Το έμβλημα της Κοπεγχάγης

3' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην Κοπεγχάγη, η πρόσφατη πυρκαγιά που προκάλεσε σοβαρές ζημιές στο Μπόρσεν, το πρώτο χρηματιστήριο της Δανίας, ένα αριστούργημα του 17ου αιώνα, μας υπενθύμισε πόσο ευάλωτα μπορεί να είναι τα μνημεία ακόμη και στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης. Για τους Δανούς, η πυρκαγιά αυτή ήταν ένα σοκ. Το Μπόρσεν, χτισμένο δίπλα στο παλάτι Κρίστιανσμποργκ, που είναι έδρα του Κοινοβουλίου και ιστορικό κτίριο με πολλαπλές χρήσεις, σχηματίζει έναν πυρήνα ύψιστου συμβολισμού για την εδραίωση του δανικού έθνους ανάμεσα στα πολιτισμένα της Ευρώπης. Οπως και η Παναγία των Παρισίων, έτσι και το κτίριο-έμβλημα της Κοπεγχάγης ορίζει την κορυφογραμμή, την αστική σιλουέτα, τον τρόπο που τα κτίρια διαγράφονται στον ουρανό και αποτυπώνονται έτσι στη μνήμη η εικόνα και η ατμόσφαιρα μιας πόλης.

Για τη Δανία, η πυρκαγιά αυτή σε ένα τέτοιο οικοδόμημα που βρισκόταν σε στάδιο αποκατάστασης, ήταν ένα ψυχικό τραύμα. Αλλά το πλήγμα δεν αφορά μόνο την Κοπεγχάγη αλλά και το σύνολο του πολιτισμένου κόσμου. Το Μπόρσεν θεωρείται εξέχον δείγμα της Αναγέννησης στη Δανία, κομμάτι του ρεύματος που έμεινε ως Αναγέννηση του Βορρά, κυρίως τον 16ο αιώνα, αλλά έφτανε και ώς τις αρχές του 17ου. Ο τρούλος του, μια σπείρα που ορθώνεται στον ουρανό, είναι ένα επίτευγμα τεχνικής και τέχνης, επίτευγμα μηχανικής και καλλιτεχνίας. Αυτός ο συνδυασμός είναι η επιτομή της δυτικής παιδείας. Ο ουρανός της Κοπεγχάγης είναι αδιανόητος δίχως το λοφίο του Μπόρσεν, που έχει το σχήμα των απολήξεων τεσσάρων δρακόντων, έτσι όπως συστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους. Το ύψος φθάνει τα 56 μέτρα. Ολα θα επισκευαστούν, αλλά θα είναι το ίδιο; Ισως για τους μελλοντικούς ανθρώπους, σε 100, 200 χρόνια, να είναι ένα και το αυτό αλλά για όσους έζησαν το πριν, το μετά είναι απλώς ένα νέο κατασκεύασμα χωρίς τη χωνεμένη πατίνα του χρόνου. Βεβαίως, κάθε καταστροφή, δίνει την ευκαιρία για νέα σκέψη, νέες λύσεις, η έρευνα προχωράει. Το ίδιο ισχύει και για την Παναγία των Παρισίων.

Η ανέγερση αυτού του κτιρίου-κοσμήματος συνδέεται με την ανάδυση της Δανίας ως κέντρου εμπορίου και επιρροής στη Βόρεια Ευρώπη στη διάρκεια της βασιλείας του Χριστιανού Δ΄ (1619-1640). Το κτίριο άρχισε να χτίζεται το 1620 με σχέδια του αρχιτέκτονα Χανς φαν Στινβίνκελ, ο οποίος μαζί με τον αδελφό του Λόρεντς (ο οποίος πέθανε πρόωρα) είχε αναλάβει να φέρει εις πέρας τα φιλόδοξα σχέδια του Δανού μονάρχη.

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΠΑΡΙΣΙ
Πολίν Μπαζινιάν

Το έμβλημα της Κοπεγχάγης-1
[PRAZ DELAVALLADE]

Η νέα έκθεση της 50χρονης Γαλλίδας εικαστικού Πολίν Μπαζινιάν είναι μια θέαση στον θαυμαστό κόσμο της, με σπάνια ικανότητα οργάνωσης του κενού και με εξέχουσα χρωματική παλέτα. Η έκθεση παρουσιάζεται στο Παρίσι, στην γκαλερί Praz Delavallade, και αποκαλύπτει έργα πυκνού συμβολισμού με ευθείες αναφορές σε αναγεννησιακούς Μυστικούς Δείπνους και με ισχυρό συμβολισμό για την κρίση της ανθρωπότητας. Η Μπαζινιάν μάς οδηγεί σε έναν μυστικό κήπο άρτιας τεχνικής.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Από το Αμστερνταμ

Το έμβλημα της Κοπεγχάγης-2
[MENDES WOOD DM]

Η Ολλανδή ζωγράφος Μαάικε Σούρελ, γεννημένη το 1973, είναι εικαστικός με μεγάλο έργο και ισχυρό αποτύπωμα στη διεθνή σκηνή. Τα έργα της διυλίζονται σε διαθλάσεις της μνήμης και του ονείρου, με εξαίρετη χρήση χρωματικών συνδυασμών σαν τοπία φαντασίας και θολού ρεαλισμού. Αυτήν την περίοδο (έως 25/5) παρουσιάζει έργα της σε ατομική έκθεση στην γκαλερί Mendes Wood DM, στη Νέα Υόρκη, με μια σειρά ανεικονικών τοπιογραφιών ή ονειρικών ιχνογραφιών. 

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Χθες και σήμερα

Το έμβλημα της Κοπεγχάγης-3
[VG BILD-KUNST]

Ο Μίκαελ Βέσελι είναι ένας φωτογράφος που με ιδιαίτερη τεχνική ενθέτει παλιές λήψεις του Βερολίνου στις σύγχρονες φωτογραφίες του, γεννώντας ένα αμάλγαμα που συνθέτει την εμπειρία του αστικού χώρου. Παρουσιάζει αυτήν την περίοδο τα έργα του σε έκθεση για το Βερολίνο της περιόδου 1860-2023 στο Μουσείο Φωτογραφίας. Λίγες πόλεις της Ευρώπης έχουν αλλάξει τόσο πολύ από το 1918, και κυρίως από το 1945, όσο το Βερολίνο (όπως και οι περισσότερες γερμανικές πόλεις). 

ΡΩΜΗ
Αμερικανικός ρεαλισμός

Το έμβλημα της Κοπεγχάγης-4
[METRO PICTURES]

Στο Παλάτσο Μπαρμπερίνι της Ρώμης, σε τρεις ορόφους, δίνεται η σπάνια ευκαιρία να δει κανείς έργα από την περίφημη συλλογή του ιδρύματος Aïshti, που ίδρυσε πριν από 25 χρόνια ο Ιταλολιβανέζος επιχειρηματίας Τόνι Σαλαμέ στη Βηρυτό. Η έκθεση φέρνει στη Ρώμη μια επιλογή από έργα σύγχρονης τέχνης στην κατηγορία του αμερικανικού ρεαλισμού, όλα έργα πρώτης γραμμής, με εκπροσώπηση της παλαιότερης και της νέας γενιάς. Στη φωτογραφία, έργο της Σίντι Σέρμαν. 

ΜΑΔΡΙΤΗ
Πλοήγηση στο Πράδο

Το έμβλημα της Κοπεγχάγης-5
[MUSEO DEL PRADO]

Το μουσείο Πράδο προσφέρει πλέον ψηφιακή πλοήγηση στις αίθουσές του, με υψηλή ευκρίνεια. Είναι μια εμπειρία που ικανοποιεί χιλιάδες φίλους της τέχνης, οι οποίοι μπορούν να έχουν την εμπειρία του Πράδο χωρίς να βρίσκονται στη Μαδρίτη. Η δυνατότητα αυτή προσφέρεται δωρεάν σε όλους και αφορά το σύνολο των συλλογών. Εχουν επίσης οργανωθεί και δέκα θεματικές διαδρομές. Περί τα 90 έργα έχουν ψηφιοποιηθεί με giga pixels, δίνοντας την ευκαιρία για λεπτομερέστατη παρατήρηση. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT