Ρόμπερτ Τάουνι: Από τους διαλόγους του «Chinatown» στον κήπο του «Νονού»

Ρόμπερτ Τάουνι: Από τους διαλόγους του «Chinatown» στον κήπο του «Νονού»

Ο βραβευμένος με Οσκαρ σεναρίου Ρόμπερτ Τάουνι, που άλλαξε το σινεμά της δεκαετίας του ’70, πέθανε σε ηλικία 89 ετών

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ταλαντούχος, ευφυής και με πολύ σημαντική επιρροή στον κινηματογράφο. Ο Ρόμπερτ Τάουνι, ο Αμερικανός σεναριογράφος και σκηνοθέτης που απεβίωσε τη Δευτέρα σε ηλικία 89 ετών στο Λος Αντζελες, άλλαξε το σινεμά της δεκαετίας του 1970 με τη συμβολή του στην οσκαρική ταινία του Ρομάν Πολάνσκι «Chinatown» του 1974. Ευρέως γνωστός για τα πρωτότυπα, μακροσκελή και σε πολλές περιπτώσεις κάπως «ακατάστατα» σενάριά του, ο Τάουνι ξεχώριζε για τους διαλόγους που έγραφε. Πάντα επιδίωκε οι χαρακτήρες του να είναι τόσο ειλικρινείς και πολυδιάστατοι όσο οι αληθινοί άνθρωποι.

Για παράδειγμα, στο σενάριο του «Chinatown», για το οποίο κέρδισε Οσκαρ και δικαίως χαρακτηρίζεται ένα από τα καλύτερα της ιστορίας του σινεμά, ο ντετέκτιβ Τζέικ Γκίτες (Τζακ Νίκολσον) εξελίσσεται καθώς προχωράει η πλοκή. Ταυτόχρονα, το φιλμ παρουσιάζει ένα ζοφερό πορτρέτο της απληστίας στο Λος Αντζελες της δεκαετίας του 1930. Ως σεναριογράφος, ο Τάουνι απέσπασε υποψηφιότητες για Οσκαρ και για τις ταινίες «Το τελευταίο απόσπασμα» (1973), «Σαμπού» (1975) και «Μέρες κεραυνού» (1990). To 1997, η Ενωση Σεναριογράφων της Αμερικής τού απένειμε το τιμητικό βραβείο για την προσφορά του στην Εβδομη Τέχνη. Γεννημένος το 1934 στο Λος Αντζελες, τα πρώτα βήματα του Τάουνι στο Χόλιγουντ ήταν ως μέλος ομάδων σεναριογράφων σε τηλεοπτικές σειρές όπως «The Lloyd Bridges Show» (1962) και «Κωδικό όνομα U.N.C.L.E.» (1964). Στη συνέχεια ακολούθησε κάτι όχι ασυνήθιστο για την εποχή: βοηθούσε στη συγγραφή σεναρίου για κλασικές ταινίες όπως «Μπόνι και Κλάιντ» (1967), «Ο Νονός» (1972), «Υπόθεση Πάραλαξ» (1974) και «Ας περιμένει ο παράδεισος» (1978), χωρίς όμως να εμφανίζεται το όνομά του στους συντελεστές. Οπως ανέφερε ο ίδιος, ήταν περισσότερο εκείνος που θα πρότεινε μια ιδέα, παρά θα συμμετείχε σε ολόκληρη τη διαδικασία.

Οταν ο Φράνσις Φορντ Κόπολα κέρδισε το Οσκαρ διασκευασμένου σεναρίου για τον «Νονό», στον ευχαριστήριο λόγο του επαίνεσε τον Τάουνι για το γεγονός ότι έγραψε «την πιο όμορφη σκηνή μεταξύ των Μάρλον Μπράντο και Αλ Πατσίνο, στον κήπο». Το πάθος του Τάουνι στον κινηματογράφο ωστόσο δεν σταμάτησε στο σενάριο, αλλά επεκτάθηκε και στη σκηνοθεσία. Σύντομα βρέθηκε πίσω από την κάμερα για ταινίες όπως οι «Personal Best» (1982), «Tequila Sunrise» (1988) με πρωταγωνιστές τους Μελ Γκίμπσον, Μισέλ Φάιφερ, Κερτ Ράσελ, και «Ρώτα τον άνεμο» (2006). Το 2013 επέστρεψε στη μικρή οθόνη ως σύμβουλος στον τελευταίο κύκλο επεισοδίων της δημοφιλούς σειράς «Mad Men». Τον Ιούνιο του 2024, έδωσε την τελευταία του συνέντευξη στο αμερικανικό περιοδικό Variety, όπου αποκάλυψε ότι μαζί με τον σκηνοθέτη Ντέιβιντ Φίντσερ είχαν ολοκληρώσει τα κείμενα όλων των επεισοδίων της επερχόμενης σειράς – πρίκουελ του «Chinatown». Η πολυαναμενόμενη σειρά θα προβληθεί στο Netflix και θα εστιάζει στην περίπλοκη σχέση του νεαρού Τζέικ με τον συνάδελφό του, αστυνομικό Λου Εσκομπάρ, καθώς κάνουν περιπολίες στην κινεζική συνοικία της Νέας Υόρκης. Η αισθητική θα παρεπέμπει σε εκείνη του φιλμ στις αρχές της δεκαετίας του 1970.

Οσο για τη μετάβαση από το σινεμά του ’70, στο σημερινό streaming o Τάουνι σχολίαζε: «Παρόλο που είναι πιο εξελιγμένο, το κοινό εξακολουθεί να πιστεύει στη μεγάλη οθόνη, στο μέσο του σινεμά. Δεν ξεγελιέται τόσο εύκολα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT