Η αθηναϊκή Ριβιέρα και η ελεύθερη (;) πρόσβαση στον αιγιαλό
Λιγοστεύουν χρόνο με τον χρόνο οι ελεύθερες παραλίες στις δυτικές ακτές της Αττικής, αυτές που έχουμε μάθει να αποκαλούμε αθηναϊκή Ριβιέρα. Παραλίες που επί δεκαετίες φιλοξένησαν γενιές και γενιές Αθηναίων και ήταν ελευθέρα επισκέψιμες τόσο για όσους έπαιρναν το λεωφορείο της γραμμής όσο και για εκείνους που είχαν αυτοκίνητα. Πέρασαν όμως τα χρόνια και η δίψα της χώρας για επενδύσεις στράφηκε στη λεγόμενη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Σήμερα λιγοστά, και όχι τα καλύτερα, κομμάτια της ακτής στον Σαρωνικό είναι προσβάσιμα στον πολύ κόσμο. Η μία μετά την άλλη, μεγάλες αναπτύξεις είτε στο Ελληνικό είτε στη Γλυφάδα είτε στη Βουλιαγμένη είτε στη Βάρκιζα είτε αλλού, καθιστούν ολοένα και πιο δύσκολη τη –διαφημιζόμενη ως– ελεύθερη πρόσβαση στον αιγιαλό. Ναι μεν δικαίως οι επιχειρήσεις αξιώνουν να προστατέψουν την επένδυσή τους, από τη στιγμή που τους επετράπη να τις υλοποιήσουν, αλλά εύλογα και η κοινή γνώμη απορεί για το πού θα σταματήσει η… αξιοποίηση. Εν τω μεταξύ τα εισιτήρια εισόδου στις λίγες παραλίες που έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, έχουν αρχίσει και κάνουν το κόστος της επίσκεψης μιας οικογένειας σε αυτές επιεικώς υψηλότατο. Το ίδιο και το κόστος εστίασης σε όλη την παραθαλάσσια ζώνη. Οι λιγοστές ελκυστικά τιμολογημένες παραλίες ήδη ασφυκτιούν από τον κόσμο που καταφεύγει σε αυτές. Και κάπως έτσι αυτό που έμαθαν οι γονείς και οι παππούδες της σημερινής νέας γενιάς ως το μαγικό καλοκαίρι της πρωτεύουσας, για πλούσιους και φτωχούς ομοίως, ξεχνιέται. Μπορεί να φαντάζει –και ίσως είναι– ολίγον νοσταλγικό το σχόλιο, ωστόσο είναι η πραγματικότητα. Οπως πραγματικότητα είναι και οι ολοένα και ψηλότεροι φράκτες που υψώνονται στην αθηναϊκή Ριβιέρα για να περιχαρακώσουν τις επενδύσεις που γίνονται. Είναι θέμα χρόνου όμως να αρχίσουν να εκδηλώνονται αντιδράσεις κατοίκων, τοπικών κοινωνιών και όλων όσοι θυμούνται ακόμα την Αττική της δεκαετίας του ’80, του ’90 και ακόμα και του ’00.
Πάρτι του ενός εκατομμυρίου
Ρέμος, Πανταζής, Γαρμπή, Φουρέιρα αλλά και ξένοι καλλιτέχνες, όπως η Kylie Minogue, έχουν την τιμητική τους στα πάρτι που κάνουν οι μεγάλες ελληνικές και ξένες ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις για να δεξιωθούν τους πελάτες και τους συνεργάτες τους. Τα κασέ τους ήταν πάντοτε ψηλά και φέτος ακόμα υψηλότερα. Πολλοί απ’ αυτούς τους καλλιτέχνες έχουν μάλιστα κλείσει εμφανίσεις σε παραπάνω από μία εκδήλωση. Και πολλές φορές στο κοινό βρίσκονται οι ίδιοι άνθρωποι, σ’ αυτό το πανηγύρι που έχει γίνει και αυτό αναπόσπαστο μέρος της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια. Στην αγορά κυκλοφορούν φήμες για πάρτι που έγιναν ή θα γίνουν τα επόμενα εικοσιτετράωρα με κόστος που ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο ευρώ.
Βασικά στηρίγματα
Η αγορά εργασίας και ο τουρισμός αποτελούν, αυτή τη στιγμή, τα δύο βασικά στηρίγματα της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με την UBS. Ο ελβετικός επενδυτικός οίκος είναι παραδοσιακά ένας από τους πιο αισιόδοξους απέναντι στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή, οι προβλέψεις του για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κινούνται περίπου μία ποσοστιαία μονάδα υψηλότερα από τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις της αγοράς. Συγκεκριμένα, η UBS περιμένει ρυθμούς 2,5% για το 2024 και 3% για το 2025. Ο πληθωρισμός βρίσκεται σε πτώση και αναμένεται να κλείσει στο 2,5% φέτος και στο 2% του χρόνου, ενώ το πρωτογενές πλεόνασμα είναι σημαντικά υψηλότερο από ό,τι αναμενόταν στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου, σημειώνουν οι αναλυτές.
Κέρδη 79 εκατ. για την Teleperformance
Νέο ρεκόρ εμφάνισε η Teleperformance Hellas. Η εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών για λογαριασμό τρίτων σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό γλωσσών, πέτυχε το 2023 μεγαλύτερο κατά 9,5% τζίρο, στα 454 εκατ. ευρώ. Τα λειτουργικά της κέρδη ανήλθαν σε 79 εκατ. ευρώ με την καθαρή κερδοφορία να τοποθετείται στα 61,1 εκατ. ευρώ. Το 2023 πλήρωσε για φόρο εισοδήματος περίπου 17,8 εκατ. ευρώ.
Αναχρηματοδότηση
Στο πλαίσιο της σχεδιαζόμενης αναδιοργάνωσης της Lamda Malls, πραγματοποιήθηκε στις 2 Απριλίου η αναχρηματοδότηση των ομολογιακών δανείων για τις τέσσερις θυγατρικές εταιρείες: The Mall Athens, ποσού έως 289 εκατ. ευρώ, Pylaia (ιδιοκτήτρια του Mediterranean Cosmos) έως 72 εκατ. ευρώ, Lamda Domi (ιδιοκτήτρια του Golden Hall) έως 171 εκατ. ευρώ και Designer Outlet Athens ποσού έως 68 εκατ. ευρώ με ημερομηνία λήξης 30/6/2030 και επιτόκιο Euribor 3μήνου πλέον περιθωρίου. Στα ομολογιακά υπάρχουν όροι σταυροειδούς αθέτησης υποχρέωσης (Cross Default) μεταξύ τους, ενώ οι δείκτες δανεισμού που προβλέπονται σε αυτά, αφορούν τους χρηματοοικονομικούς δείκτες HDSCR & FDSCR ≥ 1,10 και LTV ≤ 75%. Η μέτρηση αυτών των χρηματοοικονομικών δεικτών γίνεται σε επίπεδο χαρτοφυλακίου των 4 εμπορικών κέντρων. Αξίζει ακόμη να αναφέρουμε ότι τον περασμένο Απρίλιο, η Lamda Malls κάλυψε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με μετρητά, ύψους 87 εκατ. ευρώ στη The Mall Athens.
Πώς αντιμετωπίζει πληθωρισμό και κόστη α’ υλών και ενέργειας
Αναφορικά με τις πληθωριστικές πιέσεις που παρατηρούνται στις διεθνείς αγορές και στην Ελλάδα, τα έσοδα της Lamda Malls από μισθώματα είναι στην πλειονότητά τους συνδεδεμένα με ρήτρα αναπροσαρμογής σε σχέση με τη μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή, με ένα περιθώριο που ανέρχεται σε 1-2 ποσοστιαίες μονάδες πλέον του πληθωρισμού. Επίσης, το συνολικό κόστος ενέργειας των εμπορικών κέντρων (The Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos) για το 2023 ανήλθε σε 4,4 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά περίπου 12% σε σύγκριση με το 2022. Επισημαίνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του εν λόγω κόστους αφορά κοινόχρηστους χώρους στα εμπορικά κέντρα, το οποίο αναλαμβάνουν κυρίως οι καταστηματάρχες/μισθωτές. Ο Ομιλος παρακολουθεί συνεχώς τις εξελίξεις στην αγορά ενέργειας με σκοπό να αντιδράσει άμεσα και να αξιοποιήσει πιθανές διαφοροποιήσεις της αγοράς. Τέλος, η Lamda Malls θα εντατικοποιήσει τις ενέργειές της για την υλοποίηση σε επιλέξιμα ακίνητα «πράσινων» ενεργειακών επενδύσεων έτσι ώστε να μειωθεί το μελλοντικό ενεργειακό κόστος, μέσω του περιορισμού της εξάρτησης από τις παραδοσιακές πηγές ενέργειας. Σχετικά με το αυξημένο κόστος πρώτων υλών και ενέργειας, επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές κατάρτισης μελλοντικών εκτιμήσεων-προϋπολογισμού για τέτοιου μεγέθους και πολυπλοκότητας έργα, ο Ομιλος έχει συμπεριλάβει περιθώρια για αστάθμητους κινδύνους στις εκτιμήσεις κόστους που αφορούν τις εμπορικές αναπτύξεις στο Ελληνικό.
Ταχεία ανάπτυξη
Πριν από μερικές ημέρες, ο Βασίλης Φουρλής, ισχυρός άνδρας του Fourlis Group, ανέφερε σχετικά με την αλυσίδα Holland & Barrett ότι προέχει στην πρώτη φάση ανάπτυξης του δικτύου το brand awareness και στην Ελλάδα. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις υπόλοιπες 22 χώρες που έχει παρουσία, έχει καταφέρει να εδραιωθεί στις συνειδήσεις του καταναλωτικού κοινό για τα ποιοτικά προϊόντα που έχει στο portfolio και σε πολύ καλές τιμές. Το ξεκίνημα έγινε πέρυσι σε Γλυφάδα, Κηφισιά και The Mall Athens για να ακολουθήσουν ακόμη τρία. Μόλις χθες ανακοινώθηκαν 4 ακόμη καταστήματα σε Νέα Ιωνία, Νέα Ερυθραία (εντός του AB Βασιλόπουλου), στο εμπορικό κέντρο Florida στην Πυλαία (εντός ΑΒ πάλι) και στο εμπορικό πάρκο του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος στα Σπάτα, εντός του ανανεωμένου καταστήματος IKEA, ανεβάζοντας το δίκτυο σε 10 καταστήματα μέσα σε διάστημα 16 μηνών. Θα ακολουθήσει επέκταση σε Ρουμανία και Βουλγαρία, ενώ στην Ελλάδα θα δοθεί έμφαση σε επιλεγμένες περιοχές είτε με νέα σημεία είτε με shop in shop εντός της αλυσίδας ΑΒ και ασφαλώς στα retail parks του Fourlis Group.
Η νέα επένδυση και οι προτεραιότητες έως το 2025
Παρά την αύξηση του τζίρου της κατά 11,32% το 2023, στα 14,6 εκατ. ευρώ, η Kenfood, θυγατρική του ομίλου Loulis Food Ingredients, παρέμεινε σε ζημιογόνο έδαφος. Κατά την περυσινή χρονιά, η εταιρεία προχώρησε στην έκδοση δύο ομολογιακών δανείων (με Πειραιώς & Εθνική), συνολικού ύψους 6,5 εκατ. ευρώ με σκοπό την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού της και την κάλυψη των αναγκών της σε κεφάλαια κίνησης. Σημειώνεται ότι η εταιρεία υλοποιεί επένδυση που προσεγγίζει τα 3 εκατ. ευρώ και αφορά στην κτιριακή και μηχανολογική επέκταση της υφιστάμενης μονάδας παραγωγής Μειγμάτων Αρτοποιίας και Ειδών Ζαχαροπλαστικής στο Αμπελοχώρι Βοιωτίας. Για τον σκοπό αυτό, στις 6 Μαρτίου 2024 αποκτήθηκε αγροτεμάχιο έκτασης 4.493,74 τ.μ. στη θέση «Ασπρόχωμα». Κύριες στρατηγικές κατευθύνσεις και προτεραιότητες της εταιρείας για την περίοδο 2023-2025 είναι μεταξύ άλλων η ανάπτυξη των πωλήσεων στο HOBARECA (Hotel, Bakery, Restaurant, Café) σε πρώτες ύλες και μείγματα, η ενίσχυση των εξαγωγών σε χώρες τόσο της Βαλκανικής όσο και της Μέσης Ανατολής και οι στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες τροφίμων.
Αλλαγή στο Δ.Σ. της The Mart
Παραιτήθηκε από μέλος του Δ.Σ. της The Mart –το cash & carry του ομίλου Σκλαβενίτη– ο Νίκος Μηλιός και αντικαταστάθηκε από τον Γιώργο Πάσχα για το υπόλοιπο της θητείας του Δ.Σ., μέχρι τις 14/5/2025. Εκτός από το νέο μέλος, στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας βρίσκονται τα μέλη της οικογένειας Σκλαβενίτη (πρόεδρος η Μαρία, αντιπρόεδρος ο Γεράσιμος και μέλος η Βασιλική), ο Λεωνίδας Θεόκλητος ως CEO της εταιρείας και ο Γιώργος Νίκας.
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει.Για να σχολιάσετε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας (όνομα, επώνυμο) στο λογαριασμό σας.Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ». Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.