Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: «Οδύσσεια» σε μια λευκή ανθρωπότητα

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: «Οδύσσεια» σε μια λευκή ανθρωπότητα

«Η επιβίωση της ευγένειας». Ιδιαίτερη και αναπάντεχη η βραβευμένη στις Κάννες ταινία του Ρολφ ντε Χέερ

3' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η επιβίωση της ευγένειας ★★½
ΔΡΑΜΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Ρολφ ντε Χέερ
Ερμηνείες: Μουατζέμι Χουσεΐν, Γκάρι Γουάντελ

Μία από τις πιο ιδιαίτερες ταινίες που είδαμε αυτή τη φεστιβαλική σεζόν, απέσπασε και το βραβείο Fipresci της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών στην τελευταία Μπερλινάλε. Ο Ολλανδός κινηματογραφιστής Ρολφ ντε Χέερ μάς μεταφέρει σε μια εναλλακτική πραγματικότητα, εκεί όπου μια νεαρή μαύρη γυναίκα μεταφέρεται μέσα σε ένα κλουβί στη μέση της ερήμου και αφήνεται να πεθάνει. Καταφέρνοντας τελικά να δραπετεύσει, η γυναίκα θα περπατήσει διασχίζοντας διαφορετικά τοπία, κατά κανόνα ερημωμένα από ανθρώπους, για να καταλήξει στην πόλη όπου θα συναντήσει μια νέου τύπου δυστοπία.

Εχοντας στο επίκεντρο τα αντιρατσιστικά-αντιαποικιακά μηνύματα που επιδιώκει να μεταδώσει, το φιλμ βρίσκει ένα αρκετά εναλλακτικό μονοπάτι για να φτάσει μέχρι εκεί. Δίχως να υπάρχει επί της ουσίας καθόλου διάλογος, μόνο κάποιες άναρθρες κραυγές, το ταξίδι της γυναίκας μοιάζει με βουβή «Οδύσσεια» μέσα σε ένα αλλόκοτο περιβάλλον· η προφανής αλληγορία κορυφώνεται με τους μασκοφόρους διώκτες της, οι οποίοι τριγυρνούν σκοτώνοντας ή αιχμαλωτίζοντας όλους τους μη λευκούς. Σε δεύτερο επίπεδο, η «επιβίωση της ευγένειας» μπορεί να διαβαστεί σαν τη μοναδική ελπίδα σε έναν κόσμο που πνέει τα λοίσθια, αν και το αναπάντεχο φινάλε έρχεται να αμφισβητήσει ακόμη και αυτή την ερμηνεία.

Παραβατικοί ★★★
ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Ροντρίγκο Μορένο
Ερμηνείες: Ντανιέλ Ελίας, Εστεμπάν Μπιλιάρντι

Αλλο ένα φιλμ, που «μεταμφιέζεται» σε κάτι αρκετά διαφορετικό από αυτό που στην πραγματικότητα είναι, μας έρχεται από την Αργεντινή. Ο Μοράν και ο Ρομάν δουλεύουν ως τραπεζικοί υπάλληλοι στο Μπουένος Αϊρες. Μια μέρα, ωστόσο, ο πρώτος αποφασίζει να κλέψει ένα αρκετά μεγάλο ποσό από το χρηματοκιβώτιο, με σκοπό ο φίλος του να τα κρύψει και οι δυο τους να τα μοιραστούν μόλις εκείνος βγει από τη φυλακή. Καθώς όμως τα τριάμισι χρόνια της ποινής προχωρούν, ο έρωτας παίζει τα δικά του παιχνίδια, απειλώντας να ανατρέψει τα σχέδια των δύο ανδρών.

Ο Ροντρίγκο Μορένο ξεκινά δίνοντάς μας την εντύπωση ότι θα παρακολουθήσουμε μια, έστω εναλλακτική, ταινία ληστείας (heist movie), κάτι το οποίο πάντως σχετικά γρήγορα ανατρέπεται. Λέμε «σχετικά», διότι ο Αργεντινός κινηματογραφιστής παίρνει τον χρόνο του, απλώνοντας σε διάρκεια άνω των τριών ωρών την πλοκή του, που χωρίζεται σε δύο μέρη. Παρ’ όλα αυτά, η ταινία δεν κουράζει, αφού διατηρεί σε μεγάλο βαθμό το σασπένς, ενώ παράλληλα περνάει στο δεύτερο, περισσότερο υπαρξιακό, επίπεδο.

