Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Ιδιόρρυθμος, παρανοϊκός, κωμικός Νταλί

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Ιδιόρρυθμος, παρανοϊκός, κωμικός Νταλί

Μια πειραγμένη βιογραφία του ζωγράφου, που δεν αποφεύγει τις επαναλήψεις

3' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νταααααλί! ★★½
ΚΩΜΙΚΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2023), 77΄
Σκηνοθεσία: Κουεντίν Ντουπιέ
Ερμηνείες: Αναΐς Ντεμουστιέ, Ζιλ Λελούς, Εντουάρ Μπαέρ

Πέντε Γάλλοι ηθοποιοί ενσαρκώνουν τον κορυφαίο σουρεαλιστή ζωγράφο Σαλβαντόρ Νταλί, σε μια «πειραγμένη» βιογραφία του sui generis κινηματογραφιστή Κουεντίν Ντουπιέ. Η Τζουντίθ, μια νεαρή δημοσιογράφος, επιχειρεί να πάρει συνέντευξη από τον Νταλί για ένα περιοδικό, ωστόσο εκείνος –και το υπερτροφικό «εγώ» του– αποφεύγει συνεχώς να της μιλήσει με διάφορες δικαιολογίες. Τελικά, η συνέντευξη φτάνει να πάρει τη μορφή ντοκιμαντέρ με θέμα τον ιδιόρρυθμο καλλιτέχνη, όμως και σε αυτή την περίπτωση η ταινία γρήγορα θα εκτροχιαστεί, με την κοπέλα να φτάνει στα όρια της απελπισίας με τα καμώματά του.

Ο Ντουπιέ περιγράφει έναν Νταλί ανοικονόμητο, απολύτως απορροφημένο από το υπερτροφικό «εγώ» του· όχι απλώς ιδιόρρυθμο, αλλά σχεδόν κοινωνικά απροσάρμοστο. Φυσικά, όλα αυτά βρίσκονται μέσα στα όρια της γενικότερης υπερβολής που συνειδητά καλλιεργεί η ταινία, μαζί με τη χαλαρή χρονική ροή –οι διαφορετικοί Νταλί εμφανίζονται δίχως καμία χρονική αληθοφάνεια– και τις παράλογες αποφάσεις που παίρνουν σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές. Μέχρι εδώ καλά, ωστόσο, οι κωμικές βινιέτες που επαναλαμβάνονται, όχι πάντα επιτυχημένα, μπορούν τελικά να κουράσουν τον θεατή παρά τη συνολικά μικρή διάρκεια της ταινίας.

Οι παρατηρητές ★★½
ΘΡΙΛΕΡ (2024), 102΄
Σκηνοθεσία: Ισάνα Σιάμαλαν
Ερμηνείες: Ντακότα Φάνινγκ, Τζορτζίνα Κάμπελ

Η κόρη του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, Ισάνα, ακολουθεί τα βήματα του πατέρα της, σκηνοθετώντας ένα μάλλον τυπικό μεταφυσικό θρίλερ με κάποιες έξυπνες σύγχρονες προεκτάσεις. Η Μίνα (Ντακότα Φάνινγκ), μια νεαρή γυναίκα τραυματισμένη ψυχικά, θα βρεθεί χαμένη σε ένα πυκνό δάσος της Ιρλανδίας. Τελικά θα καταλήξει αιχμάλωτη, μαζί με τρεις ακόμη αγνώστους, σε ένα σπίτι στην καρδιά του δάσους. Εκεί κάθε νύχτα παρακολουθούνται από τους «Παρατηρητές», κάποια μυστηριώδη ανθρωπόμορφα πλάσματα με υπερφυσικές ιδιότητες. Η Σιάμαλαν αποδεικνύεται καλή «μαθήτρια», μεταφέροντας το πνεύμα και την ατμόσφαιρα των ταινιών του πατέρα της –ο ίδιος είναι εδώ παραγωγός– και στη δική της δουλειά. Οι αρχαίες ιρλανδέζικες παραδόσεις με νεράιδες, μπάνσι κ.ο.κ. παντρεύονται με την κλειδαρότρυπα των ριάλιτι και γενικότερα της διαρκούς παρακολούθησης του σύγχρονου κόσμου. Η ιδέα έχει προφανώς ενδιαφέρον, σε συνδυασμό και με το μοτίβο της απώλειας, το οποίο επίσης παίζει εδώ τον ρόλο του· από την άλλη, η εκτέλεση είναι κάπως προβλέψιμη και μελοδραματική, με το σενάριο να μη στέκεται ακριβώς στο ύψος της περίστασης.

Bad Boys: Ride or Die ★★
ΔΡΑΣΗΣ (2024), 115΄
Σκηνοθεσία: Αντίλ και Μπιλάλ
Ερμηνείες: Γουίλ Σμιθ, Μάρτιν Λόρενς

Τα «κακά παιδιά» της αστυνομίας του Μαϊάμι επιστρέφουν για μια τελευταία(;) περιπέτεια. Οταν ο νεκρός πια πρώην αρχηγός τους κατηγορείται για συνεργασία με τα καρτέλ ναρκωτικών, ο Μάικ (Γουίλ Σμιθ) και ο Μάρκους (Μάρτιν Λόρενς) αναλαμβάνουν να αποκαταστήσουν τη μνήμη του. Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι θα καταλήξουν και οι ίδιοι φυγάδες, με το καρτέλ, την αστυνομία και περίπου… όλους τους κακοποιούς του Μαϊάμι ταυτόχρονα στο κατόπι τους. Οι πόζες του Γουίλ Σμιθ και ειδικά του Λόρενς έχουν πια μάλλον παλιώσει, όπως και οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές μιας από τις πιο απολαυστικές σειρές ταινιών, όσον αφορά το υποείδος της κωμωδίας δράσης. Από την άλλη, υπάρχουν κι εδώ στιγμές γνήσιας κινηματογραφικής ξεγνοιασιάς και χιούμορ, έστω μέσα σε υπερβολικά «κυριλέ» περιτύλιγμα.

Ghost Dog: ο τρόπος των σαμουράι ★★★½
ΔΡΑΜΑ (1999), 116΄
Σκηνοθεσία: Τζιμ Τζάρμους
Ερμηνείες: Φόρεστ Γουίτακερ, Χένρι Σίλβα

Το καλτ διαμαντάκι του Τζιμ Τζάρμους από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 κυκλοφορεί ξανά στους θερινούς κινηματογράφους. Ενας μοναχικός Αφροαμερικανός εκτελεστής στη Νέα Υόρκη φροντίζει τα αγαπημένα του περιστέρια και ζει με απόλυτη προσήλωση στον κώδικα τιμής των σαμουράι. Οταν μια «δουλειά» πάει στραβά, εκείνος θα βρεθεί πλέον στο στόχαστρο της μαφίας. Ο ίδιος ο Τζάρμους έχει χαρακτηρίσει την ταινία του «ένα γκανγκστερικό σαμουράι χιπ-χοπ ασιατικό γουέστερν» και με έναν παράδοξο τρόπο, όλα αυτά τα στοιχεία υπάρχουν εδώ ευδιάκριτα. Το φιλμ βρίθει γενικώς αναφορών, από τα κινηματογραφικά μαφιόζικα και τις ανατολικές φιλοσοφίες μέχρι τον Κουροσάβα και τη μαύρη κουλτούρα των γκέτο. Ο δε Φόρεστ Γουίτακερ, με το πότε καλοσυνάτο και πότε αμείλικτο βλέμμα του, είναι ένας εκ πρώτης όψεως παράδοξος, τελικά όμως ταιριαστός ήρωας για τη συγκεκριμένη ιστορία.

Θεέ μου, τι σου κάναμε; ★★★
ΚΩΜΩΔΙΑ (2014), 97΄
Σκηνοθεσία: Φιλίπ ντε Σοβερόν
Ερμηνείες: Κριστιάν Κλαβιέ, Σαντάλ Λομπί

Δέκα χρόνια μετά την πρώτη της κυκλοφορία, η πιο εμπορική γαλλική κωμωδία όλων αυτών των ετών επιστρέφει στα σινεμά σε επανέκδοση. Η Μαρί και ο Κλοντ, ζευγάρι ανώτερης τάξης και παλαιών αρχών, έχουν δει ήδη τις τρεις από τις τέσσερις κόρες τους να κάνουν πολυπολιτισμικούς γάμους. Οταν η τέταρτη ανακοινώνει ότι σκοπεύει να παντρευτεί έναν άνδρα αφρικανικής καταγωγής, οι απηυδισμένοι γονείς αποφασίζουν να αναλάβουν δράση και να σαμποτάρουν τον γάμο με κάθε μέσο. Το ίδιο, όμως, επιδιώκει και ο πατέρας του γαμπρού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT