Εάν το θρυλικό «Yesterday» των Μπιτλς είναι το πιο ηχογραφημένο ποπ τραγούδι στην Ιστορία, το δεύτερο θεωρείται το «Garota de Ipanema», ήτοι «Κορίτσι από την Ιπανέμα». Ενα τραγούδι που συνδυάζει βραζιλιάνικη μπόσα νόβα και τζαζ, εμπνεύστηκε από ένα 17χρονο κορίτσι που διέμενε στην Ιπανέμα του Ρίο ντε Τζανέιρο και έγινε παγκόσμια επιτυχία τη δεκαετία του ’60.
Στην είσοδο των 00s, όταν τα αθλητικά ντοκιμαντέρ άρχισαν να έχουν την τιμητική τους, η νεοσύστατη το 2003 διοίκηση της Μπαρτσελόνα έδωσε (σχεδόν) πλήρη πρόσβαση παντού σε τηλεοπτικό συνεργείο του βρετανικού BBC, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «FC Barcelona Confidential» (Μπαρτσελόνα εμπιστευτικό).
Χάρη σε αυτή την πρόσβαση, βλέπουμε συναντήσεις παραγόντων της Μπάρτσα με μάνατζερ ποδοσφαιριστών της ομάδας. Πιο ξεχωριστή αυτή του τότε αντιπροέδρου Σάντρο Ροσέλ, για πολλά χρόνια εργαζόμενου με τη Nike στη Βραζιλία, με τον μάνατζερ του 21χρονου τότε Τιάγκο Μότα.
«Πώς είναι ο Τιάγκο, πώς πάμε με τις γκαρότας ντε Ιπανέμα (σ.σ. κορίτσια της Ιπανέμα);» ρωτάει με νόημα ο Σάντρο Ροσέλ, με αφορμή τη γνωστή σε όλους αδυναμία του νεαρού Βραζιλιάνου μέσου στη νυχτερινή ζωή και την παρέα με αιθέριες υπάρξεις από την περίφημη γειτονιά που βρίσκεται στα νότια του Ρίο.
Από εκείνον τον απείθαρχο, εξαιρετικά χαλαρό νεαρό που είχε ως πρώτο μέλημά του τη διασκέδαση και έβαζε σε δεύτερο πλάνο την μπάλα, δεν έχει μείνει παρά μόνο το όνομα (Τιάγκο Μότα Σάντον Ολιβάρες), το οποίο ανακοίνωσε και επίσημα ως νέο προπονητή της η Γιουβέντους το απόγευμα της Τετάρτης (12/06).
Ο 41χρονος από το Σάο Μπερνάρντο ντο Κάμπο του Σάο Πάολο βρήκε την «Ιθάκη» του στην Ιταλία, απ’ όπου άλλωστε κατάγεται η οικογένειά του. Πρώτα ως ποδοσφαιριστής, όντας μέλος της Ιντερ του Ζοζέ Μουρίνιο που το 2010 κατέκτησε το τρεμπλ (Πρωτάθλημα, Κύπελλο, Champions League), και στη συνέχεια ως προπονητής.
Αφού έκανε το «αγροτικό» του στην Κ19 της Παρί Σεν Ζερμέν, ομάδα στην οποία κρέμασε τα παπούτσια του το 2018, επέστρεψε στα ιταλικά εδάφη και άρχισε να χτίζει το προπονητικό του όνομα σε Τζένοα, Σπέτσια και Μπολόνια.
Στην πρώτη, όπου έπαιξε ποδόσφαιρο προτού πάει στην Ιντερ, έμεινε μόνο δύο μήνες και έφυγε με την Τζένοα στην τελευταία θέση της Serie A. Στη δεύτερη ολοκλήρωσε τη σεζόν, καταφέρνοντας να τη γλιτώσει από τον υποβιβασμό, μια αγωνιστική πριν από το φινάλε της σεζόν.
Η τρίτη αποδείχθηκε και η (πολύ) τυχερή. Στην πρώτη του σεζόν διαδέχθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022 τον Σίνισα Μιχαΐλοβιτς, ο οποίος έδινε μάχη με τη λευχαιμία, την οποία δυστυχώς έχασε. Οδήγησε τους Ροσομπλού σε μια αξιοπρεπέστατη ένατη θέση.
Φέτος, στην πρώτη του πλήρη σεζόν, η Μπολόνια ήταν η ομάδα-αποκάλυψη της σεζόν στην Ιταλία και κατ’ επέκταση στην Ευρώπη (με την… άδεια των Μπάγερ Λεβερκούζεν και Τζένοα), αφού την οδήγησε στην πρώτη τετράδα της βαθμολογίας και τη συμμετοχή στο Champions League/Κύπελλο Πρωταθλητριών, για πρώτη φορά μετά από 61 (!) χρόνια και, συγκεκριμένα, από τη σεζόν που οι Ροσομπλού κατέκτησαν το έβδομο και τελευταίο τους μέχρι σήμερα πρωτάθλημα.
Πώς τα κατάφερε; Εφαρμόζοντας με ζηλευτή επιτυχία τη διάταξη 2-7-2, για την οποία είχε δεχθεί έντονη κριτική και περιπαικτικά σχόλια, όταν την ανέφερε για πρώτη φορά. Ο Μότα, βεβαίως, δεν ήταν τρελός, αλλά αναφερόταν στην ενδεκάδα σε οριζόντια διάταξη, με επτά παίκτες, συμπεριλαμβανομένου και του τερματοφύλακα, στον άξονα και με άλλους δύο παίκτες στην κάθε πλευρά.
Με τον χρόνο, η ειρωνεία μετατράπηκε σε παραδοχή και εξελίχθηκε σε θαυμασμό. Με σημείο αναφοράς την κατοχή της μπάλας, φιλοσοφία που μπολιάστηκε μέσα του από την εποχή του στη δεύτερη ομάδα της Μπαρτσελόνα, η Μπολόνια έδειξε εξαιρετική πρόοδο ως ομάδα και, από αμυντική και συντηρητική, έγινε δυναμική και κυρίαρχη.
Η ομάδα είχε το τρίτο υψηλότερο ποσοστό κατοχής της μπάλας (56,8%), ενώ επιχείρησε τις περισσότερες πάσες από οποιαδήποτε άλλη ομάδα (10.175). Εμαθε να δημιουργεί ευκαιρίες και, κυρίως, να εκμεταλλεύεται σε μεγάλο βαθμό τις πραγματικές σημαντικές προϋποθέσεις για γκολ.
Για να πάρει το προπονητικό του δίπλωμα στο τεχνικό κέντρο του Κοβερτσιάνο, η πτυχιακή του εργασία είχε τίτλο «Η αξία της μπάλας». Και αυτή ήταν πάντα στο επίκεντρο, έστω και αν έμαθε την αξία του κάθετου παιχνιδιού όταν έπαιξε στην Τζένοα υπό τις οδηγίες του Τζιαν Πιέρο Γκασπερίνι, ο οποίος πριν από λίγες εβδομάδες οδήγησε την Αταλάντα στη θριαμβευτική κατάκτηση του Europa League.
«Υπήρξε πράγματι μια επιρροή, κυρίως γιατί είχα καταπληκτικές εμπειρίες μαζί του στις προπονήσεις και τις μεθόδους δουλειάς, τη δύναμη που μεταδίδει στην ομάδα κάθε μέρα», θυμάται για τη μόλις μία σεζόν της συνεργασίας τους ως προπονητής και παίκτης.
Στο πλευρό του Γκασπερίνι, ο Μότα άρχισε τότε να σκέφτεται πως στο μέλλον θα γίνει προπονητής και φρόντισε, σαν σφουγγάρι, να παίρνει από κάθε τεχνικό με τον οποίο συνεργάστηκε ό,τι θεωρούσε πως θα τον βοηθούσε να διαμορφώσει τη φιλοσοφία που περισσότερο θα του ταίριαζε. «Ο Μουρίνιο ήταν πάντα έμπνευση», εξηγεί σχετικά.
«Υπολογίζω τον τερματοφύλακα ως έναν από τους επτά παίκτες στον άξονα του γηπέδου. Για εμένα, ο επιθετικός είναι ο πρώτος αμυντικός και ο τερματοφύλακας ο πρώτος επιθετικός» εξηγεί για το περίφημο 2-7-2, το οποίο τον οδηγεί και για το οποίο πλέον δικαιούται να καμαρώνει.
Η φουλ επιθετική φιλοσοφία του, η οποία θυμίζει σε πολλά πράγματα αυτή που εφαρμόζει ο άλλοτε συμπαίκτης του στην Μπαρτσελόνα, Πεπ Γκουαρδιόλα, δημιούργησε μια ομάδα πάντα συμπαγή στην άμυνα, με τα άκρα να δίνουν βάθος στην επίθεση και τον τερματοφύλακα να είναι αυτός που αρχίζει το χτίσιμο της φάσης από πίσω.
«Δεν μου αρέσουν οι αριθμοί στο γήπεδο, γιατί σε μπερδεύουν. Μπορεί να είσαι σούπερ επιθετικός με 5-3-2 και αμυντικός με 4-3-3. Ανάλογα με την ποιότητα των παικτών. Κάποτε είχα έναν αγώνα όπου οι δύο ακραίοι μπακ – χαφ κατέληξαν να παίζουν ως σέντερ φορ και επιτελικός μέσος», εξηγεί για την επανάσταση που έχει φέρει με την προσέγγισή του.
Η Γιουβέντους, η οποία έχει τέσσερα χρόνια να κατακτήσει πρωτάθλημα, του εμπιστεύτηκε την τύχη της, και μάλιστα καθώς διαδέχθηκε έναν προπονητή (Μασιμιλιάνο Αλέγκρι) που οδήγησε την ομάδα στην κατάκτηση δώδεκα τίτλων (με πέντε πρωταθλήματα) και δύο τελικών Champions League σε οκτώ χρόνια μοιρασμένα σε δύο θητείες.
Αυτό, αντί να τον τρομάζει, του δίνει τεράστιο κίνητρο. Καλείται να δώσει στην ομάδα του Τορίνο νέα αγωνιστική ταυτότητα, να την κάνει ξανά ομάδα που θα κυριαρχεί και, μέσω αυτού, να κερδίσει την εμπιστοσύνη των φιλάθλων, οι οποίοι στην πλειονότητά τους δεν πείθονται από την ανάθεση της τεχνικής ηγεσίας σε έναν 41χρονο προπονητή.
Στο ξεκίνημά του στην προπονητική, είχε γίνει viral ένα βίντεο όπου μιλούσε στους παίκτες της ομάδας Κ19 της Παρί Σεν Ζερμέν. «Υπάρχουν ποδοσφαιριστές που είναι παθητικοί, κοιτάνε τους άλλους και λένε “εκείνοι φταίνε, όχι εγώ”. Εγώ δεν επιτρέπω κάτι τέτοιο εδώ. Δεν κάνω πλάκα με αυτό, δεν κάνω. Μπορούμε να νικήσουμε ή να χάσουμε αγώνες, αλλά μαζί, πάντα μαζί», ξεκαθάριζε για τον κεντρικό πυλώνα της φιλοσοφίας που τον έφερε μέχρι το τιμόνι της Γιουβέντους.
Ο Τιάγκο Μότα έχει αφήσει προ πολλού τις κοπέλες της Ιπανέμα και έχει αφοσιωθεί στο να αφήσει το δικό του σημάδι στο ποδόσφαιρο. Αυτό που του επέτρεψε να ζει μια άνετη ζωή με τη σύζυγό του Αντζελα Λι, με την οποία μοιράζονται το ίδιο πάθος: Τα άλογα.
Οποτε έχει ελεύθερο χρόνο, ο Ιταλοβραζιλιάνος προπονητής ιππεύει ή, όπως έκανε στις μίνι διακοπές πριν πιάσει δουλειά στη Γιούβε, καβαλάει τη Χάρλεϊ Ντέιβιντσον μηχανή του και χάνεται κάπου μεταξύ Βαρκελώνης, όπου διαμένουν ακόμα ο πατέρας και ο αδελφός του, Κασκάις (Πορτογαλία) ή ιταλικής επαρχίας. Στο μυαλό του, βεβαίως, έχει πάντα την μπάλα, η οποία δεν φεύγει ποτέ από μέσα του. Οπως, άλλωστε, και το 2-7-2.
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0
Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε. Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε. Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.