Ο περίφημος στίχος του Διονυσίου Σολωμού «Με λογισμό και μ’ όνειρο» από τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους», πολύ αγαπητός στον Γιάννη Κωστόπουλο, διαπερνούσε τόσο τη φιλοσοφία ζωής του πολυσχιδούς τραπεζικού όσο και τους χώρους της έκθεσης με τίτλο «Ανδρα πολύτροπον», το αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στη ζωή και στο έργο του Γιάννη Κωστόπουλου με το οποίο τιμάται η μνήμη του σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ιωάννη Φ. Κωστοπούλου. Πέντε ενότητες, από την πιο δημόσια εικόνα του τραπεζίτη μέχρι την πολύ πιο προσωπική του ιστιοπλόου, μας παρουσιάζουν μια σπάνια προσωπικότητα, με πολλαπλά ενδιαφέροντα και φυσικά μεγάλη αγάπη για την τέχνη, από την αρχαία μέχρι τις πιο σύγχρονες εκφράσεις της.
«Μιλάμε για έναν άνθρωπο πάρα πολύ δομημένο, καινοτόμο, τολμηρό και ονειροπόλο. Ενα άτομο το οποίο ήταν ταυτόχρονα πολύ δημόσιο, εξαιτίας του ρόλου του στο τραπεζικό σύστημα, αλλά και εξαιρετικά ιδιωτικό, όπως φάνηκε και από το πόσο δύσκολη ήταν η έρευνα για τη ζωή του. Σχεδόν καθόλου συνεντεύξεις, ελάχιστο ιδιωτικό υλικό – αυτά δείχνουν έναν άνθρωπο που κρατούσε την προσωπική του ζωή μακριά από τη δημοσιότητα. Γι’ αυτό και η έκθεση περιβάλλεται από μια σχετική αχλή μυστηρίου», μας λέει η επιμελήτρια Ερατώ Κουτσουδάκη.
Πράγματι, περνώντας κανείς μπροστά από το μεγάλο πορτρέτο του ιστορικού ηγέτη της Τράπεζας Πίστεως και κατόπιν της Alpha Bank, διά χειρός Αλέκου Λεβίδη, δίπλα στην είσοδο, και μπαίνοντας στην αίθουσα της έκθεσης, έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά από παραπετάσματα. Αυτά είναι που χωρίζουν τις ενότητες της έκθεσης και μαζί τις διαφορετικές πτυχές της δραστηριότητας του «πολύτροπου ανδρός». Στους γύρω τοίχους, μια σειρά από ξύλινες σκαλωσιές, τυλιγμένες με ημιδιάφανο πέπλο, λειτουργούν σαν προθήκες που αναδεικνύουν ενώ την ίδια στιγμή περικλείουν τα εκθέματα ως μοναδικά και πολύτιμα. Κάποια οφείλουν την αξία τους κυρίως σε συλλεκτικούς λόγους (π.χ. μια γραφομηχανή ή μια μακέτα) και άλλα είναι σπουδαία έργα τέχνης ή τεχνουργήματα. Πίνακες του Κωνσταντίνου Παρθένη, του Σπύρου Παπαλουκά, του Γιάννη Τσαρούχη και του Παναγιώτη Τέτση μνημονεύουν τη στενή σχέση του Κωστόπουλου με την τέχνη –ειδικά την ελληνική–, αντιπροσωπεύοντας παράλληλα τη συλλογή περίπου 5.500 έργων τέχνης της Alpha Bank.
Στην επόμενη ενότητα με τίτλο «Πολιτισμός και Κοινωνία» παρουσιάζεται το κομμάτι της κοινωνικής προσφοράς, με κορυφαίες εκφράσεις την ενίσχυση αρχαιολογικών ανασκαφών και την ανάδειξη του βυζαντινού πολιτισμού, δείγματα του οποίου (κάποιες πολύτιμες εικόνες) εκτίθενται επίσης. Κάπως έτσι οδηγούμαστε και στο τελευταίο κομμάτι της έκθεσης, το οποίο σύμφωνα με την κ. Κουτσουδάκη είναι και το πιο προσωπικό, καθρεφτίζοντας τις δύο μεγάλες αγάπες του Κωστόπουλου, τη νομισματολογία και την ιστιοπλοΐα, καθώς και την ιδιαίτερη αντίληψή του περί πατριωτισμού. Σε μια προθήκη, ένα σπανιότατο αργυρό δεκάδραχμο του 5ου αιώνα π.Χ. βγαίνει για πρώτη φορά από τη νομισματική συλλογή της Alpha Bank, ενώ ακριβώς απέναντι εκτίθεται ο αιγινήτικος στατήρας από τον οποίο έχει προκύψει το έμβλημα της τράπεζας. Στο ενδιάμεσο, 20 ακόμη νομίσματα συνοδεύονται από ψηφιακή εφαρμογή που αφηγείται στον επισκέπτη τις ιστορίες και τα ταξίδια τους.
Το τελευταίο παραπέτασμα, φορτωμένο με αγαπημένα βιβλία όλων των ειδών του Γιάννη Κωστόπουλου, μας οδηγεί στην αίθουσα της… θάλασσας. Με γαλάζιο φόντο τριγύρω, τα μοντέλα των πλεούμενων, αγωνιστικών και μη, αντιπροσωπεύουν μια σχέση πάθους· από τις σπουδές ναυπηγού μέχρι την αγωνιστική δράση ως αθλητής και αργότερα ως υποστηρικτής ιστιοπλοϊκών ομάδων οι οποίες διακρίθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο.
Εκθεση «Ανδρα πολύτροπον», έως 12 Μαΐου, είσοδος δωρεάν.