Ποια είναι η εικαστική ερμηνεία της λέξης «Νοσοκομείο»; Το ομώνυμο έργο του Γιώργου Χατζημιχάλη που θα εκτίθεται από τις 10 Ιουνίου στο ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε της Βενετίας θα επιχειρήσει να δώσει τις απαντήσεις σε αυτό το ερεθιστικό ερώτημα. Στη χθεσινή επίσημη παρουσίαση της ελληνικής συμμετοχής στη μεγαλύτερη εικαστική διοργάνωση διεθνώς, ο καλλιτέχνης και η επιμελήτρια Κατερίνα Κοσκινά ανέλυσαν το σκεπτικό της πρότασης: «η δημιουργία αυτού του τόπου όπου η τέχνη είναι κατεξοχήν ταυτόσημη με την επιβίωση».
Ενότητες
Ο Χατζημιχάλης περιγράφοντας το «Νοσοκομείο», υπογράμμισε ότι πρόκειται για μια μικτής τεχνικής εγκατάσταση που αποτελείται από τέσσερα αλληλοσυμπληρούμενα μέρη: μια κατασκευή του κτιρίου του νοσοκομείου, έναν μεγάλο ζωγραφικό πίνακα που αποτυπώνει την κάτοψή του, προβολή σλάιντ που θα δείχνουν τη θέα από τα παράθυρα και τέλος ένα βίντεο με τίτλο «μια στιγμή και μια σκέψη από το μυαλό του κυρίου A. K. που λειτουργεί τόσο στο επίπεδο της προσωπικής όσο και της συλλογικής εμπειρίας».
Αιμοδοσία
Η Κατερίνα Κοσκινά μιλώντας για την καλλιτεχνική πορεία του Γ. Χατζημιχάλη, υπογράμμισε ότι «εμμένει στον όρο «ζωγράφος» και πως η ζωγραφική αποτελεί για εκείνον έναν τόπο φιλοσοφικό, γεωγραφικό, θεωρητικό και λογοτεχνικό». Εξυπακούεται ότι στο «Νοσοκομείο» θα συνυπάρχει η ζωγραφική με τα υπόλοιπα μέσα, ενώ στην όλη σύνθεση ενυπάρχει και η κοινωνική διάσταση που χαρακτηρίζει πολλά από τα έργα του καλλιτέχνη: στη σκεπή του περιπτέρου μας θα έχει τοποθετηθεί η σημαία του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου, ενώ οι θεατές θα παρακινούνται να συμμετάσχουν στην εθελοντική αιμοδοσία που θα πραγματοποιείται στην πόλη της Βενετίας στο πλαίσιο του έργου.
Η ελληνική συμμετοχή στην Μπιενάλε είναι φέτος ενισχυμένη, καθώς ο Νίκος Ναυρίδης κλήθηκε να παρουσιάσει έργα του στην παράλληλη έκθεση που διοργανώνουν οι δύο επιμελήτριες Ρόζα Μαρτίνες και Μαρία ντε Κοράλ.
Τα προβλήματα
Ο υφυπουργός Πολιτισμού Πέτρος Τατούλης τόνισε πως το υπουργείο θα συγχρηματοδοτήσει τις δύο συμμετοχές του Χατζημιχάλη και του Ναυρίδη με 300.000 και 20.000 ευρώ αντιστοίχως. Προσέθεσε ότι η χώρα μας και οι καλλιτέχνες της έχουν τη δυνατότητα να παίξουν σημαντικό ρόλο στο εξωτερικό πλην όμως δεν τοποθετήθηκε με σαφήνεια για το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό το βήμα. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά από τα πολιτιστικά ιδρύματα της περιφέρειας και όχι μόνον, εξακολουθούν να περιμένουν ακόμα την οικονομική ενίσχυση του ΥΠΠΟ. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν στον προγραμματισμό τους και εμφανίζονται αναξιόπιστα. Για να διακριθούμε στο εξωτερικό θα πρέπει πρώτα να εξυγιάνουμε την προβληματική κατάσταση που υπάρχει στο εσωτερικό.