Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Η αμερικανική ιστορία στον καθρέφτη

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Η αμερικανική ιστορία στον καθρέφτη

«Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού». Ο Μάρτιν Σκορσέζε καταγράφει γενναία την εξολόθρευση των Ινδιάνων

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού ★★★★
ΓΟΥΕΣΤΕΡΝ (2023)
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε
Ερμηνείες: Λεονάρντο ντι Κάπριο, Ρόμπερτ ντε Νίρο, Λίλι Γκλάντστοουν

Επειτα από την πανηγυρική πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Καννών, το τελευταίο, επικών διαστάσεων, φιλμ του Μάρτιν Σκορσέζε –σε παραγωγή της Apple TV– έρχεται στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο Ερνεστ (Λεονάρντο ντι Κάπριο) είναι ένας βετεράνος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος φτάνει στην Οκλαχόμα της δεκαετίας του 1920. Εκεί ερωτεύεται και τελικά παντρεύεται τη Μόλι (Λίλι Γκλάντστοουν), μια κοπέλα που ανήκει στην φυλή ιθαγενών Οσέιτζ, η οποία έχει πλουτίσει σημαντικά λόγω των κοιτασμάτων πετρελαίου που ανακαλύφθηκαν στη γη τους. Οσο περνάει ο καιρός, ωστόσο, τα μέλη της οικογένειας της Λίλι αρχίζουν να πεθαίνουν μυστηριωδώς, ενώ και άλλοι Οσέιτζ δολοφονούνται υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες. Οι έρευνες του νεοσύστατου FBI φαίνεται να οδηγούν στον Γουίλιαμ Χέιλ (Ρόμπερτ ντε Νίρο), κτηματία της περιοχής και θείο του Ερνεστ.

Ο Σκορσέζε τοποθετείται με γενναιότητα πάνω σε ένα θέμα που αποτελεί πληγή για την αμερικανική ιστορία· το θάρρος του δεν έγκειται τόσο στο ότι μιλάει ανοιχτά για την ίδια την εξολόθρευση των ιθαγενών πληθυσμών (το 2023 το κάνουν και αρκετοί άλλοι στις ΗΠΑ) αλλά ο τρόπος που την προσεγγίζει, τοποθετώντας μερικούς από τους λαμπρότερους σταρ του Χόλιγουντ στους χαρακτήρες των πιο αμφιλεγόμενων προσώπων της υπόθεσης. Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο, στον πιο μεταιχμιακό ρόλο της καριέρας του, είναι ξανά υποδειγματικός (και) ως έτερον ήμισυ της επίσης εξαιρετικής Λίλι Γκλάντστοουν. Η δική τους ιδιότυπη ιστορία αγάπης αποτελεί άλλωστε τον πυρήνα ενός φιλμ, που έχει σίγουρα χαρακτηριστικά γουέστερν, όσο και αστυνομικού θρίλερ, όμως βασικά διαπνέεται από ένα επίμονο τραγικό βάρος, βαθιά ανθρώπινο ως προς τη φύση του και ταυτόχρονα δραματουργικά αποτελεσματικό. Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει ότι από τη μαραθώνια διάρκεια (περίπου τρεισήμισι ώρες) λείπουν αυθεντικά αστείες σκηνές, αποτέλεσμα κυρίως μιας πικρής ειρωνείας που αναδεικνύει τα σκοτεινά γεγονότα εναργέστερα από οποιαδήποτε «ευθεία» κριτική.

Στο γραφείο καθηγητών ★★★
ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Ιλκέρ Τσατάκ
Ερμηνείες: Λεόνι Μπένες, Λέοναρντ Στέτνις

Η φετινή πρόταση της Γερμανίας για τα Οσκαρ –και πολυβραβευμένη στη χώρα της– καταφθάνει αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες. Πρωταγωνίστρια εδώ είναι η Κάρλα (Λεόνι Μπένες), μια νεαρή ιδεαλίστρια δασκάλα, η οποία αποφασίζει να ερευνήσει η ίδια το θέμα όταν ένας από τους μαθητές της θεωρείται ύποπτος για κλοπή. Παρ’ όλα αυτά, τα αναπάντεχα αποτελέσματα της έρευνας θα αναστατώσουν ολόκληρη τη σχολική κοινότητα, φέρνοντας αντιμέτωπη την Κάρλα από τη μία με τα ίδια τα ιδανικά της και από την άλλη με την οργή μαθητών, γονιών και (κάποιων) συναδέλφων.

Ο τουρκικής καταγωγής κινηματογραφιστής Ιλκέρ Τσατάκ αναδεικνύει μια σειρά κοινωνικών θεμάτων, φιλτραρισμένων μέσα από το ιδιαίτερο περιβάλλον του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα. Αρχικά εξαιρετικά δημοφιλής και αγαπητή ανάμεσα στους μαθητές της, η δασκάλα θα δει το κλίμα να αλλάζει και τα παιδιά να συσπειρώνονται εναντίον της, όταν κάποιοι άγραφοι κώδικες εμπιστοσύνης παραβιάζονται. Τα παιδιά άλλωστε, ως γνωστόν, μπορούν να γίνουν οι πιο σκληροί κριτές αν νιώσουν προδομένα. Από την πλευρά της, η Λεόνι Μπένες, που γνωρίσαμε στην αριστουργηματική «Λευκή κορδέλα», καταφέρνει εδώ να μεταδώσει άρτια το συναίσθημα της σταδιακά αυξανόμενης έντασης, που οδηγεί στην αναπόφευκτη (και λυτρωτική) έκρηξη του φινάλε.

Η Κινέζα ★★★½
ΔΡΑΜΑ (1967)
Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
Ερμηνείες: Αν Βιαζέμσκι, Ζαν-Πιερ Λεό

Μία από τις πιο «επαναστατικές» ταινίες του Γκοντάρ κυκλοφορεί σε ψηφιακά αποκατεστημένη επανέκδοση. Στο Παρίσι του 1967, ο επαναστατικός αναβρασμός που επικρατεί στα πανεπιστήμια ωθεί μια παρέα φοιτητών σε ατελείωτες συζητήσεις γύρω από θέματα ιδεολογίας και πολιτικής δράσης. Καταλήγοντας στη μαοϊκή εκδοχή του κομμουνισμού, κλείνονται σε ένα διαμέρισμα μελετώντας εντατικά το «κόκκινο βιβλίο» του Μάο και στη συνέχεια αποφασίζοντας να αναλάβουν ένοπλη δράση, προκειμένου να απελευθερώσουν τις μάζες από τον καπιταλιστικό ζυγό. Στο κατώφλι του Μάη του ’68, ένας Γκοντάρ, κυριευμένος από τα ιδεώδη της εποχής, απεικονίζει ένα κίνημα πολύχρωμο και ριζοσπαστικό, ενώ ταυτόχρονα περιφρονεί τις περισσότερες από τις (τότε) συμβάσεις της κινηματογραφικής γλώσσας.

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Η αμερικανική ιστορία στον καθρέφτη-1
Με αδιαφορία για τους συμβατικούς κανόνες της κινηματογραφικής αφήγησης, ο Γκοντάρ κάνει τη δική του επανάσταση στην ταινία «Η Κινέζα».

Paw Patrol: η σούπερ ταινία ★★
ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2023)
Σκηνοθεσία: Καλ Μπρούνκερ
Ακούγονται: Μυρτώ Ναούμ, Θανάσης Μαυρογιάννης

Τα κουτάβια του Paw Patrol αποκτούν δυνάμεις υπερήρωα όταν ένας μαγικός μετεωρίτης πέφτει στην Πόλη της Περιπέτειας. Τα πράγματα, ωστόσο, παίρνουν επικίνδυνη τροπή όταν ο μεγαλύτερος αντίπαλός τους, ο δήμαρχος Χάμντινγκερ, δραπετεύει από τη φυλακή και συνεργάζεται με μια παλαβή επιστήμονα, προκειμένου να βάλει στο χέρι τις υπερδυνάμεις τους.

Πλέον, η παρέα των κουταβιών θα πρέπει να σταματήσει τους κακούς προτού είναι αργά, καθώς η μοίρα της πόλης τους κρέμεται από μια κλωστή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT