«Μια φίλη μου, που γνωρίζει ότι εδώ και πολλά χρόνια έχω εμμονή με οτιδήποτε έχει σχέση με την Ελλάδα, μου είπε ότι έπρεπε να παρακολουθήσω το “Maestro”, ότι θα μου άρεσε. Και είχε δίκιο», μου λέει η Μαρί Βέλντεν, δημοσιογράφος και συγγραφέας που ζει στο Μόναχο της Γερμανίας. Οταν ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος των επεισοδίων, μου λέει πως ένιωσε «λυπημένη, σοκαρισμένη και ταυτόχρονα συγκινημένη».
Η Βέλντεν ανυπομονούσε για τη συνέχεια του «Maestro». Ωσπου άρχισε να προβάλλεται η δεύτερη σεζόν τον περασμένο Μάιο στη χώρα μας, αλλά και στο εξωτερικό από την πλατφόρμα του Netflix.
Οι ερωτικές (και όχι μόνο…) περιπέτειες του αρχιμουσικού Ορέστη στους Παξούς, αλλά και οι ίντριγκες και τα πάθη των μελών της μικρής κοινωνίας, άσκησαν τεράστια έλξη σε μεγάλη μερίδα του τηλεοπτικού κοινού – όπως φαίνεται, όχι μόνο του ελληνικού. Η επιτυχία της προβολής του «Maestro» από μια διεθνή streaming πλατφόρμα έδωσε την ευκαιρία στη σειρά να ανοίξει τα φτερά της και στο εξωτερικό. Η σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη τον Οκτώβριο του 2022 έκανε πρεμιέρα στο κανάλι του Mega και λίγο αργότερα έγινε η πρώτη ελληνική τηλεοπτική παραγωγή που προστέθηκε στην ταινιοθήκη του Netflix.
Μεταγλωττισμένο σε πολλές γλώσσες, το ελληνικό τηλεοπτικό πρότζεκτ έφτασε στη δεκάδα των μη αγγλόφωνων σειρών του Netflix που προβλήθηκαν περισσότερο.
Στο Διαδίκτυο αλλά και σε παρέες μακριά από οθόνες, οι θεατές σχολίαζαν τον θυελλώδη έρωτα της Κλέλιας με τον Ορέστη, τη συγκλονιστική ερμηνεία της Μαρίας Καβογιάννη και την ωμή απεικόνιση της ενδοοικογενειακής βίας, την εμφάνιση της Χαρούλας Αλεξίου και τη μουσική επένδυση του Κώστα Χρηστίδη. Στοιχεία τα οποία συνέβαλαν στη δημιουργία μιας από τις πιο δημοφιλείς –και με προδιαγραφές εξωτερικού– παραγωγές των τελευταίων χρόνων.
Με τίτλο «Maestro in Blue» και μεταγλωττισμένο σε πολλές γλώσσες, το τηλεοπτικό πρότζεκτ του Παπακαλιάτη βρέθηκε τον Μάρτιο του 2023 στη λίστα με τις 10 μη αγγλόφωνες σειρές της πλατφόρμας του Netflix που προβλήθηκαν περισσότερο. Αναζητήσαμε τηλεθεατές εκτός Ελλάδος που να γοητεύθηκαν από τη σειρά. Οπως η Γερμανίδα Μαρί Βέλντεν, η οποία παρακολούθησε τη σειρά από δύο οπτικές γωνίες.
«Η μία ήταν αυτή του ενθουσιώδους θεατή, που νιώθει συνδεδεμένος με την Ελλάδα. Το νησί και οι χαρακτήρες μού ήταν οικείοι από το πρώτο δευτερόλεπτο. Αισθάνθηκα σχεδόν σαν να γυρίζω στο σπίτι μου». Η δεύτερη οπτική ήταν αυτή του συγγραφέα. «Με ενθουσίασε η δραματουργία, το βάθος του κάθε χαρακτήρα, η κάμερα, η υποκριτική και η ιστορία. Μου φάνηκε αριστοτεχνικός ο τρόπος που ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης κατάφερε να παρουσιάσει την πλοκή που διαδραματίζεται σε πολλά χρονικά επίπεδα, συνδέοντάς τα επανειλημμένα μεταξύ τους, ώστε όλα να ενωθούν αρκετά οργανικά».
Η Βέλντεν δεν είναι μόνη σ’ αυτό. Η Λίσα Πάντον ζει στην πόλη Φοίνιξ της Αριζόνας, έχει καταγωγή από την Ελλάδα και τη Νότια Ιταλία, αλλά δεν γνωρίζει γρι ελληνικά. «Δεν μιλάω τη γλώσσα, ζω σε μια έρημο, αλλά λατρεύω τη θάλασσα και με ελκύει το σκηνικό», λέει η Αμερικανίδα φωτογράφος. «Το νησί των Παξών λειτουργεί ως ένας επιπλέον χαρακτήρας στη σειρά. Η τοποθεσία είναι υπέροχη».
Τα εγκώμια για τους Παξούς και η διαδρομή των θαυμαστών
Την άγρια ομορφιά της φύσης του νησιού εκθείασε –μεταξύ άλλων– πρόσφατο δημοσίευμα της Libération. «Η επιτυχία οφείλεται και στις εικόνες, στη γοητεία των Παξών, στο καστ, στη μουσική», γράφει η γαλλική εφημερίδα. Μάλιστα, στο ίδιο ρεπορτάζ ο δήμαρχος Σπύρος Βλαχόπουλος μιλάει για τη φήμη που έχει αποκτήσει ο τόπος και τους επισκέπτες που ζητούν να περιηγηθούν στη «διαδρομή του “Maestro”».
Ενας από τους βασικούς λόγους που έκανε τους θεατές να αγωνιούν για τη συνέχεια της ιστορίας είναι τα διαχρονικά κοινωνικά θέματα που θίγονται στη σειρά: η σωματική κακοποίηση της Μαρίας (Μαρία Καβογιάννη) από τον σύζυγό της Χαράλαμπο (Γιάννης Τσορτέκης) και η εχθρότητά του απέναντι στον ομοφυλόφιλο γιο του Σπύρο (Γιώργος Μπένος). «Οι σκηνές ενδοοικογενειακής βίας ήταν τόσο πειστικές και αυθεντικές, που δεν με ενόχλησε το γεγονός ότι παρακολουθούσα την εξέλιξη της πλοκής σε μεταγλώττιση», εξηγεί η Πάντον. «Η ιστορία αγάπης ανάμεσα στην Κλέλια και τον Ορέστη είναι γλυκιά, αλλά προσωπικά πιστεύω ότι έχει δευτερεύουσα σημασία».
Η «Προσευχή»
Αν και αισθάνεται μια σύνδεση με τον χαρακτήρα που υποδύεται στη σειρά η Χάρις Αλεξίου (το τραγούδι «Προσευχή», που η δημοφιλής Ελληνίδα τραγουδίστρια ερμηνεύει στο φινάλε της πρώτης σεζόν αποτελεί πλέον το αγαπημένο της τραγούδι), η Πάντον εντυπωσιάστηκε με τη σύζυγο του Ορέστη και μητέρα του νεογέννητου παιδιού του, Αλεξάνδρα, την οποία υποδύεται η Στεφανία Γουλιώτη. «Στον δεύτερο κύκλο είναι ο χαρακτήρας με το μεγαλύτερο βάθος, το μεγαλύτερο εύρος. Η ερμηνεία της Γουλιώτη είναι φανταστική».
«Η επιτυχία οφείλεται και στις εικόνες, στη γοητεία των Παξών, στο καστ, στη μουσική», σχολίασε η Libération.
Πολύ μακριά από την Αριζόνα, στην Αυστραλία, η Μπίτα Γιανγκ έπεσε και αυτή «θύμα» της σαγήνης της σειράς. «Η αφήγηση είναι εξαιρετική», λέει. «Τόση ομορφιά και τέχνη σε κάθε σκηνή. Κάθε λεπτομέρεια παρουσιάζεται με τέτοια τελειότητα που σε κάνει να “κολλάς” ακόμη περισσότερο», τονίζει ενθουσιασμένη η Μπίτα, που ανακάλυψε τη σειρά μέσα από μια λίστα με προτάσεις από την πλατφόρμα. Τονίζει το ταλέντο και την αφοσίωση του Παπακαλιάτη σε αυτό του το εγχείρημα. Για άλλη μια φορά –και συγκεκριμένα στα τέλη Μαΐου του 2024– το «Maestro in Blue» έκανε την έκπληξη σκαρφαλώνοντας στην παγκόσμια λίστα με τις top 10 ξένες σειρές του Netflix, συγκεντρώνοντας 0,9 εκατομμύρια προβολές μόλις μέσα σε λίγες μέρες.
Σημαντικό ρόλο στο ύφος της σειράς και τις συναισθηματικές καταστάσεις έχει η μουσική που συνέθεσε ο βραβευμένος Ελληνας μαέστρος Κώστας Χρηστίδης, του οποίου το έργο διαπρέπει εντός κι εκτός συνόρων. «Ακούω το σάουντρακ σε τακτική βάση, η μουσική είναι το κερασάκι στην τούρτα», συμπληρώνει η Αυστραλή φωτογράφος, υπερτονίζοντας τις μοναδικές ενορχηστρώσεις. Εκτός από αυτές, στα επεισόδια έχουν ακουστεί διασκευές που έκαναν ηθοποιοί, όπως ο Ορέστης Χαλκιάς στο τραγούδι «Τυχερό αστέρι» του Κ. Βήτα ή στο «No Surprises» των Radiohead.
«Καθηλωτική εμπειρία»
Πολλοί ξένοι χρήστες του Instagram αφήνουν το σχόλιό τους κάτω από φωτογραφίες ή βίντεο από τα γυρίσματα, γράφοντας ότι θα ήθελαν να επισκεφθούν τους Παξούς, να γνωρίσουν τη νυχτερινή Αθήνα, ενώ περιμένουν τα τέσσερα τελευταία επεισόδια που θα είναι διαθέσιμα προς θέαση τον Οκτώβριο. «Αυτή η σειρά μυθοπλασίας παρέχει μια συναρπαστική και καθηλωτική εμπειρία», λέει η Πάντον. «Μας δίνει την ευκαιρία να ξεχάσουμε προσωρινά τις δικές μας σκοτούρες».