Oι επιδόσεις της Αθήνας και οι ανταγωνιστές της
Στο 75,5% διαμορφώθηκε η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας στο α΄ εξάμηνο του 2024 σε σχέση με 72,9% πέρυσι, ωστόσο ο Ιούνιος –μήνας αιχμής για την πρωτεύουσα– εμφάνισε μικρή μείωση 1,4% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2023. Η μείωση αυτή αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των διαθέσιμων κλινών στη δυναμικότητα της Αθήνας και μάλιστα των λεγόμενων «μη ξενοδοχειακών», δηλαδή των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης. Η μέση τιμή δωματίου στο εξάμηνο έφτασε τα 143,03 ευρώ, αυξημένη κατά 10,7% από πέρυσι και το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο τα 107,96 ευρώ, έναντι 94,28 ευρώ το 6μηνο του 2023 (+14,5%). Τα ποσοστά αυξήσεων για τον Ιούνιο ήταν 17,7% και 16% αντίστοιχα. Η παραδοσιακή αντίπαλος της Αθήνας, η Κωνσταντινούπολη, δείχνει να εμφανίζει κάποιου είδους στασιμότητα έναντι της Αθήνας με μέση πληρότητα 64,9%, μέση τιμή δωματίου 130,15 ευρώ αλλά έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο 84,47 ευρώ, ένα από τα χαμηλότερα. Την καλύτερη μέση πληρότητα σημείωσαν η Βαρκελώνη (77,6%), το Λονδίνο (77,5%) και η Μαδρίτη (76,4%). Σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή δωματίου (ADR) στην κορυφή βρίσκουμε το Παρίσι με 321,03 ευρώ και ακολουθούν Ρώμη (234,31 ευρώ) Λονδίνο (215,57 ευρώ), Βαρκελώνη (189,27 ευρώ), Αμστερνταμ (175,35 ευρώ) και Μαδρίτη (169,28 ευρώ). Τέλος, αναφορικά με το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, το Παρίσι εμφανίζει το υψηλότερο (236,28 ευρώ), ακολουθούμενο από το Λονδίνο (167,07 ευρώ), τη Ρώμη (165,66 ευρώ), τη Βαρκελώνη (146,87 ευρώ), τη Μαδρίτη (129,33 ευρώ) και το Αμστερνταμ (127,65 ευρώ).
Εναντι 106 εκατ. ευρώ
Η Lamda Development πούλησε πέντε οικόπεδα στο Ελληνικό έναντι 106 εκατ. ευρώ το οποίο αντιστοιχεί σε μέσο τίμημα περίπου 2.100 ευρώ ανά τ.μ. οικοδομήσιμης επιφάνειας. Αγοραστές οι Brook Lane, Ten Brinke, Hellenic Ergon και Daedalus. Μετά την ολοκλήρωση όλων των συναλλαγών, ο όμιλος Lamda αναμένεται να αναγνωρίσει λογιστικό κέρδος προ φόρων ποσού περίπου 76 εκατ. ευρώ ενισχύοντας περαιτέρω την κερδοφορία και τις καθαρές ταμειακές ροές της Φάσης Α’ του έργου.
Ικανοποίηση για το ΚΟΔ των 300 εκατ. ευρώ
Ικανοποίηση επικρατεί στις τάξεις της ΑΒΑΞ, μετά την επιτυχή έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 300 εκατ. ευρώ, διάρκειας 7 ετών, που ανακοίνωσε χθες η θυγατρική της, ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις Μονοπρόσωπη. Η έκδοση καλύφθηκε πλήρως από τις συνεργαζόμενες βασικές τράπεζες του Ομίλου με συντονιστή διοργάνωσης και εκπρόσωπο διαχειριστή την Πειραιώς. Με τη συγκεκριμένη κίνηση η εταιρεία διασφαλίζει τα απαραίτητα κεφάλαια για να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις σε έργα Παραχώρησης και ΣΔΙΤ. Παράλληλα η μητρική ΑΒΑΞ, η οποία είναι και η κύρια κατασκευαστική εταιρεία του Ομίλου, περιορίζει πλέον τον δανεισμό της στις ανάγκες εκτέλεσης των έργων, ενώ γενικότερα βελτιώνονται οι όροι δανεισμού σε επίπεδο ομίλου και αναδιαρθρώνονται τα πιστωτικά όρια από τις τράπεζες για περαιτέρω ανάγκες του ομίλου όπως η έκδοση εγγυητικών, LCs κ.τ.λ. Καταγράφεται δε από τη διοίκηση ως ένα ακόμη «ορόσημο» για την εταιρεία μετά την αποεπένδυση από non-core ή ώριμα assets που προηγήθηκε, την κατακόρυφη μείωση του δανεισμού (η οποία θα συνεχιστεί) και την αύξηση του ανεκτέλεστου σε ιστορικά υψηλά με ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο έργων που έχει υψηλότερα περιθώρια κέρδους.
Το φετινό τοπίο στο επιχειρείν
Πιο αισιόδοξες για την προοπτική της ελληνικής οικονομίας εμφανίζονται οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις σε σχέση με τις μικρότερες, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΒΕΑ σε συνεργασία με την Deloitte. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι επιχειρήσεις με προσωπικό έως 10 άτομα εμφανίζουν μείωση στις πωλήσεις, ενώ οι περισσότερες από τις μεγάλες δήλωσαν υψηλότερο κύκλο εργασιών σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Σε επίπεδο κλάδων, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε μεταποίηση και τεχνολογίες πληροφοριών & επικοινωνιών και οι μεγαλύτερες πτώσεις τζίρου σε εμπόριο, υγεία & φαρμακοβιομηχανία καθώς και τις υπηρεσίες. Επίσης, ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων (άνω του 60% για τις μικρές και περίπου 70% των επιχειρήσεων με 51-250 άτομα) εξακολουθεί να έχει ή σκοπεύει να αποκτήσει εξαγωγική δραστηριότητα, ενώ οι μισές επιχειρήσεις του δείγματος προτίθενται να κάνουν επενδύσεις σημαντικού ύψους. Σημειώνεται βέβαια ότι οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να δηλώνουν ότι δεν έχουν ενστερνιστεί τα δυνητικά οφέλη από την πράσινη μετάβαση στον ίδιο βαθμό που τα αναγνωρίζουν για την ψηφιακή μετάβαση. Ωστόσο, παρατηρείται μία πρόοδος, σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, ως προς τη διάθεση της απαραίτητης τεχνογνωσίας σε θέματα πράσινης μετάβασης ειδικότερα. Οι περισσότερες επιχειρήσεις θεωρούν πως το φορολογικό πλαίσιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για την απρόσκοπτη δραστηριοποίησή τους και ακολουθούν γραφειοκρατία & θεσμικό πλαίσιο και οι πληθωριστικές πιέσεις.
Παρούσα και στην Κρήτη η HVA
Χθες υπεγράφη μελέτη για τη διαχείριση των υδάτων της Κρήτης ανάμεσα στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, την ολλανδική εταιρεία HVA, που θα αναλάβει τη μελέτη και την ΤΕΡΝΑ, η οποία θα πραγματοποιήσει τη δωρεά για τη χρηματοδότηση της μελέτης. Το στρατηγικό σχέδιο θα προβλέπει προληπτικά μέτρα αναδιάρθρωσης που πρέπει να ληφθούν τόσο σε τεχνική βάση (π.χ. κατασκευή αναχωμάτων, φραγμάτων, παρακαμπτήριων καναλιών) όσο και σε διοικητική βάση (π.χ. σχεδιασμός Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων). Θυμίζουμε ότι η HVA, όπως είχε αποκαλύψει στην «Κ» ο Μίλτος Γκουζούρης, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας, σχεδιάζει επενδυτικό πλάνο ύψους 500 εκατ. ευρώ με στόχο να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο της Θεσσαλίας. Η εταιρεία είχε παραδώσει στην κυβέρνηση στις αρχές Μαρτίου ολιστικό σχέδιο θωράκισης της Θεσσαλίας, σύμφωνα με το οποίο ο απαιτούμενος προϋπολογισμός για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους για την εκτροπή του Αχελώου, εκτιμάται γύρω στα 4,5 δισ. ευρώ.
Στη SWOT το Civitel στο Μαρούσι
Στη SWOT Hospitality περνάει το κτίριο που λειτουργεί σήμερα ως Civitel στη Λεωφόρο Κηφισίας, στο Μαρούσι. Η SWOT ήρθε σε συμφωνία με την Ολυμπιακή Επιτροπή για τη μίσθωση του ξενοδοχείου, για 25+10 χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΒΤ», σχεδιάζεται ανακαίνιση, ύψους 3 εκατ. ευρώ, μαζί με το rebranding. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο ξενοδοχειακό concept, με έντονο το στοιχείο του lifestyle και του gastronomy, στο μοντέλο άλλων μονάδων, που τρέχει η SWOT. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχει ακόμα αποφασιστεί αν το ξενοδοχείο θα μπει κάτω από την ομπρέλα διεθνούς ξενοδοχειακού brand. Μετά και την πρόσφατη συμφωνία με την Intracom Properties για το Olvos στα Κουφονήσια, η SWOT μπαίνει πιο ενεργά στις μισθώσεις μονάδων, αλλά και στα αστικά ξενοδοχεία. Η συγκεκριμένη κίνηση έγινε σε κοινοπραξία με τη Reds.
Το σχέδιο περικοπών της Unilever και η Ελλάδα
Στο πλαίσιο του παγκόσμιου προγράμματος παραγωγικότητας, η Unilever σχεδιάζει να προβεί σε 7.500 απολύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο και να επιτύχει συνολική εξοικονόμηση κόστους περίπου 800 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, είδαν το φως της δημοσιότητας δημοσιεύματα που θέλουν τη Unilever να εξετάζει την περικοπή του 1/3 των υπαλλήλων γραφείου στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2025, ή περίπου 3.200 θέσεις εργασίας. Το νέο μοντέλο λειτουργίας και οργανωτικής δομής αναμένεται να ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2025 και να ολοκληρωθεί μέσα στο ερχόμενο έτος. Σύμφωνα με τους στόχους του Προγράμματος, θα εστιάζει σε μια πιο ενοποιημένη οργάνωση ως One Unilever και στην περαιτέρω ενίσχυση της τεχνογνωσίας και της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας, υποστηρίζοντας τη σταθερότητα και την ευημερία της, μακροπρόθεσμα. Με ανακοίνωσή της η Unilever Hellas διευκρινίζει ότι «δεν έχει ακόμα καθοριστεί η νέα οργανωτική δομή για την Ελλάδα και, αντίστοιχα, δεν υπάρχουν πληροφορίες για τον αριθμό των θέσεων εργασίας που θα επηρεαστούν από την εφαρμογή αυτής της νέας δομής». Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι το πρόγραμμα παραγωγικότητας δεν αφορά το σύνολο της Unilever αλλά συγκεκριμένα τους ρόλους υπαλλήλων γραφείων, καθώς εξαιρούνται οι εργαζόμενοι που υπάγονται στο εργοστάσιο του Ρέντη και στα κέντρα διανομής Ρέντη και Σχηματαρίου. Στην Ελλάδα, σημειώνεται, οι επίσημες διαβουλεύσεις με το Σωματείο εργαζομένων έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο της ουσιαστικής επικοινωνίας που υπάρχει διαχρονικά μεταξύ της Διοίκησης της εταιρείας και των εκπροσώπων του Σωματείου, με κοινό στόχο την αμοιβαία συνεργασία προς όφελος των εργαζομένων.