Κινηματογράφος 2023: Αισιοδοξία υπό προϋποθέσεις

Κινηματογράφος 2023: Αισιοδοξία υπό προϋποθέσεις

Η επίδοση του νέου «Avatar» αποτελεί χαρμόσυνη είδηση για την κινηματογραφική βιομηχανία, η οποία σημείωσε σημαντική ανάκαμψη μέσα στο 2022

2' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολα δείχνουν ότι ο Τζέιμς Κάμερον το έκανε πάλι το θαύμα του. Μέσα σε μόλις 21 μέρες από την κυκλοφορία του, το καινούργιο «Avatar: The Way of the Water» έχει ξεπεράσει το 1,5 δισ. δολάρια εισπράξεων στο παγκόσμιο box office. Περίπου το ένα τρίτο από αυτά προέρχεται από την (καθοριστική) αγορά της Βορείου Αμερικής. Υστερα από δύο σκοτεινά χρόνια πανδημίας το σινεμά ανασταίνεται· ή μήπως όχι; Ο ίδιος ο Αμερικανός σκηνοθέτης δήλωσε πρόσφατα πως το «Avatar» πρέπει να περάσει το φράγμα των 2 δισ. δολαρίων προκειμένου να θεωρηθεί «απλώς» επιτυχία.

Από μόνη της η συγκεκριμένη ιδέα φαντάζει εξωφρενική, αφού αν η ταινία φθάσει όντως ώς εκεί, δεν θα είναι απλώς επιτυχημένη, αλλά μία από τις πέντε πιο προσοδοφόρες όλων των εποχών. Από την άλλη, ένα φιλμ που κόστισε κοντά στα 500 εκατομμύρια δολάρια, χώρια η διαφημιστική καμπάνια, έχει προφανώς διαφορετικές απαιτήσεις από τον μέσο όρο στα ταμεία. Σε κάθε περίπτωση, η επίδοση του νέου «Avatar» αποτελεί χαρμόσυνη είδηση για την κινηματογραφική βιομηχανία, η οποία σημείωσε σημαντική ανάκαμψη μέσα στο 2022.

Η χρονιά άλλωστε συμπεριέλαβε άλλο ένα μπλοκμπάστερ, που έφθασε το 1,4 δισ. σε εισπράξεις, το «Top Gun: Maverick», ενώ οι πρώτες συνολικές εκτιμήσεις από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία αναφέρουν (πλέον) μια διαφορά περίπου 30% σε σχέση με την τελευταία χρονιά προ πανδημίας. Την αποδίδουν κυρίως στην έλλειψη ικανού αριθμού εμπορικών τίτλων στις αίθουσες σε σχέση με το 2019, υποστηρίζοντας όμως πως και αυτός ο παράγοντας θα έχει «διορθωθεί» μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους.

Στην Ελλάδα, πάλι, είναι λίγο πιο δύσκολο να συμμεριστούμε την αισιοδοξία. Το 2022 έκλεισε κοντά στα 5,4 εκατομμύρια εισιτήρια, σίγουρα βελτιωμένο σε σχέση με τα 3,2 εκατ. του 2021 –τότε βέβαια οι αίθουσες έμειναν επί μήνες κλειστές–, όμως σχεδόν 45% χειρότερο από τον αντίστοιχο απολογισμό του 2019. Το δε «Avatar» έχει φθάσει, μετά το τρίτο Σαββατοκύριακο προβολής, τις 260.000 εισιτήρια, νούμερο ικανοποιητικό μόνο αν το συγκρίνουμε με τον καταποντισμό του υπόλοιπου box office. Στη χώρα μας βέβαια έχουμε επιπλέον το φαινόμενο της υπερπληθώρας νέων κυκλοφοριών, που δεν αφήνει ειδικά τους λιγότερο διαφημισμένους τίτλους να «αναπνεύσουν» στην αίθουσα και να βρουν το όποιο κοινό τους.

Για να γυρίσουμε στη διεθνή σκηνή, όμως, οι περισσότερες εκτιμήσεις που προκρίνουν μια σχεδόν πλήρη ανάκαμψη έχουν μέσα τους μια βασική προϋπόθεση: την εύρεση ενός σημείου ισορροπίας ανάμεσα στις παραδοσιακές (στα σινεμά) και τις διαδικτυακές κυκλοφορίες. Το πρόσφατα γυρισμένο στην Ελλάδα «Glass Onion» με το αστεράτο καστ πήρε μόλις μία εβδομάδα προβολής στις αίθουσες και μόνο σε επιλεγμένες αγορές – στη χώρα μας για παράδειγμα πήγε κατευθείαν στην πλατφόρμα.

Παρ’ όλα αυτά οι επιδόσεις του έδειξαν πως το ίδιο το Netflix, που ξόδεψε δεκάδες εκατομμύρια στην παραγωγή του, θα είχε αποκομίσει σημαντικά κέρδη αν έδινε την ευκαιρία και τον χρόνο σε περισσότερους θεατές να δουν την ταινία στον κινηματογράφο, προτού να τη στρέψει στη μικρή οθόνη. Αυτό το τελευταίο το παραδέχθηκε ο ίδιος ο συνιδρυτής του Netflix, Ριντ Χάστινγκς, προαναγγέλλοντας (;) ίσως μια διαφορετική πολιτική για το μέλλον.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT