Πώς οι μετοχές του Δημοσίου στις εταιρείες ύδρευσης έγιναν νέο επενδυτικό ταμείο
Η ίδρυση ενός νέου επενδυτικού ταμείου που θα λειτουργεί εντός της νομικής περιμέτρου του χαρτοφυλακίου του Υπερταμείου παρουσιάστηκε το Σάββατο από τον Κώστα Χατζηδάκη στο υπουργικό συμβούλιο, αλλά το σχέδιο αυτό έχει ξεκινήσει να συζητείται εδώ και πέντε χρόνια. Oταν ο πρωθυπουργός αποφάσισε πως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ θα πρέπει να επιστρέψουν στο Δημόσιο και να φύγουν από το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, θυγατρικής του ίδιου του Υπερταμείου, οι θεσμοί, και κυρίως ο ESM, συμφωνήσαν υπό μία προϋπόθεση: να αποτιμηθεί η αξία των μετοχών που διακρατούσε το Υπερταμείο διά της θυγατρικής του και να μπει το ποσό αυτό στα ταμεία του Υπερταμείου, στη θέση των συμμετοχών στις εταιρείες ύδρευσης. Και αυτό διότι –για όσους δεν το θυμούνται– το σύνολο του χαρτοφυλακίου του Υπερταμείου αποτελεί εγγύηση-εξασφάλιση για τα δάνεια που έχει δώσει η Ευρώπη στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των μνημονίων. Είναι αυτά τα χρήματα από τα οποία θα «προικιστεί»το νέο επενδυτικό ταμείο. Το συνολικό ποσό είναι της τάξης των 500 εκατ. και το ποσό που θα πάει στο νέο ταμείο είναι χαμηλότερο κατά περίπου 75 εκατ. Μένει βέβαια να δούμε πώς θα συγκροτηθεί η επενδυτική επιτροπή του τμήματος διαχείρισης ρίσκου, το asset management και όλα όσα συνεπάγεται η ορθή λειτουργία ενός επενδυτικού ταμείου. Και κυρίως να βρει τη θέση του ανάμεσα στα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν –ή δεν υπάρχουν– για επενδύσεις σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα.
Νέος μηχανισμός ωρίμανσης και προκήρυξης έργων
Ο Κωστής Χατζηδάκης ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο ότι ο σκοπός του ΤΑΙΠΕΔ θα διευρυνθεί. Και αυτό θα συγχωνευθεί στην ευρύτερη δομή του Υπερταμείου. Να σας πληροφορήσουμε λοιπόν πως το ΤΑΙΠΕΔ, που ήδη έχει μονάδα ωρίμανσης στρατηγικών επενδύσεων, θα προικοδοτηθεί και με άλλα έργα τα οποία πρέπει να ωριμάσουν προκειμένου να μη χρειάζονται δεκαετίες για να ξεκινήσουν. Θα αποτελέσει δηλαδή ένα μηχανισμό στον οποίο θα μπορούν τα επιμέρους υπουργεία να προσφεύγουν –άλλοτε με τη θέλησή τους και άλλοτε εντελλόμενα– για να ξεπερνούν τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, την έλλειψη προσωπικού και ενίοτε και τεχνογνωσίας, για να τρέξουν μεγάλα έργα, πολλά εκ των οποίων καθυστερούν ήδη επί χρόνια. Αυτό που δεν μας είπε ο υπουργός Οικονομικών είναι κατά πόσον ο μηχανισμός αυτός θα μπορέσει να βοηθήσει και την τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία είναι πλέον προφανές πως δεν μπορεί να ωριμάσει ούτε καν μελετητικά έργα για κρίσιμα projects υποδομών σε τουριστικούς προορισμούς, που υποφέρουν ήδη από την απουσία διαχείρισης απορριμμάτων, υδάτων, την έλλειψη δρόμων, λιμανιών, χώρων στάθμευσης και πολλών πολλών ακόμα. Είναι χαρακτηριστικό πως κάποιοι σχολίαζαν πως το Υπερταμείο είναι αυτό που έπρεπε να απορροφηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και όχι το αντίθετο…
Ο ελέφαντας στο δωμάτιο του Υπερταμείου
Βεβαίως, ο ελέφαντας στο δωμάτιο του Υπερταμείου είναι η εταιρεία ακινήτων του Δημοσίου. Η γνωστή υπερχρεωμένη ΕΤΑΔ, για την οποία το σχέδιο προβλέπει το ξεσκαρτάρισμα των ακινήτων, ώστε να εντοπιστούν αυτά τα οποία έχουν σοβαρή αξία και να βγουν σε διαγωνισμούς σε πακέτα. Εδώ οι σχετικοί διαγωνισμοί για συμβούλους τρέχουν ήδη, αλλά, όπως φαίνεται και σε αυτή την περίπτωση, τον πρώτο λόγο πρέπει να αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ λόγω της τεχνογνωσίας που έχει αποκτήσει τα τελευταία σχεδόν 15 χρόνια. Βεβαίως, το σχέδιο δεν λέει τίποτα για το πώς θα αντιμετωπιστούν οι υποχρεώσεις της ΕΤΑΔ προς την Αττικός Ηλιος, που πλέον με τους τόκους ξεπερνούν τα 800 εκατ. Αλλά αυτή είναι μία άλλη ιστορία. Τούτων λεχθέντων, και μια και θα ολοκληρωθεί και η θητεία του διευθύνοντος συμβούλου του Υπερταμείου Γρηγόρη Δημητριάδη πιθανότατα πριν προλάβουν ΤΧΣ, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ και Υπερταμείο να συγχωνευθούν λειτουργικά και διοικητικά, είναι πιθανόν –και λογικό (;)– ο νέος ισχυρός άνδρας του φορέα να προέλθει από τις τάξεις του ΤΑΙΠΕΔ. Ηδη στην αγορά ακούγεται το όνομα του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, ως Νο1 υποψήφιου για την επόμενη μέρα.
Οριστική ταφόπλακα στα μνημόνια;
Το ερώτημα που ανακύπτει αβίαστα, καθώς υπάρχουν τόσο πολλές εκκρεμότητες, είναι γιατί έσπευσε ο υπουργός Οικονομικών να παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο νομοσχέδιο που θα βγει σε διαβούλευση για όλα τα παραπάνω από τώρα. Οι λόγοι είναι δύο: πρώτον είναι κάτι που πρωθυπουργός επιθυμεί ήδη από το 2019, να βάλει τέλος δηλαδή στις δομές εκείνες που έχουν συνδυαστεί με τα μνημόνια. Και, δεύτερον, δείχνουν «μεταρρυθμιστική ορμή» αμέσως μετά το «μήνυμα» των ευρωεκλογών.
Portfolio 1 δισ. ευρώ
Το αργότερο έως το 2031, αλλά πιθανότατα και νωρίτερα, έχει βάλει η διοίκηση της Trade Estates τον πήχυ για να ξεπεράσει η αξία χαρτοφυλακίου ακινήτων της εταιρείας τα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ. Με βάση τα projects που υλοποιούνται ήδη και των υπολοίπων που θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2028, η ενίσχυση της αξίας του portfolio μέχρι τα επίπεδα των 750 εκατ. ευρώ είναι «εγγυημένη». Σε ό,τι αφορά το ένα εξ αυτών των projects, αυτό του ακινήτου στα Σπάτα –όμορου στο Smart Park–, μπορεί ακόμη να μην έχει αποφασιστεί από τη θυγατρική του ομίλου Fourlis πώς θα αξιοποιηθεί. Ωστόσο, αν πιστέψουμε τις εκτιμήσεις πηγής με γνώση ότι το Smart Park θα μπορούσε να ικανοποιήσει ακόμη 20.000 τ.μ. χώρων αν τους είχε διαθέσιμους, τότε ως πιθανότερο σενάριο είναι η δημιουργία ενός ακόμη εμπορικού χώρου στο εν λόγω ακίνητο –που είναι και το μοναδικό στην περιοχή με τέτοια προβολή στον δρόμο–, ο οποίος θα προσθέσει επιπλέον 10.000 τ.μ. στο portfolio της Trade Estates.
Προστιθέμενη αξία 120-130 εκατ. για τη χώρα
Για την κατασκευή του Διεθνούς Κέντρου Διανομής της InterIkea Group, την οποία ανέλαβε η Trade Estates ανταγωνιζόμενη σημαντικούς παίκτες του κλάδου, η διοίκηση της εισηγμένης ΑΕΕΑΠ υπογράμμισε ότι θα φέρει συνολική προστιθέμενη αξία 120-130 εκατ. σε εύρος δεκαετίας. Για τον όμιλο Fourlis, η επένδυση από την Trade Estates θα κινηθεί στα επίπεδα των 45-50 εκατ., ενώ ακόμη 20 εκατ. ευρώ θα υλοποιήσει η άλλη θυγατρική του ομίλου, η Trade Logistics, για την προμήθεια της αποθήκης με μηχανήματα, ράφια, clarks κ.λπ. Τη δεδομένη στιγμή αναμένονται κάποιες άδειες πολεοδόμησης, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες, καθώς το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα σφιχτό, μια και το logistics center θα πρέπει να λειτουργεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2025.
Αντίστροφη μέτρηση
Ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη των εργασιών ανακατασκευής της μαρίνας Αλίμου, μετά την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) των υπουργών Περιβάλλοντος – Ενέργειας και Τουρισμού βάσει της οποίας εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι της εγκατάστασης. Η εξέλιξη αυτή θα επιτρέψει στην Ακτωρ Παραχωρήσεις, που διαχειρίζεται τη μαρίνα Αλίμου από το 2020, να προχωρήσει στην υλοποίηση των εργασιών ανάπλασης της εγκατάστασης, των οποίων την έναρξη θα σηματοδοτήσει η εξασφάλιση, σε χρονικό ορίζοντα μερικών μηνών, της άδειας δόμησης. Η μαρίνα Αλίμου διαθέτει χερσαία έκταση 210.000 τ.μ., θαλάσσια έκταση 428.000 τ.μ. και δόμηση 18,5 χιλ. Διαθέτει δυναμικότητα 979 θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, από τα οποία 873 αφορούν σε σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών και μήκους από 12 μέτρα έως 50 μέτρα, 95 αφορούν σε ναυταθλητικά σκάφη μήκους 6 μ. έως 15 μ. και 11 αφορούν σε αλιευτικά σκάφη. Ο επενδυτής θα αναπτύξει ξενοδοχειακές μονάδες, εμπορικά καταστήματα και γραφεία αλλά και super market.
Λερναία Υδρα
Η έναρξη του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου (Euro) αναμένεται να οδηγήσει και σε εκτόξευση της χρήσης παράνομων αποκωδικοποιητών, πρακτική που –δυστυχώς– είναι διαδεδομένη σε επίπεδο Ε.Ε., όπου υπολογίζεται ότι 12% των Ευρωπαίων έχει «πειρατική» πρόσβαση σε αθλητικές διοργανώσεις. Πάντως, μετά και την ολοκλήρωση του κυβερνητικού μετασχηματισμού, το νομοθετικό πλαίσιο για το παράνομο streaming αναμένεται να αλλάξει, όπως είχε προαναγγείλει η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης από το φθινόπωρο του 2023. Οι νέες ρυθμίσεις, που θα καταρτίσουν από κοινού τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Πολιτισμού, θα προβλέπουν, μεταξύ άλλων, τον δυναμικό αποκλεισμό (dynamic blocking), δηλαδή την απενεργοποίηση, ιστοσελίδων και κλώνων τους που προβάλλουν πειρατικό περιεχόμενο. Η διαδικασία αυτή προβλέπεται, ήδη, σήμερα, αλλά για να υλοποιηθεί απαιτείται μια «αλυσίδα» αιτήσεων και εγκρίσεων από αρμόδιους φορείς. Ως αποτέλεσμα χρειάζεται να παρέλθει χρονικό διάστημα πολλών ημερών ωσότου μια πειρατική ιστοσελίδα να «κατέβει», όταν το ζητούμενο είναι η άμεση απενεργοποίησή της κατά τη διάρκεια, για παράδειγμα, της προβολής ενός αθλητικού αγώνα.
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει.Για να σχολιάσετε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας (όνομα, επώνυμο) στο λογαριασμό σας.Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ». Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.