Εκεί εισάγονται ενδιαφέροντα ερωτήματα πάνω στη φύση της σύγχρονης εργασίας, αλλά και της ίδιας της καθημερινότητας, η οποία πολλές φορές –και ιδίως στα αστικά κέντρα– γίνεται μια αυτοματοποιημένη διαδικασία, που περιστρέφεται σχεδόν αποκλειστικά γύρω από την επαγγελματική ζωή.

Ο Καπετάν Μιχάλης ★½
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Κώστας Χαραλάμπους
Ερμηνείες: Αιμίλιος Χειλάκης, Αλέκος Συσσοβίτης

Ο Κώστας Χαραλάμπους του αξιόλογου «Λούγκερ» αναλαμβάνει να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη ένα από τα πιο πολυδιαβασμένα μυθιστορήματα του Νίκου Καζαντζάκη. Ο Αιμίλιος Χειλάκης υποδύεται τον Καπετάν Μιχάλη, έναν υπερήφανο Κρητικό, ο οποίος, όπως και άλλοι συμπατριώτες του, βρίσκεται στα πρόθυρα της εξέγερσης ενάντια στους Τούρκους στα τέλη του 19ου αιώνα. Η επανάσταση πράγματι θα ξεσπάσει, την ίδια στιγμή όμως ο ίδιος θα μπλεχτεί στα δίχτυα του έρωτα για την όμορφη γυναίκα του Τούρκου αδελφοποιητού του (Αλέκος Συσσοβίτης). Ο Χειλάκης δημιουργεί έναν οπτικά ταιριαστό Καπετάν Μιχάλη, ο οποίος πράγματι ταλαντεύεται μεταξύ καθήκοντος (προς την πατρίδα) και ερωτικού πάθους, όπως δηλαδή συμβαίνει και στο λογοτεχνικό πρότυπο. Κινηματογραφικά ωστόσο το τελευταίο μένει μάλλον «αμετάφραστο» και ελλιπές, κυρίως εξαιτίας του αδύναμου σεναρίου, κάποιων κακών ερμηνειών και των φτωχών ειδικών εφέ, που δεν βοηθούν την αληθοφάνεια των σκηνών δράσης.

Κατάκ: η γενναία φάλαινα ★★½
ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2023)
Σκηνοθεσία: Κριστίν Νταλέρ-Ντουπόντ
Ακούγονται: Νίκος Χριστοφής, Σκεύος Πολυκάρπου

Ενα κινούμενο σχέδιο κατευθείαν από τον ωκεανό έρχεται σε ελληνική μεταγλώττιση. Την ώρα που όλοι οι συνομήλικοί του έχουν γίνει λευκές φάλαινες, ο Κατάκ παραμένει μικρόσωμος και γκρίζος. Θέλοντας να αποδείξει ότι έχει κι εκείνος ωριμάσει, ξεκινά ένα μακρύ και επικίνδυνο ταξίδι προς τον Μεγάλο Βορρά. Στην πορεία θα αποκτήσει νέους όσο και απροσδόκητους φίλους, ενώ θα καταλάβει πως η διαφορετικότητά του είναι αυτή που τελικά τον κάνει μοναδικό.

Aquaman: το χαμένο βασίλειο
ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (2023)
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Γουάν
Ερμηνείες: Τζέισον Μομόα, Πάτρικ Γουίλσον

Ο ήρωας της DC που αντλεί έμπνευση από τον μύθο της Ατλαντίδας επιστρέφει για άλλον ένα γύρο υποβρύχιων περιπετειών. Ο ορκισμένος εχθρός του Aquaman, Μπλακ Μάντα, θα εξαπολύσει εναντίον του μια αρχαία και κακόβουλη δύναμη, με τη βοήθεια και της μυθικής Μαύρης Τρίαινας, την οποία έχει καταφέρει να τιθασεύσει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT