Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη

Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη

Οι αδελφοί Πιτσιρίλι βρίσκονται πίσω από αναρίθμητα γλυπτά, φρίζες και μνημεία στη Νέα Υόρκη. Αρχίζοντας από το εργαστήριό τους στο Μπρονξ, τη δεκαετία του 1890, τα έξι αδέλφια Πιτσιρίλι, μετανάστες από την Ιταλία, έπαιρναν τη μία παραγγελία μετά την άλλη

3' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι αδελφοί Πιτσιρίλι βρίσκονται πίσω από αναρίθμητα γλυπτά, φρίζες και μνημεία στη Νέα Υόρκη. Αρχίζοντας από το εργαστήριό τους στο Μπρονξ, τη δεκαετία του 1890, τα έξι αδέλφια Πιτσιρίλι, μετανάστες από την Ιταλία, έπαιρναν τη μία παραγγελία μετά την άλλη. «Τα έργα τους είναι παντού», λέει η Θέιερ Τολς, επιμελήτρια της αμερικανικής ζωγραφικής και γλυπτικής στο Μητροπολιτικό Μουσείο. «Δεν είναι μόνο το μνημείο των πυροσβεστών και το Φρικ, είναι το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, είναι το Μουσείο του Μπρούκλιν. Είναι παντού όπου ξέρεις και όπου δεν ξέρεις».

Τα αδέλφια –Φερούτσιο, Ατίλιο, Φούριο, Τζετούλιο, Μαζανιέλο και Οράτσιο– είχαν διπλή επαγγελματική ιδιότητα. Η κύρια εργασία τους ήταν η εκτέλεση μεγάλων έργων που είχαν σχεδιάσει φημισμένοι γλύπτες, όπως ο κορυφαίος Αμερικανός γλύπτης Ντάνιελ Τσέστερ Φρεντς (1850-1931), που είναι ο δημιουργός του Μνημείου για τον Λίνκολν στην Ουάσιγκτον. Παράλληλα, όμως, δημιουργούσαν και δικά τους, πρωτότυπα έργα. Ο Ατίλιο και ο Φούριο είχαν λάβει ακαδημαϊκή εκπαίδευση στη Ρώμη, και ο Ντάνιελ Τσέστερ Φρεντς τους εκτιμούσε τόσο, ώστε πήρε δικά τους έργα για το Μητροπολιτικό Μουσείο, όταν είχε διοικητική θέση στις αρχές του 20ού αιώνα. Τόσο ο Ατίλιο όσο και ο Φούριο ήταν ο καθένας χωριστά ένας εξαιρετικός γλύπτης. Παρ’ όλα αυτά, τα αδέλφια Πιτσιρίλι ξεχάστηκαν με τον χρόνο, σκιασμένοι από την αίγλη μεγάλων Αμερικανών γλυπτών. Η περίπτωσή τους έρχεται στο φως χάρη σε ένα ντοκιμαντέρ, που δημιουργεί τα τελευταία δύο χρόνια ο 63χρονος κινηματογραφιστής από την Αργεντινή, Εντουάρντο Μόντες-Μπράντλεϊ. Η ταινία με τίτλο «Ο ιταλικός παράγων» είναι το πορτρέτο των αδελφών Πιτσιρέλι. Δεν σκιαγραφούνται ως τυπικοί, ανειδίκευτοι μετανάστες, αλλά ως ταλαντούχοι δημιουργοί που σφράγισαν τη δημόσια τέχνη στη Νέα Υόρκη. Οπως τονίζει ο Μόντες-Μπράντλεϊ, οι Πιτσιρέλι αξίζουν τον σεβασμό μας. «Ηταν κορυφαίοι στην τέχνη τους», λέει. Η οικογένειά τους προερχόταν από τη Μάσα, στην Τοσκάνη, εκεί όπου τα αδέλφια μεγάλωσαν. Εκεί ήταν το κέντρο εξόρυξης μαρμάρου της Καράρα. Οι Πιτσιρέλι, γνώστες της τέχνης, βρήκαν αμέσως δουλειά στη Νέα Υόρκη, καθώς πολλοί Αμερικανοί γλύπτες έφτιαχναν τα γλυπτά τους σε πηλό και μετά τα χύτευαν σε γύψο. Οι Ιταλοί αναλάμβαναν να μεταφέρουν τις δημιουργίες αυτές σε πέτρα. Είχαν τα εργαλεία, την τεχνική, την εμπειρία και το ταλέντο.

Ματιές στον κόσμο

Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη-1

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η γενιά του «Γουίντρας»
Στη Νάσιοναλ Πόρτρετ Γκάλερι του Λονδίνου εγκαινιάστηκε η έκθεση με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που παρήγγειλε ο βασιλιάς Κάρολος Γ΄. Θέμα της είναι η γενιά του «Γουίντρας», όπως συμβολικά ονομάστηκε η μετανάστευση από την Καραϊβική προς το Ηνωμένο Βασίλειο το 1948, με κύματα έως τη δεκαετία του ’70. Το πλοίο «Γουίντρας» έκανε την πρώτη μεταφορά 1.027 μεταναστών. Πολλοί εξ αυτών είχαν υπηρετήσει στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ήρθαν στην Αγγλία για να καλύψουν κενές θέσεις εργασίας. 

Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη-2

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Μαξ Μπέκμαν
Στη Neue Galerie της Νέας Υόρκης, ειδικευμένη στην τέχνη της κεντρικής Ευρώπης της περιόδου 1880-1940, η νέα έκθεση είναι μια πύλη γνωριμίας με τον Γερμανό ζωγράφο Μαξ Μπέκμαν (1884-1950). Με τίτλο «Μαξ Μπέκμαν: τα έργα της δημιουργίας, 1915-1925», η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 100 έργα προερχόμενα από μουσεία και συλλογές στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Είναι η περίοδος κατά την οποία ο Μπέκμαν κινήθηκε από τις ιμπρεσιονιστικές καταβολές του στις αρχές του Νέου Αντικειμενισμού. 

Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη-3

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Ο Κλιμτ και οι άλλοι
Ηταν τόσο μεγάλη η προσέλευση του κοινού στην έκθεση «Secessions» (Αποσχίσεις) στην Παλαιά Εθνική Πινακοθήκη του Βερολίνου, ώστε η έκθεση πήρε παράταση έως τις 5 Νοεμβρίου. Με έμφαση στον επαναστατικό τρόπο του Γκούσταφ Κλιμτ στη Βιέννη, του Φραντς φον Στουκ στο Μόναχο και του Μαξ Λίμπερμαν στο Βερολίνο, η έκθεση είναι ένα παράθυρο στον κόσμο του 1900, με σχεδόν 200.000 επισκέπτες. Από τον Μάιο ώς τον Οκτώβριο του 2024 θα μεταφερθεί στη Βιέννη. 

Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη-4

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η Φιλαρμονική για τους νέους
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υιοθετεί νέα πολιτική φθηνών εισιτηρίων για νέους έως 30 ετών. Δέσμευση είναι κανένα εισιτήριο να μην ξεπερνά τις 20 στερλίνες, ούτως ώστε να ενισχυθεί η προσέλευση των νέων στις συναυλίες της κλασικής μουσικής. Το μόνο που απαιτείται από τους ενδιαφερομένους είναι να συμπληρώσουν το e-mail τους και θα λαμβάνουν τις προσφορές της ορχήστρας την πρώτη Δευτέρα κάθε μήνα. Θα υπάρχουν και προσφορές για ένα ποτό και μια περιήγηση πίσω από τη σκηνή. 

Οι Ιταλοί γλύπτες που γέμισαν αγάλματα τη Νέα Υόρκη-5

ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ
Στέλλα Μάρις
Στις 12 Δεκεμβρίου 2023, θα γίνει η διανομή σε πλατφόρμες μιας ταινίας του 1918 με τη Μέρι Πίκφορντ. Είναι η βωβή ταινία «Στέλλα Μάρις», διάρκειας 80 λεπτών, που στην εποχή της είχε σημειώσει μεγάλη επιτυχία, βασισμένη σε ένα μελοδραματικό μυθιστόρημα της εποχής. Η ταινία αποκαταστάθηκε από το αρχείο της Paramount και συνοδεύεται από νέα μουσική σύνθεση των The Graves Brothers. Η αρχική ταινία ήταν μια παραγωγή της ίδιας της Μέρι Πίκφορντ. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT