O Χίτσκοκ «στοιχειώνει» και τα θερινά

O Χίτσκοκ «στοιχειώνει» και τα θερινά

Επανέκδοση της πρώτης αμερικανικής ταινίας του μετρ του τρόμου

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ρεβέκκα ★★★★
ΘΡΙΛΕΡ (1940)
       Σκηνοθεσία: Αλφρεντ Χίτσκοκ
       Ερμηνείες: Λόρενς Ολίβιε, Τζόαν Φοντέιν

Αξίζει να σημειωθεί η αξία της ταινίας ως μαρτυρίας μιας άλλης κοινωνικής πραγματικότητας, όπου η θέση της γυναίκας ήταν διαφορετική – απαριθμούνται τουλάχιστον δύο φορές τα χαρακτηριστικά της καλής συζύγου…

Υποψήφια πριν από σχεδόν 80 χρόνια για 11 Οσκαρ –κέρδισε εκείνο της καλύτερης ταινίας– η πρώτη αμερικανική ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα στα θερινά σινεμά. Ο βαθύπλουτος χήρος Μάξιμ ντε Γουίντερ (Λόρενς Ολίβιε) γοητεύεται από μια πρόσχαρη νεαρή (Τζόαν Φοντέιν) κατά τη διάρκεια των διακοπών του στο Μόντε Κάρλο και αποφασίζει να την κάνει γυναίκα του. Οι δυο τους σύντομα επιστρέφουν στο επιβλητικό Μάντερλεϊ, το αρχοντικό της οικογένειας, όπου η νέα κυρία Ντε Γουίντερ θα πρέπει να συνηθίσει την αριστοκρατική ζωή. Αυτό ωστόσο δεν είναι καθόλου εύκολο, αφού κάθε της βήμα μοιάζει να το στοιχειώνει η παρουσία της Ρεβέκκας, της πολυαγαπημένης πρώτης συζύγου του άνδρα της, η οποία χάθηκε τραγικά στη θάλασσα.

Ο Βρετανός μετρ του σασπένς παρουσιάζει εδώ πολλά από τα στοιχεία που τον έκαναν στη συνέχεια κινηματογραφικό μύθο, κερδίζοντας με το «καλημέρα» τον θαυμασμό και του αμερικανικού κοινού. Τοποθετημένο βασικά στη γνώριμή του Αγγλία, το φιλμ ξεκινά παιχνιδιάρικα από το ηλιόλουστο Μόντε Κάρλο, όπου γίνεται η γνωριμία του νέου ζευγαριού, για να συνεχιστεί στο μάλλον ζοφερό, γοτθικό σκηνικό του Μάντερλεϊ. Εκεί στην αχανή έπαυλη, η άμαθη κοπέλα παλεύει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες περιτριγυρισμένη από σνομπ υπηρέτες (η οικονόμος της Τζούντιθ Αντερσον είναι απλώς ανατριχιαστική), αλλά και αντικείμενα που φέρουν όλα κεντημένο πάνω τους το «Ρ» της Ρεβέκκας.

Αυτό το πρώτο κομμάτι, το οποίο προσεγγίζει αριστοτεχνικά τα θέματα της μνήμης, της απώλειας και κυρίως της εμμονής, διαδέχεται το δεύτερο, το οποίο εξελίσσεται σε κανονικό θρίλερ με τις σχετικές ανατροπές, οι οποίες έρχονται να δώσουν νέο ενδιαφέρον στην υπόθεση και στους χαρακτήρες. Τους τελευταίους ερμηνεύουν με μια παλιομοδίτικη –αλλά τόσο ταιριαστή– χάρη, πρώτα από όλα οι δύο πρωταγωνιστές, Λόρενς Ολίβιε και Τζόαν Φοντέιν, με τη δεύτερη να ξεχωρίζει ιδιαίτερα στην εμβληματική σκηνή που αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χέρια της αντιμετωπίζοντας την οικονόμο. Υπέροχος σε δεύτερο ρόλο και ο Τζορτζ Σάντερς, ο οποίος ερμηνεύει με στυλ και γνήσιο βρετανικό φλέγμα τον ανταγωνιστή της ιστορίας.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί η σημερινή αξία της ταινίας ως μαρτυρίας μιας άλλης κοινωνικής πραγματικότητας, όπου η θέση της γυναίκας είναι πολύ συγκεκριμένη –απαριθμούνται τουλάχιστον δύο φορές τα χαρακτηριστικά της καλής συζύγου– και η αντίστοιχη συμπεριφορά των ανδρών είναι για… δικαστήριο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT