«Ο Μολιέρος καταπιάστηκε με τα μείζονα θέματα»

«Ο Μολιέρος καταπιάστηκε με τα μείζονα θέματα»

Τετρακόσια χρόνια συμπληρώθηκαν στις 15 Ιανουαρίου από τη βάπτιση του Μολιέρου (η ακριβής ημερομηνία της γέννησής του είναι άγνωστη) και η Γαλλία ήδη εορτάζει τον σπουδαίο θεατρικό συγγραφέα, σκηνοθέτη και θιασάρχη

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τετρακόσια χρόνια συμπληρώθηκαν στις 15 Ιανουαρίου από τη βάπτιση του Μολιέρου (η ακριβής ημερομηνία της γέννησής του είναι άγνωστη) και η Γαλλία ήδη εορτάζει τον σπουδαίο θεατρικό συγγραφέα, σκηνοθέτη και θιασάρχη, που ενώ σκανδάλισε την αστική παρισινή κοινωνία της εποχής του και γνώρισε έντονες διώξεις, έφτασε να θεμελιώσει την «υψηλή κωμωδία», αλλά και να τροφοδοτήσει τη γαλλική γλώσσα –και όχι μόνο– με λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις, όπως ο «Αρχοντοχωριάτης» ή ο «Κατά φαντασίαν ασθενής».

Ενδεικτικά, στο πλαίσιο των εορτασμών, η Comédie-Française ανεβάζει σε σκηνοθεσία του Iβο φαν Χόβε την αρχική εκδοχή του «Ταρτούφου», που παραλίγο να στοιχίσει στον συγγραφέα την καριέρα του. Αποκαλυπτήρια αγαλμάτων έχουν προγραμματιστεί, εκδόσεις γραμματοσήμων, θεατρικά και μουσικά αφιερώματα, ενώ στις Βερσαλλίες, στον χώρο τέχνης Espace Richaud, πραγματοποιείται η έκθεση «Molière, 1622-2022: La fabrique d’ une gloire Nationale», που σκιαγραφεί τη ζωή και το σύμπαν του συγγραφέα μέσα από πίνακες, γλυπτά, κοστούμια, αντικείμενα, πρωτότυπες εκδόσεις έργων του ή και ημερολόγια του θιάσου του.

«Ο Μολιέρος καταπιάστηκε με τα μείζονα θέματα»-1
Η αφίσα της έκθεσης που πραγματοποιείται στον χώρο Espace Richaud.

H Ανδρομάχη Μοντζολή, ενδυματολόγος – σκηνογράφος, συμμετέχει στην έκθεση «Molière, 1622-2022: La fabrique d’ une gloire Nationale».

Στην έκθεση συμμετέχει η ενδυματολόγος, σκηνογράφος και αλλοτινή συνεργάτις της Comédie-Française Ανδρομάχη Μοντζολή, με κοστούμια, σχέδια και μακέτες που είχε φιλοτεχνήσει για την παράσταση «Μολιεριάδα», η οποία ανέβηκε το διάστημα 1996-1998 στο Θέατρο της Ημέρας, σε σκηνοθεσία Λάκη Κουρετζή και με τη συμμετοχή ηθοποιών όπως οι Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Γιώργος Μάζης, Eφη Παπαθεοδώρου, Γιώργος Κυριακίδης κ.ά. Hταν μια σκηνική σύνθεση δεκαπέντε έργων του Μολιέρου, που παρουσίαζε και στοιχεία από τη ζωή του και καλούσε το κοινό να συμμετάσχει μέσα από τη διαδικασία του θεατρικού παιχνιδιού.

Τα κοστούμια της παράστασης, που αργότερα φιλοξενήθηκαν στο θεατρικό βεστιάριο «Σημεία όψης», είχαν απαιτήσει μεγάλη έρευνα. «Hθελα να γνωρίζω», λέει στην «Κ» η Ανδρομάχη Μοντζολή, «πώς ένα ένδυμα μπορούσε, με κάποια προσθήκη ή αφαίρεση μερικών εξαρτημάτων, να μεταμορφωθεί πλήρως και να δίνει εντελώς άλλη εντύπωση, γιατί οι ηθοποιοί ερμήνευαν πολλούς ρόλους και αυτό σήμαινε γρήγορες και πλήρεις αλλαγές κοστουμιών και διάθεσης. Παράλληλα, χρειάστηκε έρευνα για την ένδυση των ανδρών και των γυναικών όλων των κοινωνικών τάξεων της εποχής και για ό,τι άλλο απαρτίζει το θέατρο του Μολιέρου. Κατασκευάστηκαν τελικά 68 κοστούμια, για τα οποία έπρεπε να διαλεχτούν υφάσματα βαρύτιμα ή που έδιναν αυτή την αίσθηση, καθώς και να επινοηθούν ευφάνταστα ραψίματα, για τις γρήγορες αλλαγές. Το θέμα των κοστουμιών ήταν μια ολόκληρη εκστρατεία».

«Ο Μολιέρος καταπιάστηκε με τα μείζονα θέματα»-2
Η Ανδρομάχη Μοντζολή συμμετέχει στην έκθεση στις Βερσαλλίες.

Στις σκέψεις της Ανδρομάχης Μοντζολή και του Θεάτρου της Ημέρας είναι να πραγματοποιήσουν το φθινόπωρο μια εκδήλωση αφιερωμένη στη «Μολιεριάδα», με τη συμμετοχή των εν ζωή συντελεστών και ηθοποιών, προκειμένου να μπει ένα ακόμη λιθαράκι στην επέτειο του μεγάλου συγγραφέα. «Ο Μολιέρος καταπιάστηκε με τα μείζονα θέματα που αφορούν τους ανθρώπους», καταλήγει η ενδυματολόγος και σκηνογράφος. «Κυρίως, μέσα από την κωμωδία στηλίτευσε τα πάθη, τις μανίες και τις υποκρισίες τους. Ασχολήθηκε με ελαττώματα όπως η ζήλια, το ψέμα και η απληστία, θέλοντας, όπως έγραφε, να τα διορθώσει μέσα από το γέλιο. Και όσο μεγάλωνε ηλικιακά, τα έργα του γίνονταν πιο σοβαρά, φτάνοντας να αγγίξουν, όπως στον “Ντον Ζουάν”, φιλοσοφικά ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT