Ο «μπαρόκ» και αινιγματικός ιδιωτικός κόσμος της Ελενας Κυρκιλή

Ο «μπαρόκ» και αινιγματικός ιδιωτικός κόσμος της Ελενας Κυρκιλή

Η Ελενα Κυρκιλή γεννά παλίμψη στα μνήμης και ομορφιάς

2' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Ελενα Κυρκιλή γεννά παλίμψηστα μνήμης και ομορφιάς. Οι κατασκευές της αλλά και τα ζωγραφικά της έργα, πολλά από τα οποία είναι μεικτής τεχνικής, ορίζουν ένα σύμπαν όπου αιωρούνται οι αναμνήσεις και οι φαντασιώσεις όλων. Είναι ένα συνειρμικό πεδίο ονείρων και απωθημένων, μέσα στο οποίο απολύτως ελεύθερη από συμβάσεις και προσδοκίες, η καλλιτέχνις συνθέτει και ανασυνθέτει, με έναν τρόπο εκλεκτικιστικό, αντλώντας από την ιστορία της τέχνης, την ιστορία της καθημερινότητας και τη χώρα των βιωμάτων.

Στην έκθεσή της, στον πρώτο όροφο της Evripides Art Gallery (στο ισόγειο παρουσιάζονται ατμοσφαιρικά έργα της Ελιάνας Προκοπίου), ξεδιπλώνει νήματα αφηγήσεων. Διότι η Ελενα Κυρκιλή, σε όλη την πορεία της στον εικαστικό χώρο, διακρίνεται από τη δύναμη της φαντασίας της, την επινοητικότητά της, το βλέμμα της που μπορεί να αποσπάσει ένα θραύσμα και να το εντάξει σε ένα υπό δημιουργία έργο. Είναι γεννήτορας ιστοριών, που ξετυλίγονται αιφνιδιαστικά και απρόσμενα.

Σε αυτήν την έκθεση παρουσιάζει το αποτέλεσμα μιας εντατικής ζύμωσης με τα πράγματα που αγαπά. Εξπρεσιονιστικοί ουρανοί και στερεώματα γεμίζουν το βλέμμα μας λεπτοκεντημένοι με κολλάζ και σπαράγματα, με φιγούρες της ιταλικής αναγέννησης και του μπαρόκ, με την αινιγματική μορφή της Κόμισσας d’ Haussonville από τον διάσημο πίνακα του Ενγκρ, με το πρωινό στην εξοχή του Μανέ, με τη βυθισμένη στην ανάγνωση γυναίκα του Φραγκονάρ. Ο κόσμος της, αυτόφωτος και διαρκώς εφευρετικός, χωνεύει αυτά τα σπαράγματα δανείων και τα περιδινίζει μέχρι τελικής αφομοιώσεως. Τα εκβάλλει μετουσιωμένα αλλά διακριτά στη δική της χώρα της δημιουργίας. Τα παραδίδει σχολιασμένα, με χιούμορ, επενδεδυμένα με τη σαγήνη της μεταποίησης, της ανακύκλησης, της διάσπασης κάθε σοβαροφάνειας και γραμμικού κανόνα.

Η κριτικός τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα που επιμελείται την έκθεση συνοψίζει με ιδιαίτερο τρόπο αυτό που επιχειρεί η καλλιτέχνις: «Ολα συνυπάρχουν και αλληλοσυνδέονται. Γι’ αυτό και τα συνονθυλεύματα, τα ασαμπλάζ, κατέχουν προνομιακή θέση στο έργο της Κυρκιλή, διαμορφώνοντας ένα προσωπικό (και όχι σύγχρονο) μπαρόκ, το οποίο αναμφίβολα αντλεί γοητεία από το δαιδαλώδες σύμπαν του κιτς και τη σαγήνη του ψεύτικου».

Κοντά στα ζωγραφικά έργα της, που γεμίζουν το βλέμμα, οι κατασκευές της ποικίλλουν σε μέγεθος, πολυπλοκότητα και στόχευση. Στέκεσαι μπροστά τους και υποκλίνεσαι στην επινόηση και στην αισθητική, στην πλημμυρίδα των αισθήσεων με τις πιο απρόβλεπτες συγκατοικήσεις. Αντικείμενα, μορφές, φωτογραφίες, πορσελάνες, ταπετσαρίες, κουτιά, πώματα, κορνίζες, καθρέφτες, πουλιά, γεννούν μικρόκοσμους ονείρου και εξωτικής φαντασίας, ψευδαισθητικές αντανακλάσεις σε κάτοπτρα ενός δωματίου παραδοξοτήτων. Οι κορνίζες της, από οικογενειακές συλλογές, γίνονται μενταγιόν εικαστικών κομψοτεχνημάτων, σαν ψιθυριστές προσευχές δίπλα στις κωδωνοκρουσίες των μεγαλύτερων κατασκευών.

Θαυμάσια στημένη σαν εγκατάσταση, η έκθεση απλώνεται και αξιοποιεί τον ελκυστικό χώρο της Evripides Art Gallery δημιουργώντας οφθαλμαπάτες και κρυφούς οπτικούς άξονες.

H έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουνίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT