Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης

Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης

Ο Εντουάρ Μανέ και ο Εντγκάρ Ντεγκά ήταν φίλοι, συνάδελφοι, αλλά και ανταγωνιστές στο Παρίσι του 1860 και του 1870, όταν ο κόσμος άλλαζε όπως και η τέχνη. Η μοντέρνα εποχή με τις νέες ιεραρχήσεις της χάραζε τότε

3' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Εντουάρ Μανέ και ο Εντγκάρ Ντεγκά ήταν φίλοι, συνάδελφοι, αλλά και ανταγωνιστές στο Παρίσι του 1860 και του 1870, όταν ο κόσμος άλλαζε όπως και η τέχνη. Η μοντέρνα εποχή με τις νέες ιεραρχήσεις της χάραζε τότε.

Η μεγάλη έκθεση που μπλέκει την τέχνη των δύο μεγάλων ζωγράφων του γαλλικού 19ου αιώνα έρχεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης από σήμερα, σε συνεργασία με το μουσείο Ορσέ στο Παρίσι, όπου έχει ήδη παρουσιαστεί προκαλώντας ατελείωτα πλήθη επισκεπτών. Είναι μια μεγάλη γαλλοαμερικανική σύμπραξη και τα δύο κορυφαία μουσεία περηφανεύονται που έχουν στις συλλογές τους τα περισσότερα και σπουδαιότερα έργα του Μανέ και του Ντεγκά. Κορυφαίο ανάμεσα στα έργα του Μανέ είναι η «Ολυμπία», που για πρώτη φορά διασχίζει τον Ατλαντικό. Είναι ένα σπάνιο γεγονός, μεγάλου συμβολισμού, τόσο για το εύρος της συνεργασίας ανάμεσα στα δύο μουσεία όσο και για τη σημασία του ίδιου του έργου και στην επίδρασή του στη διάδοση της νέας τέχνης της εποχής. Δεν είναι ότι είχε σοκάρει το γυμνό. Γυμνές Αφροδίτες υπήρχαν σε όλα τα εικαστικά «σαλόν» των Παρισίων. Ηταν ότι μια γυναίκα με αυτό το επάγγελμα πόζαρε σαν Αφροδίτη με αυτό το αποστασιοποιημένο ύφος δίπλα στη μαύρη θεραπαινίδα. Ηταν ένα σκάνδαλο αξιών και όχι ήθους. Ηταν μια ανατροπή κλίμακας. Δύο γυναίκες, η μία κοιτάζει έξω από τον πίνακα, η άλλη μέσα. Λευκή και μαύρη. Η λευκή ήταν που δέχθηκε τα πυρά της κριτικής, για την «αυθάδειά της».

Η έκθεση διερευνά την αλληλεπίδραση ανάμεσα στον Μανέ και στον Ντεγκά (ήταν σύγχρονοι, αλλά ο Μανέ πέθανε πολύ νεότερος) στο πλαίσιο των οικογενειακών σχέσεων, της φιλίας, των καλλιτεχνικών και πνευματικών κύκλων και των κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων στη Γαλλία στο τέλος της Β΄ Αυτοκρατορίας και μετά τον γαλλοπρωσικό πόλεμο του 1870. Οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν πάνω από 160 έργα. Είναι μια πολύ μεγάλη έκθεση, που εμβαθύνει επί της ουσίας και συμβάλλει σε ευρύτερη κατανόηση του κλίματος που επικρατούσε στο Παρίσι τον 19ο αιώνα, όταν η γαλλική πρωτεύουσα ήταν η πνευματική πρωτεύουσα της οικουμένης και η μήτρα κάθε προόδου στην τέχνη.

Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή έως τις 7 Ιανουαρίου και αναμένεται να σημειώσει ρεκόρ προσέλευσης. Στο Παρίσι, την περασμένη άνοιξη, είχε κόψει πάνω από 670.000 εισιτήρια.

Ματιές στον κόσμο 

Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης-1
Φωτ. NARIMAN El-MOFTY/THE NEW YORK TIMES  

ΜΑΡΟΚΟ
Καταστροφή τεμένους
Το ιστορικό και μεγάλης αξίας τέμενος Τινμάλ, του 12ου αιώνα, κατέρρευσε στους πρόσφατους σεισμούς του Μαρόκου. Ηταν σύμβολο ισχύος της μαυριτανικής εξάπλωσης στη βόρεια Αφρική και στην Ιβηρική Χερσόνησο. Το θλιβερό είναι ότι μόλις πρόσφατα είχε αποπερατωθεί η κοπιώδης επιστημονική αναστήλωση και αποκατάστασή του από ομάδα αρχαιολόγων, μηχανικών και ιστορικών που είχαν μελετήσει το ηλικίας 1.000 ετών μνημείο στο χωριό Τιμέλ, στην οροσειρά του Ατλαντα. 

Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης-2

ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ
Το σπίτι της Μέριλιν
Το 1962, έξι μήνες πριν πεθάνει, η Μέριλιν Μονρόε εγκαταστάθηκε στο καινούργιο της σπίτι στο Μπρέντγουντ της Καλιφόρνιας. Είναι ένα σπίτι στον συνήθη ισπανικό αποικιακό ρυθμό μέσα σε μεγάλο κήπο. Αν και έζησε για μικρό διάστημα εκεί, η Μέριλιν συνδέθηκε με το σπίτι και έως και σήμερα, πολλοί είναι όσοι αφήνουν ένα λουλούδι στη μνήμη της. Πρόσφατα εγκρίθηκε άδεια κατεδάφισής του, όμως το τοπικό συμβούλιο του Λος Αντζελες κινεί διαδικασία για να διασωθεί.

Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης-3

ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ
Θα ήταν 118 ετών
Η Γκρέτα Γκάρμπο γεννήθηκε τέτοια εποχή, Σεπτέμβριο, στη Στοκχόλμη. Ηταν το έτος 1905. Πέθανε 85 ετών, το 1990, αποτραβηγμένη από τα φώτα της δημοσιότητας. Οι αναφορές στην κινηματογραφική καριέρα της τις δεκαετίες του ’20 και του ’30 (με ελάχιστες εμφανίσεις κατά τη δεκαετία του ’40) μιλούν για μια ηθοποιό απολύτως ξεχωριστή, επιτομή της μοντέρνας γυναίκας. Η ομορφιά της και το αποτύπωμά της στην οθόνη παραμένουν έως σήμερα κομμάτι της ιστορίας του κινηματογράφου. 

Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης-4
Φωτ. COMISSIO TAPIES

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Αντόνι Τάπιες
Στο μουσείο Βozar των Βρυξελλών παρουσιάζεται μεγάλη έκθεση έργων του Καταλανού δημιουργού Αντόνι Τάπιες, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Ο Τάπιες έμεινε στην ιστορία των εικαστικών ως ένας τολμηρός καλλιτέχνης του εικοστού αιώνα, που πειραματίστηκε εξαντλητικά με τεχνικές, φόρμες και υλικά. Η έκθεση στις Βρυξέλλες συνδιοργανώνεται με το Ιδρυμα Τάπιες και το Μουσείο Ρέινα Σοφία, και συγκεντρώνει περισσότερα από 120 έργα ζωγραφικής, σχέδια και γλυπτά. 

Μανέ και Ντεγκά, η γένεση της μοντέρνας τέχνης-5
Φωτ. TIM VAN LAERE

ΡΩΜΗ
Νέα γκαλερί
Η διεθνής γκαλερί του Tim Van Laere ιδρύθηκε στην Αμβέρσα το 1997 και έκτοτε έχει σταθερή και έντονη παρουσία τόσο στην έδρα της, με πλήθος σύγχρονων καλλιτεχνών, όσο και στις φουάρ ανά τον κόσμο. Προσφάτως, η βελγική γκαλερί ανακοίνωσε ότι θα ανοίξει παράρτημα στη Ρώμη, σε ιστορικό κτίριο της ιταλικής πρωτεύουσας. Τα εγκαίνια έχουν οριστεί για τις 18 Νοεμβρίου και σηματοδοτούν την ένταξη της Ρώμης στο διεθνές δίκτυο των πολλών καλλιτεχνών που εκπροσωπεί η γκαλερί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT