Η τελετή απονομής των μουσικών βραβείων Γκράμι, που έγινε τα ξημερώματα της Δευτέρας –για την Ελλάδα– στο Λος Αντζελες, σηματοδότησε την επίσημη στέψη μιας βασίλισσας αδιαμφισβήτητης εδώ και καιρό. Η Μπιγιονσέ, η απόλυτη ποπ σταρ του 21ου αιώνα, πρόσθεσε στη συλλογή της άλλα τέσσερα βραβεία και έγινε έτσι η καλλιτέχνις με τα περισσότερα Γκράμι (32) από οποιονδήποτε άλλον, άνδρα ή γυναίκα, στην ιστορία του θεσμού. Το αγαλματίδιο μάλιστα που της χάρισε το ρεκόρ ήρθε στην κατηγορία του καλύτερου χορευτικού/ηλεκτρονικού άλμπουμ (τέτοιο θεωρήθηκε το «Renaissance»), στην οποία η Μπιγιονσέ ήταν για πρώτη φορά υποψήφια. Η ίδια στον ευχαριστήριο λόγο της δήλωσε ευγνώμων, πέρα από τα αγαπημένα της πρόσωπα, και «στην queer κοινότητα για την αγάπη της και για το γεγονός ότι εφηύρε το συγκεκριμένο μουσικό είδος».
Ακόμη πιο ενδεικτικά, πάντως, του επιτεύγματος της Αμερικανίδας σταρ, αλλά και του σεβασμού που αυτή χαίρει μεταξύ των συναδέλφων της, ήταν όσα είπε για εκείνη από μικροφώνου η νικήτρια της ηχογράφησης της χρονιάς («About Damn Time»), Lizzo, η οποία την αποθέωσε κατασυγκινημένη, χαρακτηρίζοντάς την «καλλιτέχνιδα της ζωής μας». Τόσο η τελευταία, πάντως, όσο και οι άλλοι δύο νικητές των «καθολικών» βραβείων (εκείνων δηλαδή που συμπεριλαμβάνουν όλα τα μουσικά είδη) ήταν μάλλον αναπάντεχοι.
Την κορυφαία διάκριση για το άλμπουμ της χρονιάς κέρδισε ο Χάρι Στάιλς με το «Harry’s House», ο οποίος δήλωσε γενναιόδωρα πως «σε τέτοιες νύχτες είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως δεν υπάρχουν “καλύτεροι” στη μουσική», ενώ με τη σειρά του αποθεώθηκε χιουμοριστικά ως αντισυμβατικό σύμβολο του σεξ από τον παρουσιαστή Τρέβορ Νόα: «Οι γυναίκες πετάνε τα εσώρουχά τους σε αυτόν τον τύπο και μετά εκείνος τα φοράει και δείχνει πιο ωραίος από εκείνες με αυτά». Ο τίτλος του τραγουδιού της χρονιάς, τέλος, πήγε στη συγκινητική μπαλάντα «Just Like That» της 73χρονης μπλουζ/φολκ καλλιτέχνιδος Μπόνι Ράιτ, η οποία κατάφερε να υπερκεράσει ονόματα όπως η Αντέλ, ο Χάρι Στάιλς, ο Κέντρικ Λαμάρ, η Lizzo και η Μπιγιονσέ.
Ο τίτλος του τραγουδιού της χρονιάς πήγε στη συγκινητική μπαλάντα «Just Like That» της 73χρονης μπλουζ/φολκ καλλιτέχνιδος Μπόνι Ράιτ.
Στην τελετή απονομής, όμως, είχαμε και άλλα ενδιαφέροντα. Ιδιαίτερο κομμάτι αφιερώθηκε στην πιο δημοφιλή μουσική του καιρού μας, που είναι αναμφισβήτητα το χιπ-χοπ. Σύμφωνα με τα μέτρα των Αμερικανών, από όπου και το είδος ξεκίνησε, φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την άτυπη ιδρυτική του πράξη στις φτωχογειτονιές της Νέας Υόρκης. Στο πλαίσιο του εορτασμού απονεμήθηκε και το πρώτο βραβείο παγκόσμιας επιρροής «Dr. Dre», στον ίδιο τον Αμερικανό ράπερ και παραγωγό, την πιο επιδραστική φιγούρα ολόκληρης της χιπ-χοπ σκηνής τις τελευταίες τρεις δεκαετίες.
Λίγο πριν στη σκηνή είχε ανέβει ένας από τους πιο επιφανείς επιγόνους του Dr. Dre, ο Κέντρικ Λαμάρ, για να παραλάβει τρία βραβεία, σαρώνοντας τις ραπ κατηγορίες με το τελευταίο του άλμπουμ «Mr. Morale & the Big Steppers», το οποίο μάλιστα χαρακτήρισε από τα πιο δύσκολα πρότζεκτ της καριέρας του. Με το ελεύθερο πάντρεμα μεταξύ χιπ-χοπ και σχεδόν όλων των ειδών «μαύρης» μουσικής, που πρεσβεύει, ο Λαμάρ είναι σήμερα εκφραστής μιας κουλτούρας που δεν χωράει στα παραδοσιακά όρια και είδη. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με την Κιμ Πέτρας, μόλις τη δεύτερη τρανς καλλιτέχνιδα που βραβεύεται με Γκράμι, για τη συνεργασία της με τον Σαμ Σμιθ στο τραγούδι «Unholy». Καλώντας τους στη σκηνή, η Μαντόνα ανέφερε: «Αν σε αποκαλούν σοκαριστική, σκανδαλώδη, μπελά, προβληματική, προβοκατόρικη ή επικίνδυνη, τότε σίγουρα κάνεις κάτι καλά».
Ελληνικό χρώμα
Τέλος, δύο ακόμη αξιοπρόσεκτα επιτεύγματα της βραδιάς: η Βαϊόλα Ντέιβις, η οποία μπήκε στο κλειστό κλαμπ καλλιτεχνών που έχουν καταφέρει να κερδίσουν και τα τέσσερα μεγάλα βραβεία του θεάματος: Οσκαρ, Εmmy, Τόνι και Γκράμι, παίρνοντας το τελευταίο για το audiobook της αυτοβιογραφίας της με τίτλο «Finding Me». Επιπλέον, η ελληνικής καταγωγής μουσικοσυνθέτρια Στέφανι Οικονόμου βραβεύτηκε με το νεοσύστατο Γκράμι για το καλύτερο σάουντρακ σε βιντεοπαιχνίδι – συγκεκριμένα, στο δημοφιλέστατο «Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok».