Ο Νίκος Περάκης της σάτιρας και της υψηλής αισθητικής

Ο Νίκος Περάκης της σάτιρας και της υψηλής αισθητικής

Προχθές, που έγινε η απονομή του Χρυσού Αλέξανδρου του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στον δημοφιλή σκηνοθέτη Νίκο Περάκη, η βραδιά ήταν πολύ συγκινητική, εορταστική και, κυρίως, όλη δική του

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Προχθές, που έγινε η απονομή του Χρυσού Αλέξανδρου του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στον δημοφιλή σκηνοθέτη Νίκο Περάκη, η βραδιά ήταν πολύ συγκινητική, εορταστική και, κυρίως, όλη δική του. Γιατί από χθες αργά το απόγευμα, το Ολύμπιον, οι Αποθήκες του Λιμανιού, όλη η διοργάνωση και ένα μέρος της πόλης ασχολείται με τη Μόνικα Μπελούτσι. Η παρουσία της προκαλεί, εκτός από κοσμοσυρροή, και πονοκέφαλο με την τήρηση προγραμμάτων και ασφάλειας.

To βράδυ της Τρίτης, όμως, οι θεατές του Ολύμπιον απόλαυσαν την ελληνική κινηματογραφική σάτιρα σε μία από τις καλύτερες στιγμές της με την προβολή της ταινίας «Βίος + πολιτεία» (1987), αλλά και τον σκηνοθέτη της σε εξαιρετική φόρμα παρά το ατύχημα που είχε το πρωί. Χάζευε, όπως είπε, τη θέα στη θάλασσα και έπεσε στο πλακόστρωτο («εκτινάχτηκε») χωρίς, ευτυχώς, να τραυματιστεί.

Τον Νίκο Περάκη προλόγισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης και η «έκπληξη» της βραδιάς ήταν η παρουσία του πολυβραβευμένου, οσκαρικού, Γερμανού σκηνοθέτη Φόλκερ Σλέντορφ, ο οποίος ταξίδεψε ειδικά για να δώσει με τα χέρια του τον Χρυσό Αλέξανδρο στον φίλο και συνεργάτη του.

Μίλησε εκτενώς για την αρχή της γνωριμία τους το 1972 (όταν ήταν υπεύθυνος για το production design της ταινίας «A free woman») και τη συνέχειά της.

Στο Μόναχο

«Ηταν μέρος της μικρής κοινότητάς μας, που αυτοαποκαλούνταν Νέος Γερμανικός Κινηματογράφος, στο Μόναχο, μοιραζόταν την ίδια στέγη με άλλους βασικούς συντελεστές και συνεργαζόταν με όλους τους νέους σκηνοθέτες. Τον θεωρούσαμε έναν από εμάς και όχι Ελληνα, κάτι το οποίο θα άλλαζε με τον καιρό», είπε ο Σλέντορφ.

Ο Γερμανός δημιουργός αναφέρθηκε στην πρωτοποριακή τεχνική του Νίκου Περάκη στη σκηνογραφία και την επιρροή που άσκησε στο δικό του έργο. «Στη “Χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ” η δράση εκτυλίσσεται σχεδόν αποκλειστικά σε ένα αστυνομικό τμήμα, αλλά η σκηνογραφία παρουσίασε την εξής καινοτομία: κάποιοι τοίχοι που θα χώριζαν στην αρχή μια καμπίνα ήταν κυλιόμενοι, οπότε σιγά σιγά άνοιγαν στην πορεία της ταινίας ώστε να συμπεριλάβουν σταδιακά το υπόλοιπο καστ, μεταμορφώνοντας το σκηνικό. Είναι μια τεχνική που ακολούθησαν πολλοί δημιουργοί από εκεί και έπειτα, μια καινοτομία για την οποία δεν έχει αναγνωριστεί όπως θα έπρεπε ο Νίκος Περάκης». Από μπροστά μας πέρασε ακόμη το «σκηνογραφικό θαύμα» στο «Ταμπούρλο» και στον «Ταξιδιώτη».

Η σύνοψη του Σλέντορφ στο τέλος της ομιλίας του ήταν ακριβής και καίρια: «Ο Νίκος Περάκης προσέδωσε χιούμορ, ευφυΐα και υψηλή αισθητική στο γερμανικό σινεμά, ενώ στο ελληνικό σινεμά ανέδειξε την πολιτική και κοινωνική ευθύνη μέσω της σάτιρας».

Σήμερα, διοργανώνεται ημερίδα για τον Νίκο Περάκη, με τίτλο «Success Story ή Αρπα Colla; Η Ελλάδα του Νίκου Περάκη», στην αίθουσα Παύλος Ζάννας (09.45-15.00). Ομιλητές: Ελευθερία Θανούλη, Στάθης Καλύβας, Παναγής Παναγιωτόπουλος, Μπέττυ Κακλαμανίδου, Αναστασία Τιντικάκη, Βρασίδας Καραλής, Βασίλης Βαμβακάς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT