικού είναι η ταχεία έκδοση δικαστικών αποφάσεων στην Ελλάδα ανέφερε χαρακτηριστικά, χθες, κατά την τοποθέτησή του στο Μουσείο Μπενάκη για τα έργα που έχει υλοποιήσει η Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διευθύνων σύμβουλος του κρατικού φορέα, Σταύρος Ασθενίδης. Δεν έχει άδικο. Η Ελλάδα κατατάσσεται συστηματικά χαμηλά στους ευρωπαϊκούς δείκτες με κριτήριο τον χρόνο απονομής δικαιοσύνης. Οπως πρόσθεσε, το e-justice, δηλαδή το «πακέτο» πέντε έργων άνω των 200 εκατ. ευρώ που υλοποιούνται, «θα βάλει το λιθαράκι του» στην επιτάχυνση του χρόνου απονομής της δικαιοσύνης. Για να δούμε…
Το προφίλ των επισκεπτών από τη Μ. Βρετανία
Ενδιαφέροντα ήταν κάποια δημογραφικά χαρακτηριστικά που παρουσιάστηκαν χθες σε εκδήλωση του ΔΑΑ και της British Airways, σχετικά με το προφίλ των επιβατών που ταξιδεύουν από τη Μεγάλη Βρετανία στη χώρα μας. Ο μέσος Βρετανός είναι 41 ετών και έρχεται στην Ελλάδα κατά 69% για διακοπές και κατά 22% για να επισκεφτεί κάποιον φίλο ή συγγενικό του πρόσωπο. Κάνει κατά μέσο όρο 4 ταξίδια τον χρόνο, με μέση διάρκεια 10 ημερών, από τις οποίες οι 4 ημέρες «ξοδεύονται» στην Αθήνα. Τα εισιτήρια τα κλείνει κατά μέσο όρο 57 ημέρες πριν από την πτήση. Από την άλλη πλευρά οι Ελληνες από τη Βρετανία έρχονται στη χώρα μας τόσο για διακοπές (41%) όσο και για να δουν κάποιο στενό τους πρόσωπο (35%). Κάνουν δε περισσότερα ταξίδια μέσα στη χρονιά (6) αλλά μικρότερης διάρκειας το καθένα (μία εβδομάδα). Στο μεταξύ η British Airways εστιάζει στις διακεκριμένες θέσεις, δηλαδή την επιβατική εμπειρία σε Business Class και First Class. Αυτό αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου επενδυτικού πλάνου που υλοποιεί σε εύρος πενταετίας, συνολικού ύψους 7 δισ. στερλίνων.
Επένδυση στη Ρουμανία από δύο πρώην στελέχη της Ολυμπος
Οι Ηλίας Πλιάτσικας και Φώτης Ντέλκος, δύο στελέχη που εργάζονταν για τον ελληνικό όμιλο Ολυμπος, ο οποίος διαθέτει εργοστάσιο στην επαρχία Brasov, αγόρασαν μια μονάδα παραγωγής λευκού τυριού (telemea) στην επαρχία Bistriţa-Năsăud. Θα ξεκινήσουν την παραγωγή στα μέσα του τρέχοντος έτους, εισερχόμενοι σε μία αγορά με κύκλο εργασιών 260 εκατ. ευρώ ετησίως, η οποία κυριαρχείται από την παρουσία εταιρειών όπως οι Lactalis και Hochland. Οπως ανέφερε στον ρουμανικό τύπο ο εκ των συνιδρυτών της Provertia Dairy, Ηλίας Πλιάτσικας, «αγοράσαμε το εργοστάσιο στην κοινότητα Şieu Magherus σε πλειστηριασμό και τώρα βρισκόμαστε στο στάδιο της πλήρους ανακαίνισης… Υπήρχε ένα εργοστάσιο γαλακτοκομικών προϊόντων που παρήγαγε λίγο απ’ όλα, και εμείς θα παράγουμε μόνο ώριμο τελεμέ από αγελαδινό και πρόβειο γάλα. Τον Ιούνιο-Ιούλιο θα αρχίσουμε να επεξεργαζόμαστε το γάλα και το φθινόπωρο θα έχουμε το τελικό προϊόν. Οι επενδύσεις για το όλο εγχείρημα θα φτάσουν περίπου τα 3 εκατ. ευρώ».
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει.Για να σχολιάσετε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας (όνομα, επώνυμο) στο λογαριασμό σας.Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ». Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.