Γράφοντας σενάρια στην Ελλάδα

Διαγωνισμούς, μαθήματα, εργαστήρια και masterclasses προσφέρει η Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδος

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι Αμερικανοί συνηθίζουν να λένε πως οποιαδήποτε καλή ταινία πρώτα απ’ όλα ξεκινάει από ένα άρτιο σενάριο. Γι’ αυτόν τον λόγο ίσως και στο Χόλιγουντ οι δουλειές είναι αρκετά ξεκάθαρα μοιρασμένες ανάμεσα σε σεναριογράφο και σκηνοθέτη, με τις δύο αρμοδιότητες σπάνια να ταυτίζονται, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη και στα μέρη μας. Η Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδος από την πλευρά της δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια, ώστε να προωθήσει τη δουλειά των επαγγελματιών του χώρου αλλά και να διδάξει στα νέα ταλέντα τα μυστικά της συγγραφής ενός κινηματογραφικού, τηλεοπτικού ή θεατρικού σεναρίου.

«Η εκπαίδευση είναι πολύ σημαντική αν θέλουμε οι επίδοξοι σεναριογράφοι να γίνουν σωστοί επαγγελματίες και να δουλέψουν με σύγχρονη ματιά. Το γεγονός ότι ένα θέμα ή μια τεχνική έκαναν επιτυχία πριν από 20 χρόνια δεν σημαίνει πως είναι κατάλληλα και για το σήμερα», μας λέει ο πρόεδρος της Ενωσης, Αλέξανδρος Κακαβάς. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα πέραν των μεμονωμένων μαθημάτων του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ, ελάχιστα είναι τα επικεντρωμένα στο σενάριο εκπαιδευτικά προγράμματα. Με αυτό κατά νουν, η ΕΣΕ διοργανώνει αυτόν τον καιρό κύκλο σεμιναρίων σε συνεργασία με το New York College, προσφέροντας θεωρητικά μαθήματα, εργαστήρια και masterclasses από καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου.

Οταν πάντως ρωτάμε τον κ. Κακαβά σχετικά με την πρόσφατη άνθηση της ελληνικής τηλεόρασης –σε ένα βαθμό και του σινεμά– και αν αυτή βοηθάει τους Ελληνες σεναριογράφους να δείξουν το ταλέντο τους, η απάντησή του είναι λιγότερη αισιόδοξη: «Δυστυχώς σε αυτή την περίπτωση η ποσότητα δεν εγγυάται και την ποιότητα. Οι περισσότερες από τις καινούργιες σειρές που βλέπουμε σε ιδιωτική και δημόσια τηλεόραση αποτελούν μεταφορές βιβλίων ή αντιγραφές σίριαλ του εξωτερικού· και στις δύο περιπτώσεις η δουλειά του σεναριογράφου είναι πολύ περιορισμένη. Οχι πως δεν υπάρχουν ιδέες και δημιουργική φαντασία, απλώς τα ευθυνόφοβα στελέχη των καναλιών συνήθως ζητούν μια “σίγουρη” επιτυχία, με το μικρότερο δυνατό κόστος».

Επειδή όπως είπαμε ασχολείται και με το θέατρο, από τις πιο σημαντικές δράσεις που τρέχει αυτές τις μέρες η ΕΣΕ είναι ο πανελλήνιος διαγωνισμός συγγραφής και ερμηνείας πρωτότυπου μονολόγου επί σκηνής, ο οποίος τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και της Περιφέρειας Αττικής, ενώ υποστηρίζεται από 22 δήμους σε όλη τη χώρα. Στόχος, όπως σημειώνει ο κ. Κακαβάς, είναι να κινητοποιηθούν οι δημιουργικές δυνάμεις (και) της περιφέρειας και να δοθούν κίνητρα ανεξαρτήτως ηλικίας σε ανθρώπους που θέλουν να εκφραστούν.

Διαγωνισμός υπάρχει και για το σινεμά και αφορά σενάριο μικρού μήκους, με θέμα σχετικό με το 1922, εξ αφορμής της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ενας τέτοιος διαγωνισμός της ΕΣΕ άλλωστε είχε αναδείξει το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» του Μάριου Πιπερίδη, το οποίο μέσω μιας διαδικασίας workshop εξελίχθηκε τελικά σε επιτυχημένη μεγάλου μήκους ταινία.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προγράμματα και τις δραστηριότητες της ΕΣΕ μπορεί κανείς να αναζητήσει στο senariografoi.gr.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT