Τα ερτζιανά του κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη

Τα ερτζιανά του κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη

Εως τις 12 Ιουλίου, 14 ειδικά επιλεγμένες για το ραδιοφωνικό τους αποτύπωμα ταινίες θα προβληθούν στην ταράτσα της «Λαΐδας»

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με περισσότερο από έναν αιώνα Ιστορίας πια, το ραδιόφωνο έχει περάσει από διάφορες φάσεις. Κάποτε υπήρξε το μοναδικό μέσο που έφερνε ζωντανά τα νέα στους ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο. Μετέδιδε τη μουσική, τις νέες τάσεις, έδινε ελπίδα σε λαούς κατεχόμενων χωρών κατά τη διάρκεια πολέμων. Σχεδόν συνομήλικη και η τέχνη του σινεμά, της οποίας επίσης κατά καιρούς έχει κηρυχθεί ο «θάνατος», ωστόσο βρίσκεται ακόμη εδώ. Συχνά-πυκνά, μάλιστα, διασταυρώνει τους δρόμους της με το ραδιόφωνο, κάτι το οποίο φιλοδοξεί να κάνει και το αφιέρωμα «Radio Nights», το οποίο συνδιοργανώνουν από αύριο ο Αθήνα 9,84 και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Μέχρι τις 12 Ιουλίου 14 ειδικά επιλεγμένες για το ραδιοφωνικό τους αποτύπωμα ταινίες θα προβληθούν στην ταράτσα της «Λαΐδας».

«Η ιδέα ήταν να βρούμε ταινίες που έχουν να κάνουν με το μέσο και τους ανθρώπους του ή που να διατρέχουν τις σχέσεις των ανθρώπων με το ραδιόφωνο, καθώς αυτό υπάρχει παράλληλα με την καθημερινότητά τους. Θέλαμε επίσης φιλμ για όλα τα γούστα: ελληνικά, ξένα, έγχρωμα και ασπρόμαυρα, κλασικά ή της πιο πρόσφατης παραγωγής, μεγάλου και μικρού μήκους, έτσι ώστε να δούμε και την εξέλιξη του ραδιοφώνου από ένα μέσο που ακουγόταν μόνο με τον παραδοσιακό τρόπο, στις σημερινές του εφαρμογές που βρίσκονται σε κάθε πιθανή πλατφόρμα», μας λέει η γενική διευθύντρια του Αθήνα 9,84, Μαργαρίτα Μυτιληναίου.

Στις «Μέρες ραδιοφώνου» (8/7) του 1987, ο Γούντι Αλεν αφηγείται μια σειρά από διαφορετικές ιστορίες, αναμνήσεις από τα τέλη της δεκαετίας του 1930, όλες τους συνυφασμένες με τη χρυσή εποχή του ραδιοφώνου. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε και το «Good Morning, Vietnam» (8/7) του Μπάρι Λέβινσον, με τον Ρόμπιν Γουίλιαμς να δίνει ρεσιτάλ ως καυστικός εκφωνητής, που εργάζεται στον στρατιωτικό σταθμό της Σαϊγκόν, προκαλώντας αμηχανία στη στρατιωτική ηγεσία. Στο «Οι Γερμανοί ξανάρχονται» (10/7) του Σακελλάριου, με τον υπέροχο Βασίλη Λογοθετίδη, το ραδιόφωνο ενώνει τους διαφορετικούς χαρακτήρες μιας γειτονιάς. Το ίδιο συμβαίνει με τους απανταχού ΑΕΚτζήδες –και όχι μόνο– στο «1968» του Τάσου Μπουλμέτη, όπου οι πάντες κρέμονται από τα χείλη του εκφωνητή, Βασίλη Γεωργίου, καθώς η ελληνική ομάδα διεκδικεί το Κύπελλο Κυπελλούχων Ευρώπης στο κατάμεστο Παναθηναϊκό Στάδιο.

«Το ραδιόφωνο είναι μια εφεύρεση του 19ου αιώνα που απέκτησε μαζική απήχηση στον 20ό αιώνα και εξακολουθεί να έχει φανατικούς φίλους και κατά τον 21ο. Οι θεωρητικές διαμάχες στον 20ό αιώνα έφεραν σε αντιπαράθεση τους Αντόρνο και Χορκχάιμερ, οι οποίοι υποστήριζαν τις χειραγωγικές λειτουργίες των ΜΜΕ, όπως και του ραδιοφώνου, σε αντίθεση με τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, που υποστήριζε τις χειραφετητικές του δυνατότητες», σημειώνει από την πλευρά της η πρόεδρος της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού. Αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις του μέσου μπορεί κάποιος να τις διακρίνει και μέσα στις ταινίες του αφιερώματος, από την προπαγάνδα του «Μεγάλου δικτάτορα» μέχρι την απελευθερωτική ορμή του «American Graffiti» του Τζορτζ Λούκας.

Το πλήρες πρόγραμμα του αφιερώματος και τις ώρες προβολών μπορεί να αναζητήσει κανείς στο www.tainiothiki.gr.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT