Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Εκρηκτική η «Αθήνα» του Γαβρά στη Μόστρα

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Εκρηκτική η «Αθήνα» του Γαβρά στη Μόστρα

Το Σαββατοκύριακο στη Βενετία κύλησε μέσα σε παραζάλη και σε ουρές. Ουρές για τις κινηματογραφικές αίθουσες, ουρές για το πλοιάριο του Λίντο, για ένα σάντουιτς, ακόμη και για την τουαλέτα

1' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΕΝΕΤΙΑ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Το Σαββατοκύριακο στη Βενετία κύλησε μέσα σε παραζάλη και σε ουρές. Ουρές για τις κινηματογραφικές αίθουσες, ουρές για το πλοιάριο του Λίντο, για ένα σάντουιτς, ακόμη και για την τουαλέτα. Στην αίθουσα Τύπου τις ώρες αιχμής έμπαινες με χαρτάκι προτεραιότητας όπως στις τράπεζες… Γενικότερα, τα πλήθη που έχουν συρρεύσει φέτος στη Μόστρα σε συνδυασμό με την (απίστευτη) τουριστική κίνηση στην ίδια την πόλη, έχουν προκαλέσει ένα μίνι χάος.

Το μόνο που μπορεί να συγκριθεί με το τελευταίο, είναι ο χαμός που επικρατεί στην εναρκτήρια σκηνή –και βασικά σε ολόκληρο το πρώτο μέρος– του «Athena», της ταινίας του Ρομέν Γαβρά που συμμετέχει στο διαγωνιστικό του φετινού Φεστιβάλ. Ενας διοικητής αστυνομικού τμήματος κάνει δηλώσεις στους δημοσιογράφους κάπως μαγκωμένος. Κάτι πολύ κακό έχει συμβεί. Από κάτω μια ομάδα νεαρών ήδη φορούν κουκούλες και τελικά ορμούν εκτοξεύοντας βεγγαλικά, βόμβες μολότοφ, πέτρες. Ακολουθεί μακελειό μέχρι που οι επιτιθέμενοι διαφεύγουν με ένα βανάκι οδηγώντας ώς το οδόφραγμα της «Αθήνας». Ετσι λέγεται το συγκρότημα εργατικών κατοικιών στα προάστια του Παρισιού, που καθώς φαίνεται έχει εξεγερθεί.

Ολη αυτή την ώρα η κάμερα ακολουθεί κατά πόδας τη δράση, περιστρέφεται, κοιτάζει από ψηλά ή καρφώνεται πάνω στους ώμους των πρωταγωνιστών. Είναι μια εκπληκτικά σκηνοθετημένη χορογραφία· μια σκηνή δράσης που θα ζήλευε οποιοσδήποτε φτασμένος δημιουργός χολιγουντιανών μπλοκμπάστερ. Το θέμα της ταινίας του Γαβρά είναι η αστυνομική βία και όσα ανεξέλεγκτα μπορεί αυτή να προκαλέσει. Η εξέγερση στα παρισινά προάστια μόνο επιστημονική φαντασία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί και ο Γαβράς τη χειρίζεται με σκληρό ρεαλισμό, αριστοτεχνικά, τουλάχιστον μέχρι το σημείο που επιχειρεί να κάνει πολιτική με τα λόγια αντί με την εικόνα.

Ο ίδιος στη σχετική συνέντευξη Τύπου πάντως υποστήριξε (δικαίως) πως «πρόκειται για μια ταινία περισσότερο προσανατολισμένη στη δράση, δίχως καλούς ή κακούς. Το πρόβλημα της βίας στα προάστια είναι πολύ περίπλοκο. Οι άνθρωποι προσελκύονται στη βία από δυνάμεις συχνά μη ορατές. Το φιλμ δείχνει ακριβώς αυτό που συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις». Μπορεί αρκετοί στο παρελθόν να έχουν κατηγορήσει τον Ρομέν Γαβρά ότι είναι επιφανειακός ή πως η αισθητική των ταινιών του παραπέμπει υπερβολικά σε βιντεοκλίπ, ωστόσο το σκηνοθετικό επίτευγμα που παρουσιάζει εδώ είναι απλά μοναδικό και άξιο να συμπεριληφθεί στις βραβεύσεις του προσεχούς Σαββάτου. Οσο για τα υπόλοιπα ενδιαφέροντα, καλά και άσχημα, που είδαμε τις τελευταίες ημέρες στη Βενετία, θα μιλήσουμε περισσότερο στο επόμενο, πιο αναλυτικό σημείωμά μας, λίγο πριν από την επιστροφή μας στην Αθήνα.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT