Η «Κ» στην PAD London: Τέχνη και ντιζάιν μαζί

Η «Κ» στην PAD London: Τέχνη και ντιζάιν μαζί

Φουάρ για οbjets d’art και διακόσμησης

3' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

– Είστε κατσίκα;
– Οχι, πίθηκος.
– Δηλαδή είστε έξυπνη, πνευματώδης και περίεργη. Σωστά; Και με έντονη την αίσθηση του χιούμορ!

Μόλις έχω περάσει την πύλη της PAD London και έχω σταματήσει μπροστά στο μίνιμαλ περίπτερο των εκδόσεων Taschen και του Aϊ Γουεϊγουέι (μαύρο φόντο, ξύλινες προθήκες, χρυσά γράμματα), όχι για να ακούσω το… ψυχογράφημά μου αλλά για να θαυμάσω τα έργα του διάσημου Κινέζου καλλιτέχνη. Ηταν 2012 όταν παρουσίασε για πρώτη φορά στο LACMA, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Λος Αντζελες, δώδεκα υπερμεγέθη χάλκινα κεφάλια ζώων, όσα υπάρχουν στο κινεζικό ωροσκόπιο. Ηταν ένας φόρος τιμής στα αντίστοιχα γλυπτά του 18ου αιώνα που κοσμούσαν το πάλαι ποτέ Θερινό Ανάκτορο του Πεκίνου. Και να που, μια δεκαετία μετά, επιστρέφει με το «Zodiac Project» ή αλλιώς τον «Κύκλο των ζώων», αλλάζοντας όμως την κλίμακα: σχεδιάζοντας μικροσκοπικά γούρια από χρυσό.

«Η φετινή επιλογή των αντικειμένων έγινε με στόχο να αφηγηθούμε ιστορίες του γαλλικού κινήματος της Art Deco», λέει η Βέτα Τσουκαλά που συμμετείχε στην έκθεση.

Η παρουσία τους στη σημαντικότερη ετήσια φουάρ στον κόσμο –για τα αντικείμενα τέχνης και διακόσμησης, τη φωτογραφία και τα κοσμήματα–, που ιδρύθηκε το 1998 από τον «ανήσυχο» Γάλλο γκαλερίστα και αντικέρ Πατρίκ Τερέν, ήταν ομολογουμένως μια ευχάριστη έκπληξη, μια όμορφη πινελιά τέχνης. Στην PAD Design and Art, άλλωστε, η τέχνη και το ντιζάιν πάνε πάντα μαζί. Οπου και αν πραγματοποιείται, στο Παρίσι, στο Λονδίνο ή στο Μονακό, συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πλήθους συλλεκτών, ντιζάινερ και, φυσικά, φιλότεχνων.

Η «Κ» στην PAD London: Τέχνη και ντιζάιν μαζί-1
Η είσοδος της PAD London, στην πλατεία Μπέρκλεϊ.

Ειδικά η λονδρέζικη PAD, που φέτος έκλεισε τα δεκαπέντε χρόνια της, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, έχοντας αρκετές διαφορές από την αντίστοιχη παρισινή. Η έμπειρη Βέτα Τσουκαλά, που έχει διανύσει πολλά χιλιόμετρα στον χώρο της εσωτερικής αρχιτεκτονικής και διακόσμησης, το ξέρει καλά, λόγω της πολυετούς συμμετοχής της σ’ αυτήν. «Στο Παρίσι αποτυπώνονται οι διεθνείς τάσεις, οι επισκέπτες γνωρίζουν αρκετά για το ντιζάιν και την τέχνη και θέλουν να εμπλουτίσουν ακόμα περισσότερο τις γνώσεις τους, μας θέτουν καίρια ερωτήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αγοράζουν οbjets d’art, έπιπλα και custom made αντικείμενα εξαιρετικής ποιότητας, τα οποία συνδυάζουν τη χρηστικότητα με την καλλιτεχνική αξία, με την υπογραφή πάντα γνωστών σχεδιαστών ή καλλιτεχνών. Στο Λονδίνο, όμως, γίνονται οι περισσότερες πωλήσεις. Οι άνθρωποι έρχονται αποφασισμένοι, δεν… αναλώνονται σε πολλές συζητήσεις, το βλέπουν ως επένδυση. Από τη μια πλευρά της Μάγχης, λοιπόν, είναι το πρεστίζ και από την άλλη το χρήμα».

Ρεκόρ επισκεψιμότητας

Φέτος, η PAD του Λονδίνου απέδειξε για μία ακόμα φορά τη δυναμική της, πετυχαίνοντας ρεκόρ επισκεψιμότητας την πρώτη ήδη μέρα της: 6.100 άτομα. Στις 15 Οκτωβρίου, οπότε έπεσε η αυλαία, το κοντέρ μετρούσε 29.200 επισκέπτες. «Ο κορωνοϊός φαίνεται πως ωφέλησε και την τέχνη, και το ντιζάιν», συνεχίζει η κ. Στεφανίδου. «Μας έκανε να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με το σπίτι μας, να το εκτιμήσουμε με ουσιαστικό τρόπο. Το θέλουμε πιο λειτουργικό αλλά και πιο προσεγμένο, ομορφότερο. Ετσι ισχυροποιούνται ολοένα και περισσότερο εκθέσεις με το κύρος της PAD».

Η «Κ» στην PAD London: Τέχνη και ντιζάιν μαζί-2
Το «Zodiac Project» ή «Κύκλος των ζώων», του Aϊ Γουεϊγουέι, που επανήλθε δέκα χρόνια μετά την παρουσίασή του, ως χρυσά γούρια.

Εξήντα δύο περίπτερα από όλο τον κόσμο στήθηκαν στην πλατεία Μπέρκλεϊ, στην καρδιά του Μέιφερ. Ανάμεσά τους, μόνο ένα ελληνικό: της Γκαλερί Στεφανίδου Τσουκαλά. «Η φετινή επιλογή των αντικειμένων έγινε με στόχο να αφηγηθούμε ιστορίες του γαλλικού κινήματος της Art Deco (1910-1935), να αποτυπώσουμε τη σύνδεσή του με το σήμερα και να παρουσιάσουμε στο κοινό μας έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που πιάνουν αυτό το νήμα και το φέρνουν μέχρι εδώ», εξηγεί η κ. Τσουκαλά. Αυτή η αφήγηση ξεδιπλώθηκε με δύο εκπληκτικά χειροποίητα ερμάρια του διάσημου Γάλλου επιπλοποιού Ζιλ Λελέ (1883 – 1961), με ένα μοναδικό χάλκινο γλυπτό του Takis, με τους πίνακες και τα γλυπτά (εμπνευσμένα από αρχαίες Ελληνίδες θεές) της Κέλι Μπεντροσιάν από την Αρμενία, ένα πολυμορφικό τραπέζι – γλυπτό του Κώστα Σπανιάρ, αλλά και με δύο έργα του γιου του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, Νικόλαου Γλύξμπουργκ, μεταξύ άλλων.

Η Βέτα και η Λώρα, μητέρα και κόρη, επέστρεψαν ενθουσιασμένες από τη βρετανική πρωτεύουσα. Το περίπτερό τους ήταν ανάμεσα σε εκείνα που ξεχώρισαν. Ηδη σκέφτονται το επόμενο κόνσεπτ, για την PAD London 2024, το οποίο σίγουρα θα συζητηθεί. Οχι, δεν θα το αποκαλύψουμε από τώρα. Ολα στην ώρα τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT