Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως

Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως

Το όνομα του ζωγράφου Γιάκομπους Βρελ δεν είναι ευρέως γνωστό και δεν μπορεί να συγκριθεί σε απήχηση και αναγνωρισιμότητα με τα ονόματα των συγχρόνων του ζωγράφων του 17ου αιώνα

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το όνομα του ζωγράφου Γιάκομπους Βρελ δεν είναι ευρέως γνωστό και δεν μπορεί να συγκριθεί σε απήχηση και αναγνωρισιμότητα με τα ονόματα των συγχρόνων του ζωγράφων του 17ου αιώνα. Ο «χρυσός αιώνας» στην Ολλανδία έχει περάσει στην Ιστορία ως μια επανάσταση στη ζωγραφική, με την ανάδειξη της καθημερινής ζωής των αστών που απολάμβαναν τον πλούτο από την παγκοσμιοποίηση που επιχείρησαν οι Ολλανδοί. Ο «χρυσός αιώνας» συνδέθηκε επίσης και με νέα τεχνικά και εκφραστικά μέσα. Η τεχνολογία του χρώματος και η διδασκαλία της ζωγραφικής τέχνης είχαν προχωρήσει πολύ και γενιές νέων ζωγράφων εκπροσώπησαν την πρωτοφανή ακμή της ολλανδικής κοινωνίας εκείνα τα χρόνια.

Ο Βρελ υπήρξε ένας από εκείνους τους ζωγράφους που, για άγνωστους λόγους, η ιστορία της τέχνης δεν ανέδειξε. Ηταν το 1904, σε μια έκθεση Φλαμανδών ζωγράφων στο Λονδίνο, που ένας Ολλανδός ιστορικός της τέχνης ταυτοποίησε ένα έργο του Βρελ. Παραδόξως έως τότε ήταν γνωστό ως έργο του Βερμέερ και αποδιδόταν λανθασμένα σε αυτόν. Εδειχνε μια γυναίκα να ανάβει τη φωτιά στο τζάκι του σπιτιού της. Το γνώριμο εσωτερικό του ολλανδικού σπιτιού του 17ου αιώνα ήταν παρόν με τα πορσελάνινα πιάτα, τα κηροπήγια, την καρέκλα, το φυσερό. Αλλά και τα λοιπά έργα του Βρελ είναι κατά κανόνα εσωτερικά με σκηνές καθημερινότητας. Οσα είναι στην ύπαιθρο ή σε αστικό περιβάλλον δεν ταυτοποιήθηκαν εύκολα. Ο Βρελ παρέμεινε για πολλές δεκαετίες ένα μυστήριο και ακόμη η έρευνα γύρω από τη ζωή και το έργο του παραμένει ανοικτή.

Αυτή την περίοδο, το ονομαστό μουσείο της Χάγης, Mauritshuis, παρουσιάζει έκθεση αφιερωμένη στον Γιάκομπους Βρελ. Και τον συστήνει παγκοσμίως ως έναν παραγνωρισμένο ζωγράφο που αξίζει την προσοχή μας. Παρότι η περίπτωση του Βρελ είναι γνωστή και μελετάται για παραπάνω από 100 χρόνια, είναι σχετικά πρόσφατα που επιχειρείται μια περισσότερο συστηματική προβολή του. Η έκθεση στη Χάγη συμβάλλει αποφασιστικά προς αυτόν τον σκοπό. Ο λογαριασμός του Mauritshuis στο Ιnstagram διαδίδει συνεχώς την καλλιτεχνική αξία του Βρελ, προβάλλοντας διάφορα έργα από την έκθεση, σχεδόν όλα με σκηνές καθημερινού βίου στα γνώριμα από αντίστοιχα έργα εσωτερικά των σπιτιών της Ολλανδίας. «Ο Βρελ παραμένει ένα μυστήριο, αλλά τα έργα του αξίζει να ανακαλυφθούν», τονίζεται.

Ματιές στον κόσμο 

Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως-1
Φωτ. ARCHELLO

ΖΑΝΤΑΡ
Κέντρο Πολιτισμού

Η αλματώδης τουριστική ανάπτυξη της Κροατίας οδηγεί στην ανάγκη ανάδειξης του πολιτισμού. Στην πόλη Ζαντάρ, ένα σύμπλεγμα ανακτορικών κτιρίων ανασκευάστηκε σε σύγχρονο κέντρο πολλαπλών χρήσεων, 10.000 τ.μ. Εργο των αρχιτεκτόνων Ιβα Λατίλοβιτς και Ιγκόρ Πέντισιτς, το νέο κτίριο στο ιστορικό κέντρο θα φιλοξενεί εκθέσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα και θα περιλαμβάνει δύο αίθουσες συναυλιών, καθώς και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη.

Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως-2
Φωτ. ORANGERIE

ΠΑΡΙΣΙ
Τετράδια του Ματίς

Η έκθεση στο Μουσείο de l’Orangerie στο Παρίσι εστιάζει στις αναζητήσεις του Ανρί Ματίς στη διάρκεια της δεκαετίας του 1930. Ηταν τότε που εγκατάλειψε τη Γαλλία για να εξερευνήσει νέους ορίζοντες στις ΗΠΑ και στην Ταϊτή, και να συνδεθεί και με τα Cahiers d’ Art που είχε ιδρύσει ο Κριστιάν Ζερβός ήδη από το 1926. Η έκθεση φέρνει στο Παρίσι έργα που σπανίως ταξιδεύουν στην Ευρώπη, ενδεικτικά του διεθνούς κινήματος στον Μεσοπόλεμο. 

Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως-3
Φωτ. ELI WILNER

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η τέχνη της κορνίζας

Ο Ελι Ουίλνερ είναι ο ερευνητής που αποκατέστησε την κορνίζα στο έργο «Ο Ουάσιγκτον διασχίζει τον Ντέλαγουερ» για το Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης. Αφοσιωμένος στην ιστορία της κορνίζας, έχει αναλάβει περισσότερες από 15.000 αναθέσεις για αποκαταστάσεις. Ανάμεσα στους πελάτες του είναι ο Λευκός Οίκος, το Μετροπόλιταν, το Μουσείο του Γέιλ. Η ιστορική κορνίζα ως τομέας της τέχνης είναι σημαντική παράμετρος για την παρουσίαση των έργων. 

Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως-4
Φωτ. V&A

ΝΤΑΝΤΙ
Τάρταν

Η νέα έκθεση στο παράρτημα του Μουσείου Βικτόρια & Αλμπερτ στο Νταντί είναι αφιερωμένη στην παράδοση του σκωτσέζικου υφάσματος, γνωστού ως τάρταν. Η έκθεση παρακολουθεί την ιστορία, την εξέλιξη και τις απεριόριστες εφαρμογές των σχεδίων στις πολλές χρωματικές εφαρμογές τους μέσα από την τέχνη αλλά και την ποπ κουλτούρα. Διαφημίζεται ως ριζοσπαστική έκθεση ενός συντηρητικού θέματος με πάνω από 300 εκθέματα. 

Βρελ, ο Φλαμανδός ζωγράφος που αναδύθηκε από το ημίφως-5
Φωτ. JOHN O’ NEILL

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Φρανκ Γκέρι

Η Φιλαρμονική του Λος Αντζελες θα γιορτάσει την επέτειο των 20 χρόνων στο Συναυλιακό Κέντρο Γουόλτ Ντίσνεϊ, έργο του Καναδού αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι. Η Ορχήστρα αποφάσισε να τιμήσει τον 94χρονο αρχιτέκτονα με σειρά εορταστικών εκδηλώσεων. Θα δει επετειακό γκαλά τον Οκτώβριο καθώς και μια νέα παραγωγή για τον «Χρυσό του Ρήνου» του Βάγκνερ. Οι εκδηλώσεις θα πλαισιωθούν και από επιπλέον εικαστικές εκθέσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT