Το Μεσολόγγι στο ασπρόμαυρο κάδρο του Βασίλη Αρτίκου

Το Μεσολόγγι στο ασπρόμαυρο κάδρο του Βασίλη Αρτίκου

Εκθεση φωτογραφίας με 70 εικόνες που αποτυπώνουν το αστικό περιβάλλον, τους ανθρώπους και το άυλο εκτόπισμα της ιστορικής περιοχής

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κάθε δυνατός συμβολισμός της ιερής πόλης του Μεσολογγίου εκβάλλει με ένα στιλπνό μαυρόασπρο φως στις φωτογραφίες του Βασίλη Αρτίκου. «Επιχείρησα να συνθέσω τη δική μου εκδοχή για τον ιερό αυτόν τόπο και τους ανθρώπους του», λέει ο φωτογράφος με αφορμή την έκθεση με τίτλο «Της Εξόδου… Ανθρωποι και Τόποι» που παρουσιάζεται στο Ξενοκράτειο Αρχαιολογικό Μουσείο στο Μεσολόγγι έως τις 22 Ιουλίου. Είναι μια ερμηνεία του τόπου. Ο Βασίλης Αρτίκος διατηρώντας βαθιά βιωματική σχέση με την πόλη του Μεσολογγίου φωτογραφίζει το αστικό περιβάλλον, τους ανθρώπους και το άυλο εκτόπισμα με μία αίσθηση δέους και ελευθερίας ταυτόχρονα απέναντι σε ό,τι συναιρείται ως ιστορική υπεραξία.

Η έκθεση μέσα στο εξαιρετικό αρχαιολογικό μουσείο του Μεσολογγίου οργανώθηκε με πρωτοβουλία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Οι περίπου 70 μαυρόασπρες φωτογραφίες γεννούν όλες συνειρμούς σχετικούς με το Μεσολόγγι, αποκλίνουν ωστόσο από μια συμβατική ιστοριογραφική σύνδεση. Ο Βασίλης Αρτίκος είναι ένας δημιουργός που αντλεί από μια βαθιά και ζείδωρη δεξαμενή προσωπικών αναφορών και συλλογικών βιωμάτων. Οι φωτογραφίες του, ανθρωποκεντρικές σε μεγάλο βαθμό, πηγάζουν από ένα ριζωμένο ουμανισμό και μια διάθεση εμπλουτισμού του βλέμματος με διεσταλμένες ερμηνείες του περιβάλλοντος. Είναι ο πρώτος δημιουργός που πραγματοποιεί περιοδική έκθεση στο Ξενοκράτειο Αρχαιολογικό Μουσείο και όπως λέει ο ίδιος, θέλησε να ανταποκριθεί στην τιμητική πρόσκληση με μια ενότητα φωτογραφιών που να έχουν θέμα το Μεσολόγγι στο πλαίσιο των εορτών για την 198η επέτειο της ηρωικής Εξόδου, αλλά να συνοδεύονται και από μια πρόταση βλέμματος που να αποτελεί και την προσωπική συμβολή του.

«Η σχέση μου με το Μεσολόγγι είναι καθαρά βιωματική», λέει. «Ηρθα εδώ σε ηλικία 12 ετών και δεν έφυγα ποτέ παρά μόνον για τις σπουδές και το στρατιωτικό μου. Εδώ έκτισα το βιος μου και νιώθω γι’ αυτό ευλογημένος. Το λιτό και απέριττο τοπίο της λιμνοθάλασσας και ο πολιτισμικός πλούτος του τόπου αποτέλεσαν για μένα αστείρευτη πηγή έμπνευσης». Ο Βασίλης Αρτίκος είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής στο Κτίριο Χρυσόγελου («το πιο όμορφο και εμβληματικό κτίριο της Αιτωλοακαρνανίας», όπως λέει), το οποίο λειτουργεί ως χώρος πολιτισμού της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Το ιστορικό εκτόπισμα του Μεσολογγίου γίνεται απλώς ένας οδηγός προς δημιουργικά μονοπάτια. Οι φωτογραφίες στην έκθεση ερμηνεύουν κατά μία έννοια και το τελετουργικό των εορτών, τον συμβολισμό της αναπαράστασης, την ταλάντευση ανάμεσα στο θυμικό και την πραγματική στιγμή. Τελετές και πανηγύρια, σκιές και τοπίο, βλέμματα και γεωμετρίες φωτός.

«Οπως σε κάθε έκθεση έτσι και εδώ ένιωσα σαν ποιητής που συγγράφει το ποίημά του χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες του ως στίχους, θέλοντας περισσότερο να εκφραστεί παρά να περιγράψει», λέει ο κ. Αρτίκος. Η επιλογή του μαυρόασπρου δεν είναι αυτοσκοπός, λέει, αν και συνήθως το επιλέγει. Κάποια στιγμή θα επιστρέψει και στο χρώμα, αλλά εν προκειμένω θέλησε να αποφύγει «την πλάνη του εντυπωσιασμού μη κάνοντας καλή χρήση του κορεσμού…». Με την ασπρόμαυρη φωτογραφία αντιθέτως «νιώθει πιο άνετα, μιας και το ζητούμενο δεν είναι η τεχνική αρτιότητα, αλλά αυτή να αποτελεί εργαλείο για την καλλιτεχνική προσέγγιση στο θέμα». Το Μεσολόγγι λάμπει με ένα συμβολικό ασπρόμαυρο φως.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT