Στον τρελό ρυθμό του Τζέρι Λι Λιούις και του ροκ εν ρολ

Στον τρελό ρυθμό του Τζέρι Λι Λιούις και του ροκ εν ρολ

Η σύντομη καριέρα του αρκούσε για να συμπεριληφθεί σε μία από τις πρώτες «τάξεις» του Rock & Roll Hall of Fame

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην αυτοβιογραφία του με τίτλο «Life», ο Κιθ Ρίτσαρντς αφιερώνει πολλές σελίδες μιλώντας για τους μουσικούς του ήρωες, σχεδόν όλοι από τη σκηνή των μαύρων μπλουζ του Μισισίπι και του Σικάγου. Ανάμεσά τους υπάρχουν σε περίοπτη θέση και λίγοι λευκοί: ο Ελβις, ο Τζόνι Κας, ο Τζέρι Λι Λιούις. Ο τελευταίος, που έφυγε από τη ζωή την περασμένη Παρασκευή σε ηλικία 87 ετών, ήταν ο τελευταίος επιζών του θρυλικού Million Dollar Quartet της Sun Records, αποτελούμενο ακόμη από τους Πρίσλεϊ, Κας, Καρλ Πέρκινς και Ρόι Ορμπισον. Πολλοί λένε και ο τελευταίος επιζών του αυθεντικού ροκ εν ρολ.

Οχι φυσικά με την έννοια του ρυθμού, αλλά με εκείνη της… επανάστασης. Οταν το 1957 ο Τζέρι Λι Λιούις κυκλοφόρησε το «Whole Lotta Shakin’ Goin’ On», το «shaking», το κούνημα δηλαδή, δεν ήταν ακριβώς αποδεκτό στη μουσική κουλτούρα των ΗΠΑ, ειδικά τη λευκή. Ηδη βέβαια, για 2-3 χρόνια, οι νεαρές Αμερικανίδες είχαν αρχίσει να λικνίζονται μανιωδώς στους ρυθμούς του Ελβις, ωστόσο κάτι τέτοια έμοιαζαν το λιγότερο παρακμιακά, αν όχι σκανδαλώδη, στην καθεστηκυία τάξη.

Σκεφτείτε λοιπόν τι συνέβη όταν λίγους μήνες αργότερα ο ξανθός νεαρός από τη Λουιζιάνα καβάλησε στην κυριολεξία το πιάνο επί σκηνής στην κορύφωση του καινούργιου χιτ του, «Great Balls of Fire». Με στίχους υπαινικτικούς, το τραγούδι αποτελεί επί της ουσίας μια κλασική εξομολόγηση καψούρας, στην περίπτωση αυτή όχι δακρύβρεχτης ή ματαιωμένης, αλλά μάλλον πανηγυρικής μέσα στη γενικότερη τρέλα του έρωτα. Το βασικό, όμως, ήταν η εκτέλεση. Το πιάνο έπαιρνε φωτιά καθώς τα δάχτυλα του δεξιοτέχνη Λιούις κινούνταν ταχύτατα σε ένα συνδυασμό από νότες και «κοπάνημα», από αυτά που κάνουν τα πόδια όποιου το ακούει να κινούνται σχεδόν αυτόματα.

Ο ίδιος ο Λιούις άλλωστε έδινε το σύνθημα κλωτσώντας πέρα τον πάγκο και παίζοντας όρθιος, ανεμίζοντας ταυτόχρονα την ξανθιά φράντζα του. Ο νεαρόκοσμος πίστευε πραγματικά πως είχε βρει έναν δεύτερο Ελβις. Ενα χρόνο αργότερα και έχοντας ηχογραφήσει μερικές ακόμη επιτυχίες, ο εκρηκτικός καλλιτέχνης αναχωρεί για περιοδεία στη Βρετανία· ο έφηβος Κιθ Ρίτσαρντς πιθανότατα τον περιμένει πώς και πώς. Οι δημοσιογράφοι ωστόσο μυρίζονται πως η 13χρονη κοπέλα που τον συνοδεύει είναι στην πραγματικότητα η τρίτη κατά σειρά σύζυγός του –και ξαδέλφη του–, και ο γάμος έχει γίνει ενώ εκείνος είναι ακόμη παντρεμένος με άλλη γυναίκα.

Το σκάνδαλο είναι μεγάλο, η περιοδεία περικόπτεται δραστικά και η καριέρα του Λιούις μπαίνει στον «πάγο» επ’ αόριστον. Μερικά χρόνια αργότερα εκείνος θα επανασυστηθεί στο κοινό ως κάντρι πλέον καλλιτέχνης, συνεχίζοντας μάλιστα υπό αυτήν την ιδιότητα να κάνει επιτυχίες επί δεκαετίες και αποτελώντας έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του είδους στην Αμερική. Κι όμως, αυτή η σχετικά σύντομη καριέρα στην πρώιμη ροκ ήταν ικανή να τον συμπεριλάβει σε μια από τις πρώτες «τάξεις» του Rock & Roll Hall of Fame, ήδη από τη δεκαετία του 1990.

Σε μία από τις πιο διάσημες σκηνές του ορίτζιναλ «Top Gun», ο Μάβερικ παρέα με τον κολλητό του, τον Γκους, τραγουδούν το «Great Balls of Fire», κάνοντας έτσι ερωτική εξομολόγηση στα κορίτσια τους. Στο περυσινό σίκουελ της ταινίας η σκηνή επαναλαμβάνεται με πολύ περισσότερο κόσμο –και αρκετά λιγότερο αυθορμητισμό– αλλά το ίδιο κέφι, αναγκάζοντας και τον θεατή-ακροατή του 21ου αιώνα να μπει για λίγο στον τρελό ρυθμό του Τζέρι Λι Λιούις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT